Ефективність застосування стрітболу на заняттях студентів з фізичного виховання
Loading...
Date
Authors
Хуртенко, Оксана
Дмитренко, Світлана
Нагірняк, Катерина
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Вінниця: ТОВ «ТВОРИ»
Abstract
Використання стрітболу як засобу фізичного виховання студентів та школярів диктується потребою сучасної молоді до занять у позанавчальний час новими, цікавими та, головне, доступними, видами спорту. Регулярні заняття стрітболом сприяють вихованню важливих якостей особистості, таких як ініціативність, самостійність, дисциплінованість, відповідальність, а також спрямовані на формування стійкої звички до регулярних занять фізичною культурою, на зміцнення здоров’я, вдосконалення фізичних якостей. Мета дослідження – дослідити вплив рекреаційно-оздоровчої методики на основі стрітболу на фізичну підготовленість студентів закладів вищої освіти. Матеріал і методи дослідження. Для вирішення поставлених завдань використовувалися такі методи дослідження: теоретичний аналіз та узагальнення даних спеціальної науково-методичної літератури та документальних матеріалів, педагогічне спостереження, контрольно-педагогічні випробування, педагогічний експеримент, методи математичної статистики. Дослідження проводилося протягом жовтня 2023 – листопада 2024 року на базі Вінницького торговельно–економічного інституту Державного торговельно–економічного університету, м. Вінниця. В дослідженні брали участь 24 особи чоловічої статі, віком 19‒20 років. Результати дослідження. Встановлено, що застосування стрітболу на заняттях фізичного виховання студентів є ефективним. Зокрема, на етапі формувального експерименту відбулися статистично вірогідні зміни в студентів експериментальної групи в тестах: «згинання розгинання рук в опорі лежачи» (р<0,05), «вистрибування з присіду» (р<0,05), «біг на 100 м» (р<0,05), «динамічна рівновага» (р<0,05). Висновки. Розроблена методика факультативних занять з використанням стрітболу дозволяє рекомендувати її для проведення оздоровчо-рекреаційної робіти зі студентами вищих навчальних закладів
The use of streetball as a means of physical education for students and schoolchildren is driven by the modern youth’s demand for engaging, accessible, and innovative sports activities during their free time. Regular participation in streetball promotes the development of crucial personal qualities such as initiative, independence, discipline, and responsibility. It also helps establish a lasting habit of engaging in physical activities, improving health, and enhancing physical qualities. The purpose of the study ‒ to investigate the impact of a recreational and health-improving methodology based on streetball on the physical fitness of students in higher education institutions. Materials and methods of research. To achieve the objectives, the following research methods were used: theoretical analysis and synthesis of specialized scientific and methodological literature and documentary materials, pedagogical observation, control-pedagogical testing, pedagogical experiment, and methods of mathematical statistics. The research was conducted from October 2023 to November 2024 at the Vinnytsia Trade and Economic Institute of the State University of Trade and Economics, Vinnytsia. The study involved 24 male participants aged 19‒20 years. Research results. It has been established that the use of streetball in physical education classes of students is effective. In particular, at the stage of the formative experiment, there were statistically significant changes in the students of the experimental group in the tests: "flexion and extension of arms in supine support" (p<0.05), "jumping out of a squat" (p<0.05), "running 100 m" (p<0.05), "dynamic balance" (p<0.05). Conclusions. The developed method of optional classes using streetball allows you to recommend it for health and recreational work with students of higher educational institutions.
The use of streetball as a means of physical education for students and schoolchildren is driven by the modern youth’s demand for engaging, accessible, and innovative sports activities during their free time. Regular participation in streetball promotes the development of crucial personal qualities such as initiative, independence, discipline, and responsibility. It also helps establish a lasting habit of engaging in physical activities, improving health, and enhancing physical qualities. The purpose of the study ‒ to investigate the impact of a recreational and health-improving methodology based on streetball on the physical fitness of students in higher education institutions. Materials and methods of research. To achieve the objectives, the following research methods were used: theoretical analysis and synthesis of specialized scientific and methodological literature and documentary materials, pedagogical observation, control-pedagogical testing, pedagogical experiment, and methods of mathematical statistics. The research was conducted from October 2023 to November 2024 at the Vinnytsia Trade and Economic Institute of the State University of Trade and Economics, Vinnytsia. The study involved 24 male participants aged 19‒20 years. Research results. It has been established that the use of streetball in physical education classes of students is effective. In particular, at the stage of the formative experiment, there were statistically significant changes in the students of the experimental group in the tests: "flexion and extension of arms in supine support" (p<0.05), "jumping out of a squat" (p<0.05), "running 100 m" (p<0.05), "dynamic balance" (p<0.05). Conclusions. The developed method of optional classes using streetball allows you to recommend it for health and recreational work with students of higher educational institutions.
Description
Фізичне виховання і спорт. Теорія і методика спорту
Citation
Хуртенко Оксана, Дмитренко Світлана, Нагірняк Катерина. Ефективність застосування стрітболу на заняттях студентів з фізичного виховання. Актуальні проблеми фізичного виховання та методики спортивного тренування : журнал / гол. ред. В. Костюкевич. Вінниця: ТВОРИ, 2024. № 3. С. 43-55.