Кафедра дошкільної освіти
Permanent URI for this collectionhttps://library.vspu.net/items/5cb95d1b-20e6-4e0a-a1da-fd8d69b303d5
Browse
18 results
Search Results
Item Екологічна освіта та виховання дошкільників як пріоритетний напрям розвитку культури європейського суспільства(2023) Карук, І. В.Стаття присвячена одній із актуальних проблем сучасної освіти – екологічне виховання дітей дошкільного віку. Саме в цей період закладаються основи екологічної свідомості, екологічної культури, що впливають на поведінку та діяльність людини у природі. Необхідність екологічного виховання зумовлена наявністю світової екологічної кризи, причина якої криється у практичній діяльності людини. Проблема організації навчання дітей дошкільного віку в закладах дошкільної освіти в країнах Європи, спрямована на розвиток вмінь і навичок природоохоронного спрямування. Педагоги ці завдання вирішують в процесі цілеспрямованого розвитку мислення дитини та формування екологічної свідомості в них. Основою екологічної свідомості є розуміння зв’язків і відносин, що існують у природі, і ролі людини в них та вміння розуміти й любити природне довкілля. Стаття порушує питання екологічної освіти та виховання дошкільників як пріоритетного напряму розвитку культури європейського суспільства. На основі вивчення європейського досвіду встановлено, що традиційні форми, методи та прийоми роботи з дітьми під ознайомлення їх з природним довкіллям є малоефективними. Педагогам варто застосовувати активні форми пізнання навколишнього світу. Метою статті є дослідження європейського досвіду щодо формування екологічної культури в дітей та його впровадження в закладах дошкільної освіти України. Також у статті описано проєкт Project: 101085524 – EcoEdEU – ERASMUS-JMO-2022-HEI-TCH-RSCH «Ecological education of preschool and primary school children: a European approach», мета якого опанування студентами теоретико-методичних основи організації процесу екологічного виховання дошкільників та молодших школярів на основі Європейського досвіду. Впровадження європейського досвіду в закладах дошкільної освіти, щодо формування екологічної культури позитивно впливатиме на розвиток дитини як особистості.Item Особливості розвитку дослідницької активності у дітей дошкільного віку(Bordeauх: ОР «Plateforme scientifique europeenne», 2019) Карук, І.В.; Karuk, I.V.Актуальною проблемою сучасної освіти є пошук ефективних шляхів виховання та розвитку креативної, ініціативної особистості, здатної до реалізації свого творчого потенціалу і дослідницької активності в різних видах діяльності. Дослідницька активність дитини проявляється як внутрішнє прагнення, що породжує дослідницька поведінка. Вона створює умови для того, щоб психічний розвиток дитини спочатку розгорталася як процес саморозвиткуItem Організація експериментально-дослідницької діяльності дітей у закладі дошкільної освіти(Geneve, Suisse Plateforme scientifique europeenne, 2019) Карук, І.В.; Кaruk, I.V.Сучасний етап розвитку українського суспільства вимагає кардинальних змін у сфері освітньої політики. Дитяче експериментування виступає сьогодні найбільш активною формою дослідницької діяльності в дошкільному віці, яке розглядається як практична діяльність спрямована на пізнання властивостей, якостей предметів і матеріалів.Item Виховний вплив дорослих на формування мовленнєво-мовної та лінгвістичної готовності дошкільників до навчання в школі: теоретичний аспект(2019) Зданевич, Л.; Крутій, К.; Zdanevych, L.; Kruty, К.У статті проаналізовано зміст підготовки дітей у закладах дошкільної освіти щодо проблеми формування у майбутніх школярів мовленнєво-мовної та лінгвістичної готовності до навчання. Визначено, що під спеціальною готовністю до навчання в школі розуміється готовність до засвоєння освітньої програми з певних дисциплін, яка передбачає сукупність специфічних знань, умінь і навичок (ЗУНів) або передумов оволодіння ними. З’ясовано специфіку і умови формування мовленнєво-мовної та лінгвістичної готовності дошкільнят до навчання в школі. Визначено, що лінгвістичний розвиток пов’язаний як з підготовкою до навчання грамоти, так і відбувається у нерозривній єдності з розвитком мовлення впродовж усього дошкільного дитинства, а не тільки в старшому віці; сприяє вихованню інтересу до явищ мови, розвиває мовленнєво-мовні та лінгвістичні здібності дитини. Спираючись на суб’єктно-діяльнісний підхід, припущено, що ядром моделі мовленнєво-мовного та лінгвістичного розвитку є динамічна структура співпереживань взаємин дитини і найближчого соціокультурного оточення, які разом складають різні дитячо-дорослі спільноти (насамперед, дитячо-батьківську і дитячо-педагогічну), які прагнуть до досягнення рівня колективного суб’єкта. Взаємопов’язаний комплекс зазначених суб’єктів здійснює системоутворювальну, опосередковану і компенсаторну функції щодо різних біосоціокультурних впливів на дитяче мовлення. Такий підхід до проблеми дає змогу подолати принцип безпосередності у вивченні різних біосоціокультурних чинників мовленнєво-мовного та лінгвістичного розвитку дитини. Аналіз досліджень розвитку мовлення дітей дошкільного віку, зокрема, щоденникових записів, допоміг виявити умовний еталон норми засвоєння дитиною дошкільного віку рідної мови. Сформулювало висновки щодо сучасних уявлень про онтогенез мовлення дошкільника. Доведено, що сенсорний інформаційний комплекс становлять слухові, візуальні й тактильні образи, які, доповнюючи, підсилюючи один одного, збільшують кількість корисних