Неперервний професійний розвиток педагога: зарубіжний досвід

Loading...
Thumbnail Image

Date

Authors

Фрицюк, В. А.

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Вінниця: ТОВ «Друк плюс»

Abstract

У статті досліджено актуальну проблему неперервного професійного розвитку педагогів, акцентуючи увагу на аналізі зарубіжного досвіду. Визначено, що сучасна парадигма освіти вимагає від учителів не лише підтримання високого рівня професійної підготовки, а й здатності до постійного самовдосконалення. Розглянуто ключові аспекти організації професійного розвитку педагогів у таких країнах, як Велика Британія, США, Франція, Німеччина, Норвегія та інші. Особливу увагу приділено інноваційним підходам, серед яких формування індивідуальних стратегій викладання, впровадження практико-орієнтованого навчання, застосування інтерактивних методів і технологій, таких як мікровикладання, рольові ігри, моделювання педагогічних ситуацій, а також акцент на використанні критичного мислення та самостійної навчальної діяльності. Окреслено значення післядипломної освіти як інструменту підвищення кваліфікації, зокрема у Великій Британії, США та Фінляндії, де значна увага приділяється системності й регулярності таких процесів.
The article explores the pressing issue of continuous professional development of educators, emphasizing the analysis of international experience. It has been determined that the modern educationalparadigm requires teachers not only to maintain a high level of professional competence but also to possess the ability for ongoing self-improvement. Key aspects of organizing professional development for educators in countries such as the United Kingdom,the United States, France, Germany, Norway, and others have been examined. Special attention is paid to innovative approaches, including the formation of individual teaching strategies, the implementation of practice-oriented learning, and the applicationof interactive methods and technologies such as micro-teaching, role-playing, modeling pedagogical situations, as well as a focus on critical thinking and independent learning activities. The importance of postgraduate education as a tool for professionaladvancement is highlighted, particularly in the United Kingdom, the United States, and Finland, where significant emphasis is placed on the systematization and regularity of such processes. The experience of France is noted for demonstrating the effectiveness of integrating theoretical knowledge with practical skills in teacher education. The article stresses the importance of adapting international models of professional development to Ukrainian conditions, considering the socio-economic and political realities. It concludes that implementing innovative approaches and adapting best global practices will contribute to creating an effective teacher training system oriented toward continuous professional self-improvement. Future research prospects involve analyzing specific methodologies for preparing future teachers for professional self-development, introducing individualized learning programs, and developing conceptual frameworks for advancing teacher education in Ukraine in line with global standards.Keywords:continuous professional development, teacher education, professional self-improvement, international experience, innovative approaches, pedagogical technologies, adaptation of international models.

Description

Освіта. Педагогіка. Професійна освіта

Citation

Фрицюк В. А. Неперервний професійний розвиток педагога: зарубіжний досвід. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми: збірник наукових праць. Вінниця: ТОВ «Друк плюс», 2025. Вип. 75. С. 150-161.

Endorsement

Review

Supplemented By

Referenced By