DSpace 8

DSpace is the world leading open source repository platform that enables organisations to:

  • easily ingest documents, audio, video, datasets and their corresponding Dublin Core metadata
  • open up this content to local and global audiences, thanks to the OAI-PMH interface and Google Scholar optimizations
  • issue permanent urls and trustworthy identifiers, including optional integrations with handle.net and DataCite DOI

Join an international community of leading institutions using DSpace.

The test user accounts below have their password set to the name of this software in lowercase.

  • Demo Site Administrator = dspacedemo+admin@gmail.com
  • Demo Community Administrator = dspacedemo+commadmin@gmail.com
  • Demo Collection Administrator = dspacedemo+colladmin@gmail.com
  • Demo Submitter = dspacedemo+submit@gmail.com
Photo by @inspiredimages
 

Recent Submissions

Item
War and school: essays by Galician teachers (1920) on the impact of the War on schooling and the tasks of teaching in the conditions of post-war reconstruction
(Вінниця : ВДПУ, 2025) Haliv, M.; Ilnytskyi, V.
The purpose of the article. The source representativeness of handwritten essays by teachers of folk (primary) schools in Dobromyl district, which were written in Polish in August and October 1920 and which covered the impact of the World War І on the education and upbringing of young people, formulated the tasks of schooling in the post-war period, is revealed. The research methodology is based on the principles of historicism, scientificity, authorial objectivity, application of source methods, in particular the method of internal critique of sources. The scientific novelty is that a published document is introduced into scientific circulation for the first time. Three main ideological and semantic components of the analyzed documents are highlighted: 1) the war negatively affected young people, as it led to a decrease in school attendance and a decline in the moral level of social relations; 2) in the conditions of the national and state revival of Poland, attention should be paid to the development of schooling, the spread of education, and the development of moral and national-patriotic education of children and youth; 3) the main tasks and responsibilities are assigned to teachers, who must work hard for the good of the fatherland and the education of youth. Conclusions. The influence of positivism, modernization tendencies, civilizational rhetoric and national-civic ideas on the thoughts and views of the authors of the documents has been revealed. The linguistic style of the essays, which are characterized by a large number of Ukrainianisms, has been characterized. It has been found that the essays are representative historical sources for clarifying the views of at least some of the Galician public school teachers on the war and its consequences, on the possibilities of overcoming negative phenomena through the development of education. The essays make it possible to find out about the level of professional knowledge (including literacy), civic consciousness, and professional experience of the teachers of that time who were destined to survive six years of almost continuous wars: the World War І, the Ukrainian-Polish War, and the Polish-Soviet War. It is emphasized that when analyzing documents, one should take into account their “official” nature, their address to representatives of school authorities, and therefore take into account the motivation of teachers who sought to show their loyalty to the new authorities, to emphatically demonstrate their own civic position.
Item
Теоретично-психологічний проблеми копінг-стратегій особистості.
(Вінниця : ВДПУ, 2025) Гнатюк, О.
Таким чином, встановлено, що копінг-поведінка – це різновид соціальної поведінки особистості, що виявляється як індивідуальний спосіб взаємодії людини з проблемною ситуацією і охоплює широкий спектр активності людини – від неусвідомлюваних психічних захистів до цілеспрямованого, свідомого подолання впливу несприятливих чинників.
Item
Психологічні детермінанти формування образу військовослужбовця в сучасному українському суспільстві.
(Вінниця : ВДПУ, 2025) Алієва-Вихристюк, К.
Таким чином, імідж збройних сил – це віртуальний образ, сформований у суспільній свідомості через інформаційні процеси. Позитивний імідж армії впливає на безпеку, якість армії, взаємини з цивільним населенням та міжнародний статус держави. Він виконує внутрішні функції (мотивація, самооцінка, дисципліна) і зовнішні (інформування, вплив, узгодження суспільної думки). Формування позитивного іміджу залежить від роботи іміджмейкерів, ЗМІ та активної підтримки армії, оскільки без цього імідж може формуватись стихійно. Соціологічний підхід розширює концепцію іміджу через соціальне вимірювання, досліджуючи стратифікацію, статус, статусні групи, статусні привілеї, тощо.
Item
Психосоціальні чинники агресії у підлітків під час кризових ситуацій.
(Вінниця : ВДПУ, 2025) Помазан, Т.
Здійснено всебічний аналіз феномену агресії, зокрема її теоретичних основ та чинників, що впливають на її прояви. Розглянуто різні наукові підходи до виникнення агресії: біологічний, інстинктний, фрустраційний та соціальний, кожен з яких пояснює її походження з різних позицій. Окрему увагу приділено підлітковому віку як критичному періоду формування особистості, з його особливостями, викликами та кризовими станами, що можуть посилювати агресивні прояви. Виявлено, що агресія в підлітковому віці обумовлена складною взаємодією внутрішніх і зовнішніх факторів, а її регуляція потребує усвідомленого підходу та підтримки.
Item
Використання Ші та зміни в мотиваційні структурі здобувачів вищої освіти
(Вінниця : ВДПУ, 2025) Данчишина, О.
ШІ не лише покращує якість освіти, а й змінює її структуру, роблячи навчальний процес більш ефективним та доступним. Відповідальне впровадження ШІ у вищу освіту сприяє підвищенню конкурентоспроможності закладів, розвитку цифрових навичок та створенню нових можливостей для студентів і викладачів. Використання ШІ у вищій освіті є не лише технологічним проривом, а й важливим фактором, що впливає на мотивацію студентів, їхню продуктивність та якість освітнього процесу, що вимагає розробки стратегій інтеграції ШІ, які враховують етичні, педагогічні та соціальні аспекти.