Інтеракція в віртуальному світі
Loading...
Date
Authors
Баланюк, О. В.
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Вінниця : ВДПУ
Abstract
Актуальною тенденцією інтеграції інформаційних технологій у навчальний процес є застосування віртуальної та доповненої реальностей. Ці технології дозволяють досягнути новий рівень викладу та обробки інформації, стимулюють діяльність мозку, вносячи в поле людського сприйняття віртуальної інформації, що сприймається як частина навколишнього світу, та підвищують рівень засвоєння знань. Головною перевагою використання даної технології в освіті науковці називають максимальне занурення в навчальний процес та максимальне сприйняття навчальної інформації. Але, через новизну теми, на сьогодні існує лише обмежена кількість наукових емпіричних досліджень, щодо застосування віртуальної та доповненої реальностей в освітніх цілях. У статті висвітлено особливості когнітивних процесів під час процесу навчання за допомогою сучасних інформаційних технологій віртуальної та доповненої реальностей. Особливу увагу приділено науковій теорії різних стилів навчання Давида Колба та поясненню особливостей їх реалізації за умов навчання у віртуальному світі. У статті проаналізовані три провідні теорії навчання – біхевіоризм, когнітивізм та конструктивізм, а також узагальнено накопичений досвід, щодо можливостей використання технологій віртуальної та доповненої реальностей в освітньому процесі.
The current tendency of integration of information technologies into the educational process is the use of virtual and augmented realities. These technologies allow us to reach a new level of presentation and processing of information, stimulate brain activity, bringing into the field of human perception of virtual information, which is perceived as part of the outside world, and increase the level of assimilation of knowledge. The main advantage of using this technology in education is called the maximum immersion in the educational process and the maximum perception of educational information. But, because of the novelty of the topic, there is only a limited amount of scientific empirical research to date about the use of virtual and augmented realities for educational purposes. This paper discusses perspective educational teaching methods offered by modern information technologies: virtual and augmented reality, concerning the theory of teaching styles of David Kolb. The purpose of this article is to shed light on cognitive processes in the process of learning using virtual and augmented reality technologies, as well as to summarize the accumulated experience of scientists, regarding the possibilities of using virtual and augmented reality technologies in the educational process.
The current tendency of integration of information technologies into the educational process is the use of virtual and augmented realities. These technologies allow us to reach a new level of presentation and processing of information, stimulate brain activity, bringing into the field of human perception of virtual information, which is perceived as part of the outside world, and increase the level of assimilation of knowledge. The main advantage of using this technology in education is called the maximum immersion in the educational process and the maximum perception of educational information. But, because of the novelty of the topic, there is only a limited amount of scientific empirical research to date about the use of virtual and augmented realities for educational purposes. This paper discusses perspective educational teaching methods offered by modern information technologies: virtual and augmented reality, concerning the theory of teaching styles of David Kolb. The purpose of this article is to shed light on cognitive processes in the process of learning using virtual and augmented reality technologies, as well as to summarize the accumulated experience of scientists, regarding the possibilities of using virtual and augmented reality technologies in the educational process.
Description
Педагогіка. Дидактика
Citation
Баланюк О. В. Інтеракція в віртуальному світі / О. В. Баланюк // Наукові записки. Серія: Педагогіка і психологія : зб. наук. праць / Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського. – Вінниця, 2019. – Випуск 60. – С. 9-13.