Пізнавальні властивості змісту безпеки життєдіяльності для майбутніх учителів
Loading...
Date
Authors
Іванчук, А.
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Переяслав: Університет Григорія Сковороди в Переяславі
Abstract
У статті аналізується криза зацікавлення здобувачів вищої педагогічної освіти змістом навчального матеріалу з навчальної дисципліни «Безпека життєдіяльності та основи охорони праці». Наголошується на необхідності використання навчального матеріалу зі світоглядними властивостями, що дасть змогу формувати в майбутніх учителів світогляд безпечної поведінки як головний компонент їхньої культури безпеки життєдіяльності. Запропонована класифікація понять безпеки життєдіяльності на базову, основну і допоміжну категорії слугує основою для відбору змісту навчального матеріалу, який релевантний фаховій діяльності вчителя та ймовірно створить зацікавлення в здобувачів вищої педагогічної освіти.
The article analyzes the crisis of interest of applicants for higher pedagogical education in the content of educational material in the academic discipline «Life Safety and Fundamentals of Labor Protection». The need to use educational material with worldview properties is emphasized, which will allow future teachers to form a worldview of safe behavior as the main component of their life safety culture. The proposed classification of life safety concepts into basic, main and auxiliary categories serves as the basis for selecting the content of educational material that is relevant to the teacher's professional activities and is likely to create interest in applicants for higher pedagogical education.
The article analyzes the crisis of interest of applicants for higher pedagogical education in the content of educational material in the academic discipline «Life Safety and Fundamentals of Labor Protection». The need to use educational material with worldview properties is emphasized, which will allow future teachers to form a worldview of safe behavior as the main component of their life safety culture. The proposed classification of life safety concepts into basic, main and auxiliary categories serves as the basis for selecting the content of educational material that is relevant to the teacher's professional activities and is likely to create interest in applicants for higher pedagogical education.
Description
Безпека життєдіяльності
Citation
Іванчук А. Пізнавальні властивості змісту безпеки життєдіяльності для майбутніх учителів. Вітчизняна наука на зламі епох: проблеми та перспективи розвитку : матеріали Всеукр. наук.-практ. інтернет-конф., м. Переяслав, 12 груд. 2025 р. Переяслав, 2025. Вип. 113. С. 190–193.