Проблема реалізації культурологічного підходу у шкільних підручниках української літератури (на прикладі ознайомлення учнів 5-6 класів із усною народною творчістю)
Abstract
У статті розглянуто проблему культурологічного підходу до вивчення української літератури в основній школі та шляхи її реалізації засобами шкільного підручника. Доведено, що засадничі ідеї культурологічного підходу у процесі вивчення української літератури послідовно реалізовано у методичному апараті, ілюстративному матеріалі чинних підручників, тематично-стильовій різноманітності пропонованих для розгляду художніх творів. На основі аналізу оновленої програми з української літератури та чинних підручників для 5-6 класів в частині вивчення усної народної творчості проаналізовано принципи втілення рекомендаційної рубрики «Мистецький контекст» як важливого засобу осучаснення змістового компоненту програми та актуалізації компетентнісного підходу у сучасній шкільній літературній освіті. The article deals with theoretical and methodical aspects of realization of the competency principles of school literary education in the context of Law of Ukraine «On Education» (2017), Concept of the New Ukrainian school (2016), State standard of the basic and complete secondary education (2011, 2013). The perspectives and productivity of using the culturological approach as a conceptual basis for the modernization of school literary education content is determined. The paper focuses on updating the content and process of modern literary education development, in particular preparing the high-quality educational software, developing the modern strategy of the design, inspection and introduction of didactic literature in the field of general secondary education. The importance of this problem necessitates a systematic approach to the implementation of the culturological principle of teaching the Ukrainian literature through school textbooks. Fundamental ideas of the culturological approach in the process of Ukrainian literature studying, that are normalized in the Concept of the New Ukrainian school, in the valid program for comprehensive educational institutions «Ukrainian literature: 5-9 Grades», are consistently implemented in the methodical apparatus, illustrative material of the current textbooks, thematic and style diversity of proposed works of art for the consideration, which embody the substantive (literary) and key competencies, as well as affect the emotional and value domain of students. It is proved that the forming of pupils’ key competence «Awareness and self-expression in the field of culture» at Ukrainian literature lessons will affect the children’s ability to understand works of art, to consider the works of art in the context of other types of arts, to develop their own artistic tastes, preferences, to identify yourself as a representative of a certain culture. On the basis of analysis of the updated Ukrainian literature program and valid textbooks for 5-6 Grades in the part of folklore study, the principles of implementation the rubric «Artistic Context» are analyzed as an important mean of updating the program’s content and activating the competent approach in modern school literary education.