Розвиток національної самосвідомості учнів ДМШ засобами української народної музики
Loading...
Files
Date
Authors
Фрицюк, В. М.,
Янковський, С. Є.
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Вінниця : ВДПУ
Abstract
У статті розглянуто актуальне питання розвитку національної самосвідомості учнів дитячої музичної школи через залучення до української народної музики, зокрема в процесі навчання гри на акордеоні. Наголошено на виховному потенціалі української народної творчості, яка впливає на формування патріотичних почуттів, естетичного смаку, духовного розвитку й культурної ідентичності учнів. Проаналізовано педагогічні методи та форми роботи, що сприяють глибшому розумінню національних цінностей, зокрема добір репертуару, інтерпретація творів, участь у тематичних концертах, творчі завдання. Підкреслено важливість комплексного, емоційно насиченого підходу до навчального процесу, який перетворює опанування народної музики на чинник особистісного і громадянського становлення учня.
The article addresses the relevant issue of developing national self-awareness among students of children's music schools through engagement with Ukrainian folk music, particularly in the process of learning to play the accordion. The author emphasizes the educational potential of Ukrainian folk art, which contributes to the formation of patriotic feelings, aesthetic taste, spiritual development, and cultural identity in children. The study analyzes pedagogical methods and forms of work that enhance the understanding of national values, including repertoire selection, interpretation of musical works, participation in thematic concerts, and creative tasks. The importance of a comprehensive, emotionally rich approach to the educational process is highlighted, one that transforms the study of folk music into a factor in the personal and civic development of the student.
The article addresses the relevant issue of developing national self-awareness among students of children's music schools through engagement with Ukrainian folk music, particularly in the process of learning to play the accordion. The author emphasizes the educational potential of Ukrainian folk art, which contributes to the formation of patriotic feelings, aesthetic taste, spiritual development, and cultural identity in children. The study analyzes pedagogical methods and forms of work that enhance the understanding of national values, including repertoire selection, interpretation of musical works, participation in thematic concerts, and creative tasks. The importance of a comprehensive, emotionally rich approach to the educational process is highlighted, one that transforms the study of folk music into a factor in the personal and civic development of the student.
Description
Мистецтво. Педагогіка. Методика навчання. Музичне мистецтво
Keywords
національна самосвідомість, акордеон, учні ДМШ, українська народна музика, патріотичне виховання, музична освіта, культурна ідентичність, народна творчість, national self-awareness, accordion, music school students, Ukrainian folk music, patriotic education, music education, cultural identity, folk art
Citation
Фрицюк В. М., Янковський С. Є. Розвиток національної самосвідомості учнів ДМШ засобами української народної музики. Проблеми та інновації в мистецькій, технологічній та професійній освіті / Т.П. Зузяк (голова) та [ін.]. Вінниця, 2025. Вип. 5. С. 104-108. https://doi.org10.31652/3041-1017-PIATE-2025.5.22