Формування логічної культури мислення у старшокласників при вивченні інформатики: дипломна робота
Loading...
Date
Authors
Наконечна, Н. М.
Nakonechna, N. M.
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Вінниця: ВДПУ
Abstract
У роботі проведено дослідження феномену логічного мислення школярів, можливостей його формування в навчальному процесі. Виявлено психолого-педагогічні, методичні та практичні передумови формування логічної культури мислення у старшокласників. проаналізовано методику викладання курсу інформатика в старшій школі, розроблені задачі та завдання для школярів. Змодельована дидактична система формування логічної культури мислення у старшокласників. Експериментально перевірено використання даних задач, що показало їх практичне використання, яке сприяє формування логічної культури мислення, у порівнянні з тими учнями, які не користувались даними завданнями.
The phenomenon of logical thinking of pupils, the possibilities of its formation in the educational process are investigated. The psychological-pedagogical, methodological and practical prerequisites of forming a logical culture of thinking among high school students are revealed. the methodology of teaching informatics in high school is analyzed, tasks and tasks for students are developed. The didactic system of forming the logical culture of thinking in high school students is modeled. The use of these tasks was experimentally tested, which showed their practical use, which contributes to the formation of a logical culture of thinking, in comparison with those students who did not use these tasks.
The phenomenon of logical thinking of pupils, the possibilities of its formation in the educational process are investigated. The psychological-pedagogical, methodological and practical prerequisites of forming a logical culture of thinking among high school students are revealed. the methodology of teaching informatics in high school is analyzed, tasks and tasks for students are developed. The didactic system of forming the logical culture of thinking in high school students is modeled. The use of these tasks was experimentally tested, which showed their practical use, which contributes to the formation of a logical culture of thinking, in comparison with those students who did not use these tasks.
Description
Математика. Інформатика
Keywords
логічна культура, дидактична система формування логічної культури мислення, формування логічної культури, задачі та завдання, які спрямовані на розвиток логічної культури, logical culture, didactic system of formation of logical culture of thinking, formation of logical culture, tasks and tasks aimed at the development of logical culture
Citation
Наконечна Н. М. Формування логічної культури мислення у старшокласників при вивченні інформатики: дипломна робота/ Наталія Миколаївна Наконечна ; Вінницький державний педагогічний. університет ім. М. Коцюбинського. – Вінниця, 2019. – 97 с.