Використання технології проблемного навчання при викладанні дисциплін педагогічного циклу.
Abstract
У статті проаналізовано основні ознаки проблемного навчання; види проблемного навчання. Розкрито сутність проблемної ситуації як основного елементу проблемного навчання; складові та класифікація проблемних ситуацій; способи створення проблемних ситуацій. Виокремлено особливості проблемної лекції. Наведено приклади методичних приймів створення проблемної ситуації, які застосовуються на практичних заняттях з дисциплін педагогічного циклу. The article analyzes the basic features of problem-based learning; types of problem-based learning. The essence of the problem situation as a major element of problem-based learning, through which the cognitive needs of students provided, developing their active thinking has been revealed. The components and classification of problem situations; ways to create problem situations have been discussed. The problematic features of lectures have been determined. The attention is focused on the compliance with the conditions of problem-based learning, implementing the principle problematic as the selection and processing of didactic training course content; and problematic how to applying the material in the classroom. The author presented examples of the methodical creation of problem situations, which are used for practical training in educational cycle.