Формування естетичного світогляду майбутніх учителів музичного мистецтва як науково-педагогічна проблема

Loading...
Thumbnail Image

Date

Authors

Барановська, Ірина Георгіївна
Коваль, Тетяна Василівна
Граб, Оксана Дмитрівна

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Abstract

Стаття присвячена вивченню питання формування естетичного світогляду здобувачів педагогічних закладів освіти, майбутніх учителів музичного мистецтва. З’ясовано, що сучасні умови швидкого розвитку надзвичайно насиченого інформаційного середовища актуалізують проблему естетичного освоєння дійсності та вказують на необхідність переосмислення теоретико-методологічного доробку науковців і педагогів-практиків задля пошуку нових резервів виховання молодого покоління за законами краси та добра. Проаналізовано значний науковий доробок вітчизняних та зарубіжних учених з проблеми дослідження. Розкрито сутність понять «світогляд», «краса», «музичне мистецтво», «естетичний світогляд». Визначено, що специфіка педагогічної діяльності учителів музичного мистецтва пов’язана насамперед із художньо-творчою роботою над музичним текстом. Музичне мистецтво має потужний освітній та світоглядний потенціал. Органічна єдність всіх компонентів музичної мови робить музику втіленням природної краси. Естетичне, творче багатство світу художника стає основою естетичного розвитку і багатства художнього світу публіки. Досліджено сутність категорії «краса». З’ясовано, що краса розглядається як об’єктивна сторона предметів, явищ, процесів та як суб’єктивна властивість людини, як результат розвитку духовної та емоційно-почуттєвої сфери людини, як здатність генерувати естетичні ідеї та цінності, моделювати власні естетичні уявлення та образи. Доведено, що естетичний світогляд – це динамічна діалектична категорія, котра охоплює різні напрямки людського досвіду, де співвідносяться дійсне та уявне, теорія та практика, погляди та переконання. Виявлено, що естетичний світогляд – необхідна складова взаємодії людської свідомості, пізнання та досвіду. Розкрито проблему формування естетичного світогляду в культурознавчій, мистецько-освітній та музично-педагогічній проєкціях. Доведено, що естетичний світогляд учителя музичного мистецтва знаходиться в діалектичному взаємозв’язку з його професійною діяльністю. Обґрунтовано наукові підходи (поліхудожній, аксіологічний, семіотико-герменевтичний та інноваційно-рефлексивний) та визначено принципи формування естетичного світогляду майбутніх учителів музичного мистецтва.
The article is devoted to the study of the formation of the aesthetic outlook of students in pedagogical educational institutions, specifically future music teachers. It was found that the modern conditions of rapid development within a highly saturated information environment underscore the problem of aesthetically engaging with reality and highlight the need to rethink the theoretical and methodological contributions of scholars and educators to identify new ways of educating the younger generation in accordance with the principles of beauty and goodness. The article analyzes the significant scientific contributions of both domestic and international researchers on this topic. The essence of the concepts of «worldview», «beauty», «musical art», and «aesthetic outlook» is explored. It was determined that the specificity of pedagogical activity for music teachers is primarily related to artistic and creative work with musical texts. Musical art has substantial educational and worldview potential. The organic unity of all elements of musical language makes music an embodiment of natural beauty. The aesthetic and creative richness of the artist's world forms the basis for the aesthetic development and enrichment of the public's artistic world. The concept of «beauty» is examined, revealing that beauty is considered both as an objective aspect of objects, phenomena, and processes, and as a subjective quality of a person. It involves the development of the spiritual and emotionalsensory aspects of an individual and the ability to generate aesthetic ideas and values, as well as to model one's own aesthetic perceptions and images. It is demonstrated that the aesthetic outlook is a dynamic, dialectical category encompassing various dimensions of human experience, where the real and the imagined, theory and practice, and views and beliefs are interconnected. The aesthetic outlook is established as a necessary component of the interaction between human consciousness, knowledge, and experience. The issue of forming an aesthetic outlook is addressed from cultural, artisticeducational, and musical-pedagogical perspectives. It is shown that the aesthetic outlook of a music teacher is dialectically related to their professional activity. Scientific approaches (polyartistic, axiological, semiotic-hermeneutic, and innovative-reflective) are justified, and the principles for developing the aesthetic outlook of future music teachers are defined.

Description

Мистецтво. Музичне мистецтво. Професійна підготовка

Citation

Барановська Ірина Георгіївна, Коваль Тетяна Василівна, Граб Оксана Дмитрівна. Формування естетичного світогляду майбутніх учителів музичного мистецтва як науково-педагогічна проблема. Наука і техніка сьогодні. 2024. № 8 (36) .С. 493 – 503

Endorsement

Review

Supplemented By

Referenced By