Show simple item record

dc.contributor.authorГоголь, Н. В.
dc.date.accessioned2021-07-05T13:01:53Z
dc.date.available2021-07-05T13:01:53Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationГоголь Н. В. Проблема реалізації культурологічного підходу у шкільних підручниках української літератури (на прикладі ознайомлення учнів 5-6 класів із усною народною творчістю) / Н. В. Гоголь // Наукові записки. Серія: Педагогіка і психологія : зб. наук. праць / ред. кол.: В. І. Шахов, О. В. Акімова, В. І. Бондар та ін. ; Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського. – Вінниця : Твори, 2018. – Вип. 56. – С. 9-14uk_UA
dc.identifier.otherУДК: 373.5.016:[821.161.2:7](075)
dc.identifier.otherDOI 10.31652/2415-7872-2018-56-9-14
dc.identifier.urihttp://93.183.203.244:80/xmlui/handle/123456789/8853
dc.descriptionПедагогіка. Дидактика. Вивчення української літератури. Культурологічний підхід. Основна школаuk_UA
dc.description.abstractУ статті розглянуто проблему культурологічного підходу до вивчення української літератури в основній школі та шляхи її реалізації засобами шкільного підручника. Доведено, що засадничі ідеї культурологічного підходу у процесі вивчення української літератури послідовно реалізовано у методичному апараті, ілюстративному матеріалі чинних підручників, тематично-стильовій різноманітності пропонованих для розгляду художніх творів. На основі аналізу оновленої програми з української літератури та чинних підручників для 5-6 класів в частині вивчення усної народної творчості проаналізовано принципи втілення рекомендаційної рубрики «Мистецький контекст» як важливого засобу осучаснення змістового компоненту програми та актуалізації компетентнісного підходу у сучасній шкільній літературній освіті.uk_UA
dc.description.abstractThe article deals with theoretical and methodical aspects of realization of the competency principles of school literary education in the context of Law of Ukraine «On Education» (2017), Concept of the New Ukrainian school (2016), State standard of the basic and complete secondary education (2011, 2013). The perspectives and productivity of using the culturological approach as a conceptual basis for the modernization of school literary education content is determined. The paper focuses on updating the content and process of modern literary education development, in particular preparing the high-quality educational software, developing the modern strategy of the design, inspection and introduction of didactic literature in the field of general secondary education. The importance of this problem necessitates a systematic approach to the implementation of the culturological principle of teaching the Ukrainian literature through school textbooks. Fundamental ideas of the culturological approach in the process of Ukrainian literature studying, that are normalized in the Concept of the New Ukrainian school, in the valid program for comprehensive educational institutions «Ukrainian literature: 5-9 Grades», are consistently implemented in the methodical apparatus, illustrative material of the current textbooks, thematic and style diversity of proposed works of art for the consideration, which embody the substantive (literary) and key competencies, as well as affect the emotional and value domain of students. It is proved that the forming of pupils’ key competence «Awareness and self-expression in the field of culture» at Ukrainian literature lessons will affect the children’s ability to understand works of art, to consider the works of art in the context of other types of arts, to develop their own artistic tastes, preferences, to identify yourself as a representative of a certain culture. On the basis of analysis of the updated Ukrainian literature program and valid textbooks for 5-6 Grades in the part of folklore study, the principles of implementation the rubric «Artistic Context» are analyzed as an important mean of updating the program’s content and activating the competent approach in modern school literary education.en
dc.publisherВінниця : Твориuk_UA
dc.subjectкультурологічний підхідuk_UA
dc.subjectлітературна та ключові компетентностіuk_UA
dc.subjectобізнаність та самовираження у сфері культуриuk_UA
dc.subjectмистецький контекстuk_UA
dc.subjectусна народна творчістьuk_UA
dc.subjectпідручник «Українська література» (5, 6 клас)uk_UA
dc.subjectculturological approachuk_UA
dc.subjectliterary and key competencesuk_UA
dc.subjectawareness and self-expression in the field of cultureuk_UA
dc.subjectartistic contextuk_UA
dc.subjectfolkloreuk_UA
dc.subjecttextbook «Ukrainian literature» (Grades 5, 6)uk_UA
dc.titleПроблема реалізації культурологічного підходу у шкільних підручниках української літератури (на прикладі ознайомлення учнів 5-6 класів із усною народною творчістю)uk_UA
dc.title.alternativeThe problem of realization of culturological approach in ukrainian literature school textbooks (on the example of learning the folklore by the 5-6 grades pupils)uk_UA
dc.typeArticleuk_UA


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record