Становлення візантійської співочої системи восьмиголосся у VIII-X століттях: історико-культурний аналіз
Abstract
Автор статті «Становлення візантійської співочої системи восьмиголосся у VIII-X століттях: історико-культурний аналіз» Ірина Швець розглядає візантійський «Восьмигласник» у контексті єдиної богослужбової співочої системи. Спираючись на ґрунтовні дослідження з історії, семіографіі і палеографії церковного співу, автор розглядає феномен візантійського восьмиголосся не тільки в музичному аспекті, як сукупність духовних піснеспівів, що мають певну композиційну, мелодико-ритмічну і гармонійну специфіку, але і в історичному, з точки зору становлення і трансформацій, які зазнала гласова система за свою багатовікову історію . Автор статьи «Становление византийской певческой системы осмогласия в VIII-X веках: историко-культурный анализ» Ирина Швец рассматривает византийский «Осмогласник» в контексте единой богослужебной певческой системы. Опираясь на глубокие исследования по истории, семиографии и палеографии церковного пения, автор рассматривает феномен византийского осьмогласия не только в музыкальном аспекте, как совокупность духовных песнопений, имеющие определенную композиционную, мелодико-ритмическую и гармоническую специфику, но и в историческом, с точки зрения становления и трансформаций, которые претерпела гласова система за свою многовековую историю. The current stage of the spiritual development of the organization is determined by the strength of the initiative to the Orthodox culture in the scientific medium. An animal to the church spіvu, to the wide representation of the musicians in the Orthodox cultures and the national mystics in the publications in the Christian and Orthodox themes. Orthodox singing throughout its centuries-old history was an extraordinary phenomenon in church culture. The main corpus of texts of the Ocantine Octoise has fallen in the IX-X tables in the results of constantinopolitan schools and the Armenian grammar school. The main texts of the Byzantine Octoecology were formed in the 9th-10th centuries. It was the result of the work of the Constantinople school, which studied Byzantine hymnography. The Byzantine church singing system was adopted and rethought by the Church of the East. Accordingly, the system of singing for eight melodies was deeply learned. In the Eastern Church during this period, znamenny singing attains perfection and forms a single musical system. The author of the article “Formation of the Byzantine church voice system in the VIII-X Centuries: Historical and Cultural Analysis” Irina Shvets views the Byzantine Osmoglasnik in the context of a unified liturgical singing system. Based on indepth studies on the history, semiography and paleography of church singing, the author considers the phenomenon of Byzantine osmoglasiya not only in the musical aspect, as a set of spiritual chants, having a certain compositional, melodic-rhythmic and harmonic specificity, but also in historical, in terms of becoming and transformations, which the system underwent through its centuries-old history.