Особливості превентивної діяльності з попередження негативних проявів у поведінці школярів
Abstract
У статті розглянуто обґрунтування основ превентивної діяльності з девіантними підлітками в сучасному соціокультурному середовищі та перевірка їх ефективності. Проаналізовано форми роботи, які спонукаючи розвиток певних особистісних якостей підлітків, забезпечують превентивний уплив, спрямований на формування навичок відповідальної поведінки, здійснення внутрішньої саморегуляції у ставленні до девіантної поведінки, уникання невиправданого ризику, протидії зовнішньому тиску, відмови від уживання психоактивних речовин, удосконалення комунікативних умінь і навичок, досягнення емоційної врівноваженості. Аналіз результатів експерименту засвідчив, що проведені різні форми роботи, спонукаючи розвиток певних особистісних якостей підлітків, забезпечували превентивний уплив, спрямований на формування навичок відповідальної поведінки, здійснення внутрішньої саморегуляції у ставленні до девіантної поведінки, уникання невиправданого ризику, протидії зовнішньому тиску, відмови від уживання психоактивних речовин, удосконалення комунікативних умінь і навичок, досягнення емоційної урівноваженості. The article deals with the substantiation of the bases of preventive activity with deviant adolescents in the modern socio-cultural environment and checking their effectiveness. Analyzed forms of work that encourage the development of certain personal qualities of adolescents, provide preventive influence aimed at developing responsible behavior skills, the implementation of internal self-regulation in relation to deviant behavior, avoiding unreasonable risk, countering external pressure, refusing to use psychoactive substances, improving communicative skills and skills, achievement of emotional equilibrium The goal of increasing the effectiveness of preventive activities in relation to negative manifestations in the behavior of students is necessary. On the one hand, the precise purposeful work of the teaching staff, and on the other – the conscious attitude of the pupils for their behavior, the formation of a socially approved culture of behavior (speech culture, appearance, leisure, healthy lifestyle, purposefulness, responsibility, discipline). The falsity of the assertion that deviations in the behavior of adolescents have been proved and thats only manifestation of the specific features of this age. In fact, if in time not to cpupilsarry out the appropriate work to identify Slight deviations in moral development, then in the future, they will not only disappear, but on the contrary often intensified and manifested in the form of aggressiveness, cruelty, dishonesty, predisposition to theft, vagrancy. Timely and versatile diagnostics makes it possible to determine the causes and optimal ways of preventing negative behaviors in behavior, minimizing the possibility of further deepening of the child's negative behavior.