Show simple item record

dc.contributor.authorШустова, Наталія Юріївна
dc.contributor.authorШустова, Наталия Юрьевна
dc.contributor.authorShustova, N.
dc.date.accessioned2020-07-20T10:44:10Z
dc.date.available2020-07-20T10:44:10Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationШустова Н. Ю. Формування у майбутніх учителів початкової школи здатності до професійного саморозвитку у процесі фахової підготовки : дис. ... канд. пед. наук : спец. :13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти» / Наталыя Юрыъвна ; Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського. - Вінниця, 2017.- 280 с.uk_UA
dc.identifier.urihttp://93.183.203.244:80/xmlui/handle/123456789/5192
dc.descriptionпедагогіка, освіта, початкова школа, професійний саморозвиток,uk_UA
dc.description.abstractУ дисертації висвітлено проблему формування у майбутніх учителів початкової школи здатності до професійного саморозвитку. Розроблено, теоретично обґрунтовано та експериментально перевірено авторську методику формування здатності до професійного саморозвитку майбутніх учителів початкової школи, яка включає методи, прийоми та засоби формування здатності до професійного саморозвитку майбутнього вчителя. Визначені та теоретично обґрунтовані критерії, показники та рівні сформованості здатності до професійного саморозвитку майбутніх учителів початкової школи. Запропонована модель формування здатності до професійного саморозвитку майбутніх учителів початкової школи та виокремленні організаційно-педагогічні умови (стимулювання мотивації до професійного саморозвитку; удосконалення методів та прийомів організації самостійної пізнавальної діяльності студентів; спрямованість удосконалення педагогічної діяльності викладачів на формування основ професійного саморозвитку майбутніх фахівців; оволодіння студентами прийомами і засобами професійного саморозвитку; створення праксеологічного середовища)uk_UA
dc.description.abstractВ диссертации отражено проблему формирования у будущих учителей начальной школы способности к профессиональному саморазвитию. Разработана, теоретически обоснована и экспериментально проверена авторская методика формирования способности к профессиональному саморазвитию будущих учителей начальной школы, которая включает методы, приемы и средства формирования способности к профессиональному саморазвитию будущего учителя. Определены и теоретически обоснованы критерии, показатели и уровни сформированности способности к профессиональному саморазвитию будущих учителей начальной школы. Предложенная модель формирования способности к профессиональному саморазвитию будущих учителей начальной школы и выделены организационно-педагогические условия (стимулирование мотивации к профессиональному саморазвитию, совершенствование методов и приемов организации самостоятельной познавательной деятельности студентов; направленность совершенствования педагогической деятельности преподавателей на формирование основ профессионального саморазвития будущих специалистов; овладение студентами приемами и средствами профессионального саморазвития, создание праксеологической среды)ru
dc.description.abstractThe thesis substantiates and studies the theoretical background of forming the capability of professional self-development of would-be primary school teachers. Having analyzed the key aspects of forming professional competences of would-be primary school teachers in teacher education in the USA, Great Britain, Germany, France, and Poland, the author determines the relevant factors of foreign experience in forming professional competence of would-be primary school teachers. The author elaborated, theoretically substantiated and experimentally verified the original methodology for forming the capability of professional self-development of would-be primary school teachers which comprises the principles of forming the capability of professional self-development of would-be primary school teachers (principles of activity, independence, consistency, voluntariness), organizational and pedagogical conditions (stimulating motivation for professional development; perfection of methods and techniques for the organization of student’s independent work; directing improvement of lecturers’ educational activity at the formation of the basis for professional development of would-be specialists; students’ mastering techniques and methods of professional development; creation of praxeological environment), methods, techniques, forms and facilities for forming the capability of professional self-development of would-be primary school teachers. The author dwells on the methods of self-observation, self-assessment, modeling, educative situations, experience exchange, conversations, discussions, studying educational experience, stimulation of motivation for studying, interactive methods, project method and the following techniques: “Assess yourself”, “Deferred solution”, “Retain your own viewpoint”, “Learn by teaching”, “Explain something new”, “Catch the mistake”, “Time limitation”, “Cribs”, “The best task”, “Reflection on one’s own activity”, etc. Within the framework of the application of the methodology for forming the capability of professional self-development of would-be primary school teachers the following modes of activity are engaged: lectures, practical training, laboratory course, gaming, project presentation, independent work, teaching practice, special courses, participation in conferences and teaching associations, discussing crucial questions in professionally-oriented chat rooms and on Internet blogs. The methodological supply for forming the capability of professional self-development of would-be primary school teachers offered by the author has been approved in the course of professional training of would-be teachers at teacher-training institutions, in particular, through the introduction of the original special course “Basics of a teacher’s professional self-development”. The author elaborated and theoretically substantiated the criteria and indices of the formation of the capability of professional self-development of would-be primary school teachers, namely the criterion of general capability of self-development, the criterion of students’ ability to improve their own activity, the criterion of would-be teachers’ capability of efficient independent activity aimed at professional development, and the criterion of capability of the application of the technology of professional self-development. The author determined, substantiated and experimentally verified the levels of the formation of the capability of professional self-development of would-be primary school teachers: high, sufficient, medium, and low levels. The special scientific and methodological supplies for forming the capability of professional self-development of would-be primary school teachers elaborated within the research framework was prepared and introduced into educational practice of teacher-training institutions. Manuals for lecturers of teacher-training institutions edited by the author offer a wide range of techniques and methods for the efficient formation of all the indicators of the capability of professional self-development of would-be primary school teachers. The research and experimental work proved the efficiency of the present methodology for forming the capability of professional self-development of would-be primary school teachersen
dc.publisherВінницяuk_UA
dc.subjectпрофесійний саморозвиток вчителяuk_UA
dc.subjectздатність до професійного саморозвитку майбутніх учителівuk_UA
dc.subjectоснови професійного саморозвитку майбутніх учителівuk_UA
dc.subjectкритерії, показники та рівні здатності до професійного саморозвитку майбутнього вчителя початкової школиuk_UA
dc.subjectпрофессиональное саморазвитие учителяuk_UA
dc.subjectспособность к профессиональному саморазвитию будущих учителейuk_UA
dc.subjectосновы профессионального саморазвития будущих учителейuk_UA
dc.subjectкритерии, показатели и уровни готовности к профессиональному саморазвитиюuk_UA
dc.subjectprofessional self-development of a teacheruk_UA
dc.subjectthe capability of professional self-development of would-be primary school teachersuk_UA
dc.subjectbasics of would-be teachers’ professional self-developmentuk_UA
dc.subjectcriteria, indices and levels of the capability of professional self-development of would-be primary school teachersuk_UA
dc.titleФормування у майбутніх учителів початкової школи здатності до професійного саморозвитку у процесі фахової підготовкиuk_UA
dc.title.alternativeФормирование у будущих учителей начальной школы способности к профессиональному саморазвитию в процессе профессиональной подготовкиuk_UA
dc.title.alternativeForming the capability of professional self-development of would-be primary school teachers in the course of professional traininguk_UA
dc.typeOtheruk_UA


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record