dc.contributor.author | Шролик, Ганна Павлівна | |
dc.contributor.author | Шролик, А. П. | |
dc.contributor.author | Shrolyk, H. P. | |
dc.date.accessioned | 2017-06-08T12:14:57Z | |
dc.date.available | 2017-06-08T12:14:57Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.citation | Шролик Ганна Павлівна. Підготовка майбутніх учителів іноземної мови до педагогічної взаємодії з учнями в навчальній діяльності: автореф. та дис. ... канд. пед. наук : [спец.] 13.00.07 "Теорія та методика виховання" / Г. П. Шролик; Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського. – Захищена 25.10.2011. – Вінниця, 2011. – 20 с., 271 с. | uk_UA |
dc.identifier.uri | http://93.183.203.244:8080/xmlui/handle/123456789/701 | |
dc.description | Педагогічна освіта. Підготовка вчителів. Іноземні мови. Навчальна діяльність | uk_UA |
dc.description.abstract | У дослідженні висвітлено стан проблеми підготовки майбутніх учителів іноземної мови до педагогічної взаємодії з учнями у навчальній діяльності в педагогічній теорії та практиці, виявлено сутність та структуру поняття «педагогічна взаємодія вчителя та учнів» та її роль в навчальному процесі. Розроблено, теоретично обґрунтовано та експериментально перевірено педагогічні умови підготовки майбутніх учителів до педагогічної взаємодії: формування іншомовної комунікативної компетентності відповідно до принципів контекстного підходу, організація освітнього мікросередовища на засадах суб’єкт-суб’єктної взаємодії викладача та студентів, активізація когнітивної та комунікативної діяльності майбутніх учителів іноземної мови засобами інноваційних технологій. Педагогічний експеримент підтвердив ефективність запропонованої гіпотези, розробленої моделі, критеріїв і показників її діагностики, педагогічних умов і механізмів проведення роботи. | uk_UA |
dc.description.abstract | В исследовании изложено состояние проблемы подготовки будущих учителей иностранного языка к педагогическому взаимодействию с учениками в учебной деятельности в педагогической теории и практике, выделены суть и структура педагогического взаимодействия учителя с учениками, а также его роль в учебном процессе. Разработаны, теоретически обоснованы и экспериментально проверены педагогические условия подготовки будущих учителей к педагогическому взаимодействию: формирование иноязычной коммуникативной компетентности будущих учителей иностранного языка в соответствии с принципами контекстного подхода, организация образовательной микросреды на основе субъект-субъектного взаимодействия преподавателя и студентов, активизация когнитивной и коммуникативной деятельности студентов методами инновационного обучения. Педагогический эксперимент подтвердил эффективность выдвинутой гипотезы, разработанной модели, критериев и показателей ее диагностики, педагогических условий и механизмов проведения работы. | |
dc.description.abstract | The dissertation is devoted to the problem of the preparation of a future teacher of foreign languages for pedagogical interaction with pupils in the educational process, which is often touched upon in the pedagogical theory and practice. It highlights the categories of “teacher-pupils pedagogical interaction in educational process” and “a future teacher’s readiness for pedagogical interaction with pupils”. The key term of the research, “teacher-pupils pedagogical interaction in educational process” is defined as an interconnected activity, directed at solving educational aims with the aid of the mechanism of pedagogical communication. It includes a communicative task, a direct influence on the part of the teacher and a feedback of the pupils. As a result of which all the participants of pedagogical interaction have their intellectual and emotional spheres enriched and full self-realization in educational process achieved.
The research has singled out the peculiarities of specific features of the pedagogical interaction of a foreign language teacher with pupils and described their role in the educational process. This has determined the choice of methodological approaches, adapted techniques, forms and methods of work and organization of the educational process. Thus, the model of organization of foreign languages future teachers’ preparation for pedagogical interaction with pupils in the educational process has been developed, theoretically grounded and experimentally tested. It is based on such conceptual approaches to the definition of pedagogical interaction as competence-based, contextual and subjective. The structure of the future teachers’ readiness includes the psychological, intellectual and technical abilities to its realization and is tested by such criteria as personally-motivational, professionally-cognitive, organizationally-operational. The future teachers of foreign languages’ readiness has been regarded and tested in terms of four levels of evaluation: reproductive (low), situational-productive (not sufficient), permanently productive (sufficient) and creatively reflexive (high). The pedagogical conditions of the future teachers’ preparation for pedagogical interaction are: the formation of the foreign language communicative competence of future teachers according to the principles of contextual approach, the creation of education micromedium on the basis of subject-to-subject interaction, the stimulation of cognitive and communicative activities of students by means of innovative educational technologies.
The pedagogical conditions are to be implemented by means of the 3 steps methodology which presupposes a gradual transposition from individual work to subject-to-subject educational interaction and consists of three subsequent stages: introduction to the new material, its reproduction and final actualization in the educational process. The essence and necessity of carrying out such kind of research have been defined as well as the ways of its realization and implementation into practice in terms of the peculiarities of a foreign language future teachers’ preparation. That, in its turn, forms their readiness for acquiring professional competence and further creation of appropriate conditions for the organization of effective subject-to-subject interaction in the process of education. The pedagogical experiment has proved the effectiveness of the suggested hypothesis, of the constructed model and its components and determiners, of pedagogical conditions and mechanisms of their realization.
The major results have been implemented into the educational process of higher educational establishments of pedagogical profile. | |
dc.publisher | Вінниця | uk_UA |
dc.subject | педагогічна суб’єкт-суб’єктна взаємодія | uk_UA |
dc.subject | іншомовна комунікативна компетентність | uk_UA |
dc.subject | засоби контекстного навчання та інноваційні технології | uk_UA |
dc.subject | освітнє мікросередовище | uk_UA |
dc.subject | педагогическое субъект-субъектное взаимодействие | uk_UA |
dc.subject | иноязычная коммуникативная компетентность | uk_UA |
dc.subject | средства контекстного обучения и инновационные технологии | uk_UA |
dc.subject | образовательная микросреда | uk_UA |
dc.subject | pedagogical subject-to-subject interaction | uk_UA |
dc.subject | foreign language communicative competence | uk_UA |
dc.subject | means of innovative educational technologies | uk_UA |
dc.subject | educational micromedium | uk_UA |
dc.title | Підготовка майбутніх учителів іноземної мови до педагогічної взаємодії з учнями в навчальній діяльності | uk_UA |
dc.title.alternative | Подготовка будущих учителей иностранного языка к педагогическому взаимодействию с учениками в учебной деятельности | uk_UA |
dc.title.alternative | The preparation of future teachers of a foreign language for pedagogical interaction with pupils in the educational process | uk_UA |
dc.type | Book | uk_UA |