Навчання безпеці життєдіяльності студентів-гуманітаріїв
Loading...
Date
Authors
Іванчук, А. В.
Марущак, О. В.
Красильникова, І. В.
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Кропивницький : Центральноукраїнський державний університет імені Володимира Винниченка
Abstract
У статті розкрито авторський підхід до удосконалення змісту навчальної дисципліни «Безпека життєдіяльності та основи охорони праці» для студентів педагогічних закладів вищої освіти України.Компетентність майбутніх учителів з безпеки життєдіяльності є складовою їхньої професійної компетентності. При цьому її зміст істотно ширший у порівнянні зі змістом для майбутніх фахівців непедагогічних спеціальностей. За наявними навчальними посібниками з дисципліни «Безпека життєдіяльності та основи охорони праці» цілеспрямовано сформувати професійну компетентність з безпеки життєдіяльності в майбутніх вчителів на практиці складно. Передусім зміст навчального матеріалу має бути релевантний тематично і процесуально майбутній професійній діяльності вчителя.Встановлено, що безпека життєдіяльності молода галузь науки, яка знаходиться на етапі вдосконалення структури і змісту. Типовими для даного етапу є задачі уточнення поняттєвого апарату та інтеграції за принципом міжпредметного зв’язку природничо-наукових знань з її змістом. Основним недоліком таких досліджень була відірваність отриманих результатів від можливості їх використання майбутніми вчителями на практиці, тобто нерелевантність. Декларування більшістю дослідників потреби розв’язання задачі формування ризик-орієнтованого мислення в студентів не підкріплювалося структурою і змістом навчальних посібників для цієї навчальної дисципліни. Дослідники залишали поза увагою той факт, що при наявності науково обґрунтованого поняттєвого апарату навчальної дисципліни він не задіяний в усіх її темах. Необхідно починати розв’язувати вказані проблеми з розробки змісту навчальних матеріалів на основі структурно-логічних схем виникнення і розвитку небезпек (джерело небезпеки → небезпечна ситуація → дія вражаючого чинника → заподіяння шкоди людині). Цей підхід сприятиме розкриттю причинно-наслідкового зв’язку для процесу виникнення і розвитку небезпек, відбору змістових лінії навчального матеріалу, а також буде корисним при розробці методики формування безпечної поведінки школярів.
Description
Безпека життєдіяльності
Citation
Іванчук А. В., Марущак О. В., Красильникова І. В. Навчання безпеці життєдіяльності студентів-гуманітаріїв. Наукові записки. Серія : Педагогічні науки. 2025. Вип. 219. С. 455–459. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2025-1-219-455-459