сигналів, розширюють мовленнєвий простір, що, зі свого боку, сприяє обмеженню варіантів при виборі адекватного мовленнєвого зразка під час сприймання, розпізнавання та усвідомлення усного мовлення. На засвоєння дітьми елементів системи мови впливають основні чинники, а саме: залежність від простоти або складності мовного явища і ступеня його комунікативної значущості. Визначено, що «мовленнєво-мовна та лінгвістична готовність до навчання в школі» – це цілісне утворення, представлене сукупністю особистісно-цільового, змістовного і процесуального компонентів, які дають можливість дошкільнику ефективно виконувати в школі функцію суб’єкта навчальної діяльності. Зроблено висновок про те, що формування мовленнєво-мовної та лінгвістичної готовності дошкільників до навчання в школі розглядається крізь призму її взаємозв’язків із компонентами зовнішньої і внутрішньої структур освітнього процесу в закладі дошкільної освіти. Є сенс запровадження більш широкого вжитку терміну «лінгвістичний розвиток дошкільників» у комплексних освітніх програмахItem Організації групової діяльності дітей у закладах дошкільної освіти: практикум(Вінниця, 2021) Колеснік, К.А.; Колесник, Е.А.; Kolesnik, К.А.У практикумі зазначено основні теоретичні питання навчальної дисципліни «Організації групової діяльності в закладах дошкільної освіти», які допоможуть ретельно підготуватись до практичних занять, опрацювати рекомендовану літературу, організувати самостійну роботу та підготовку до контролю рівня засвоєння знань та навичок. У додатках наведені зразки-орієнтири до різних групових видів діяльності дітей дошкільного віку, які допоможуть майбутнім вихователям ЗДО методично правильно організовувати групову діяльність дошкільників під час проходження педагогічної практикиItem Впровадження технології групової діяльності в контексті ігрового підходу організації освітнього процесу дітей дошкільного віку(ВДПУ, 2021) Лазаренко, Н.І.; Лазаренко, Н.И.; Lazarenko, N.; Колеснік, К.А.; Колесник, Е.А.; Kolesnik, К.У статті здійснено дефінітивний аналіз базових понять «групова робота», «дидактична гра»; уточнено зміст і особливості впровадження технології групової діяльності в освітній процес закладу дошкільної освіти. Проаналізовано психолого-педагогічну літературу з проблеми організації групової діяльності в ході дидактичної гри, висвітлено доцільні способи об’єднання дітей у групи, що визначають ефективність групової роботи дошкільників. Наведено приклади дидактичних ігор для використання на заняттях і в повсякденному житті дітей дошкільного вікуItem Шляхи запровадження європейської технології «Стіни, які говорять» у практику роботи закладів дошкільної освіти України(Херсон, 2019) Крутій, К.; Крутий, Е.Л.; Kruty, K.L.У статті досліджено теоретичні питання створення освітнього простору в закладі дошкільної освіти. Доведено актуальність своєчасного перетворення та збагачення освітнього простору та середовища дошкільників. Показано можливості залучення Talking Walls® як мультимедійного ресурсу для дітей, педагогів і дорослих. Розкрито роль та методичну цінність запровадження педагогічної технології. Виокремлено чинники, які сприяють створенню освітнього простору та середовища в дитячому садочку. Запропонована технологія, яку зреалізовано в країнах Євросоюзу, є актуальною для освітнього простору УкраїниItem Педагогічні умови використання казки як засобу розвитку емоційної сфери дітей дошкільного віку(Херсон, 2019) Казьмірчук, Н.С.; Казьмирчук, Н.С.; Kazmirchuk, N.S.; Бондарчук, Т.О.; Бондарчук, Т.А.; Bondarchuk, T.O.У статті виокремлено та обґрунтовано педагогічні умови використання казки як засобу розвитку емоційної сфери дошкільників. Казка є посередником між дорослою людиною і внутрішнім світом дитини. Призначення казки – стабілізація психічних процесів, естетичних відчуттів та повідомлення нашому несвідомому “я” позитивних моделей взаємовідносин з навколишнім світом та оточуючими людьми. Автор переконує, що лише співпраця батьків та педагогів дошкільного навчального закладу забезпечить плідний результат у формуванні емоційної сфери дошкільниківItem Педагогічні умови активізації рухової активності дітей(Херсон, 2019) Пахальчук, Н.О.; Пахальчук, Н.А.; Pakhalchuk, N.O.; Мируха, О.І.; Мыруха, О.И.; Myrukha, O.І.; Романенко, Г.М.; Романенко, Г.Н.; Romanenko, H.М.У статті висвітлюються особливості організації рухової активності дітей на основі визначених педагогічних умов. З метою з’ясування рівнів рухової активності дошкільників було виділено мотиваційний, теоретико-практичний та діяльнісний критерії та використовувались спостереження, анкетування, методики ігрового тестування тощо. У статті запропоновано викорис-товувати ігри-подорожі, творчі завдання фізкультурно-оздоровлювального спрямування, різні форми роботи з родинами дітей дошкільного віку. Перспективи подальших розвідок вбачаємо в розробці методичних рекомендацій щодо використання оздоровчих видів гімнастики в роботі з дошкільникамиItem Psychology of interpersonal relationships of preschool age in a team(Batumi, Georgia: Publishing House “Kalmosani”, 2018) Kolesnik, К.А.; Колеснік, К.А.; Колесник, Е.А.The article substantiates the peculiarities of development of interpersonal relations in preschool children. A definitive analysis of the concepts of "collective relations", "collective" is made. The peculiarities of building relationships between girls and boys of junior school age are analyzed. Characterized by the signs of interpersonal relationships