Організація освіти в умовах надзвичайних ситуацій : монографія
Loading...
Date
Authors
Коломієць, А. М.
Жовнич, О. В.
Тертична, Т. Д.
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Вінниця : ТОВ «НІЛАН-ЛТД»
Abstract
У монографії розглянуто актуальні аспекти організації освітнього процесу в умовах надзвичайних ситуацій, зокрема воєнного характеру; узагальнено світовий і вітчизняний досвід, підходи та практики адаптації освіти в кризових ситуаціях; проаналізовано складнощі та виклики, з якими зіштовхуються освітяни у воєнний період; обґрунтовано потенціал інноваційних технологій для підвищення ефективності роботи педагогів. Окреслено концептуальні засади науково-методичної системи підготовки педагогів, яка охоплює кризовий менеджмент, психологічну підтримку, гнучкість освітніх методів і технологій, що забезпечує готовність освітян до роботи в екстремальних умовах і збереження неперервності навчання. Монографія може бути корисною для наукових працівників, викладачів педагогічних закладів вищої освіти, вчителів закладів загальної середньої освіти, докторантів, аспірантів, здобувачів вищої освіти.
The monograph examines the current aspects of organizing the educational process in emergency situations, particularly those of a military nature. It summarizes world and domestic experience, approaches, and practices for adapting education in crisis situations. The work analyzes the difficulties and challenges faced by educators during wartime and substantiates the potential of innovative technologies for improving the effectiveness of teachers' work. The conceptual foundations of the scientific and methodological system for training educators are outlined, encompassing crisis management, psychological support, and the flexibility of educational methods and technologies, which ensures educators' readiness to work in extreme conditions and the preservation of learning continuity. The monograph may be useful for researchers, lecturers of higher pedagogical institutions, teachers of general secondary education institutions, doctoral students, postgraduate students, and higher education seekers.
The monograph examines the current aspects of organizing the educational process in emergency situations, particularly those of a military nature. It summarizes world and domestic experience, approaches, and practices for adapting education in crisis situations. The work analyzes the difficulties and challenges faced by educators during wartime and substantiates the potential of innovative technologies for improving the effectiveness of teachers' work. The conceptual foundations of the scientific and methodological system for training educators are outlined, encompassing crisis management, psychological support, and the flexibility of educational methods and technologies, which ensures educators' readiness to work in extreme conditions and the preservation of learning continuity. The monograph may be useful for researchers, lecturers of higher pedagogical institutions, teachers of general secondary education institutions, doctoral students, postgraduate students, and higher education seekers.
Description
Keywords
безпека освітнього процесу, воєнний стан, дистанційне навчання, емоційна культура, надзвичайні ситуації, неперервне навчання, підготовка педагогів, психологічна підтримка, психологічна стійкість, educational process safety, martial law, distance learning, emotional culture, emergency situations, continuous learning, educator training, psychological support, psychological resilience
Citation
Коломієць А. М., Коломієць Д. І., Жовнич О. В., Тертична Т. Д. Організація освіти в умовах надзвичайних ситуацій : монографія. Вінниця : ТОВ «НІЛАН-ЛТД», 2025. 264 с.