Інструменти штучного інтелекту у вищій іншомовній освіті: роль, підходи та критерії вибору
Loading...
Date
Authors
Лісниченко, А. П
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Вінниця
Abstract
Актуальність дослідження зумовлена потребою визначення ролі штучного інтелекту (далі ШІ) в системі вищої іншомовної освіти в умовах сьогодення, його значення для оптимізації навчального процесу. Метою статті є уточнити підходи до застосування інструментів на основі штучного інтелекту в освітньому процесі та критерії їх вибору для навчання іноземних мов; схарактеризувати низку інструментів на основі штучного інтелекту для розвитку іншомовних мовленнєвих умінь студентів та для допомоги викладачам у плануванні навчального процесу й розробці навчальних ресурсів. У дослідженні було застосовано комплексний аналіз сучасних вітчизняних і закордонних публікацій у сфері штучного інтелекту, навчання й вивчення іноземних мов та можливостей практичного застосування застосунків на основі штучного інтелекту у вищій освіті. Результати дослідження дозволили визначити трансформаційні зміни - перехід від класичної двоскладової системи відносин («людина-вчитель» і «людина-учень») до трискладової («людина-вчитель», «людина-учень» та «ШІ-вчитель») як характерну ознаку нової освітньої системи, де штучний інтелект виконує роль посередника між викладачем і студентом і сприяє успішності навчання. Персоналізація, гнучкість, адаптивність й інклюзивність освіти з використанням ШІ відкривають можливості для індивідуалізованого навчання, на відміну від стандартного, універсального підходу. Штучний інтелект виконує в навчальному процесі функції наставника, репетитора, тренера, товариша в колективі, студента, тренажера, інструмента. Інтегрування інструментів ШІ в навчальний процес передбачає урахування критеріїв їх вибору: забезпечення зворотного зв’язку, інклюзивності та безпеки використання; адаптивності до індивідуальних потреб студентів; відповідності педагогічним цілям; актуальності контенту; легкості у використанні; економічної ефективності; продуктивності. Висновки. Дослідження підтвердило вагому роль ШІ для сучасної вищої освіти й, зокрема вивчення іноземних мов. Залучення інструментів ШІ в навчальний процес передбачає розвиток цифрової грамотності викладачів та студентів, розробку навчально-методичних комплексів з урахуванням посередництва ШІ інструментів, інтегрування співпраці студентів з ШІ інструментами в навчальний аудиторний та поза аудиторний процес. В статті описана низка інструментів на основі штучного інтелекту для розвитку іншомовних мовленнєвих умінь студентів та для допомоги викладачам у плануванні та організації навчального процесу.
The relevance of the study is determined by the need to identify the role of artificial intelligence (hereinafter referred to as AI) in the system of higher foreign language education in the current conditions, and its importance for optimising the educational process. The purpose of the article is to clarify the approaches to the use of AI-based tools in the educational process and the criteria for their selection in teaching foreign languages; to characterise some AI-based tools for students' foreign language skills development and to assist teachers in planning lessons and developing learning materials. The study used a comprehensive analysis of contemporary domestic and foreign publications in the field of artificial intelligence, teaching and learning foreign languages, and the possibilities of AI tools implementing in higher education. The results of the study allowed us to identify the transition from the classical two-part relation system (‘human-teacher’ and ‘human-student’) to a three-part relation system (‘human-teacher’, ‘human student’ and ‘AI-teacher’) as a characteristic feature of the new educational system, where artificial intelligence acts as an intermediary between the teacher and the student and contributes to the success of learning. The personalisation, flexibility, adaptability, and inclusiveness of AI-enabled education opens up opportunities for individualised learning, as opposed to a standard approach. Artificial intelligence acts as a mentor, tutor, coach, teammate, student, simulator, and tool in the educational process. Integrating AI tools into the educational process involves taking into account the criteria for their selection: providing feedback, inclusiveness and safety of use; adaptability to individual student needs; compliance with pedagogical goals; content relevance; ease of use; cost-effectiveness; productivity. Conclusions. The study has confirmed the significant role of AI in modern higher education and, in particular, foreign language learning. The inclusion of AI tools in the learning process presupposes the development of teachers’ and students’ digital literacy, the development of teaching and learning complexes based on AI tools, and the integration of student collaboration with AI tools into the classroom and out-of classroom learning process. The article describes a number of AI-based tools for the development of students' foreign language speaking skills and to help teachers plan and organise the educational process.
The relevance of the study is determined by the need to identify the role of artificial intelligence (hereinafter referred to as AI) in the system of higher foreign language education in the current conditions, and its importance for optimising the educational process. The purpose of the article is to clarify the approaches to the use of AI-based tools in the educational process and the criteria for their selection in teaching foreign languages; to characterise some AI-based tools for students' foreign language skills development and to assist teachers in planning lessons and developing learning materials. The study used a comprehensive analysis of contemporary domestic and foreign publications in the field of artificial intelligence, teaching and learning foreign languages, and the possibilities of AI tools implementing in higher education. The results of the study allowed us to identify the transition from the classical two-part relation system (‘human-teacher’ and ‘human-student’) to a three-part relation system (‘human-teacher’, ‘human student’ and ‘AI-teacher’) as a characteristic feature of the new educational system, where artificial intelligence acts as an intermediary between the teacher and the student and contributes to the success of learning. The personalisation, flexibility, adaptability, and inclusiveness of AI-enabled education opens up opportunities for individualised learning, as opposed to a standard approach. Artificial intelligence acts as a mentor, tutor, coach, teammate, student, simulator, and tool in the educational process. Integrating AI tools into the educational process involves taking into account the criteria for their selection: providing feedback, inclusiveness and safety of use; adaptability to individual student needs; compliance with pedagogical goals; content relevance; ease of use; cost-effectiveness; productivity. Conclusions. The study has confirmed the significant role of AI in modern higher education and, in particular, foreign language learning. The inclusion of AI tools in the learning process presupposes the development of teachers’ and students’ digital literacy, the development of teaching and learning complexes based on AI tools, and the integration of student collaboration with AI tools into the classroom and out-of classroom learning process. The article describes a number of AI-based tools for the development of students' foreign language speaking skills and to help teachers plan and organise the educational process.
Description
Іноземні мови. Мутодика навчання. Щтучнийо інтелект
Keywords
Підходи до застосування штучного інтелекту, розвиток іншомовних мовленнєвих умінь, персоналізація, адаптація до індивідуальних потреб, студентоцентрованість, цифрова грамотність, Approaches to the use of artificial intelligence, development of foreign language speaking skills, personalisation, adaptation to individual needs, student-centredness, digital literacy
Citation
Лісниченко А. П. Інструменти штучного інтелекту у вищій іншомовній освіті: роль, підходи та критерії вибору / А.П. Лісниченко // Педагогічна Академія: наукові записки. Випуск 22, 2025. https://doi.org/10.5281/zenodo.17291242