Show simple item record

dc.contributor.authorВасильєва, Н. В.
dc.contributor.authorВасильева, Н. В.
dc.contributor.authorVasilyeva, N. V.
dc.date.accessioned2020-07-16T21:33:05Z
dc.date.available2020-07-16T21:33:05Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationВасильєва Н. В. Виховання обдарованих студентів педагогічних університетів у процесі музично-академічної творчості : дис. ... на здобуття наукового ступеня кандидата пед. наук за спец. 13.00.07 – теорія і методика виховання / Н. В. Васильєва; Вінницький держ. пед. ун-т імені Михайла Коцюбинського. – Вінниця, 2018. – 325 с.uk_UA
dc.identifier.otherУДК: 378.637.036:78.07(043.5)
dc.identifier.urihttp://93.183.203.244:80/xmlui/handle/123456789/5177
dc.descriptionВиховання. Музичне виховання. Виховання обдарованих студентівuk_UA
dc.description.abstractДисертація присвячена проблемі виховання обдарованих студентів педагогічних університетів у процесі музично-академічної творчості. З’ясовано сутність основних понять дослідження: «здібності», «обдарованість», «музична обдарованість», «обдарований студент», «творчість», «музична творчість», «музично-академічна творчість» та «виховання обдарованих студентів у процесі музично-академічної творчості». Розкрито науково-педагогічні підходи та принципи виховання обдарованих студентів педагогічних університетів у процесі музично-академічної творчості. Визначено критерії, показники та рівні вихованості обдарованих студентів у процесі музично-академічної творчості. Встановлено, що музична діяльність є важливим структурним складником музично обдарованої особистості незалежно від напряму її професійної підготовки. Теоретично обґрунтовано та експериментально досліджено педагогічні умови виховання обдарованих студентів педагогічних університетів у процесі музично-академічної творчості.uk_UA
dc.description.abstractДиссертация посвящена проблеме воспитания одарѐнных студентов педагогических университетов в процессе музыкально-академического творчества. Выяснена сущность основных понятий исследования: «способности», «одарѐнность», «музыкальная одарѐнность», «одарѐнный студент», «творчество», «музыкальное творчество», «музыкально-академическое творчество» и «воспитание одарѐнных студентов в процессе музыкально-академического творчества». Раскрыты научно-педагогические подходы и принципы воспитания одарѐнных студентов педагогических университетов в процессе музыкально-академического творчества. Определены критерии, показатели и уровни воспитанности одарѐнных студентов в процессе музыкально-академического творчества. Установлено, что музыкальная деятельность является важной структурной составляющей музыкально одарѐнной личности независимо от направления еѐ профессиональной подготовки. Теоретически обоснованы и экспериментально исследованы педагогические условия воспитания одарѐнных студентов педагогических университетов в процессе музыкально-академического творчества.ru
dc.description.abstractThe thesis is devoted to the problem of education of gifted students of pedagogical universities in the process of musical and academic creativity. It is proved that the investigated problem is actual and insufficiently studied. The content of the basic concepts of research is revealed: "abilities", "giftedness", "musical talent", "gifted student", "creativity", "musical creativity", "musical and academic creativity" and "education of gifted students in the process of musical and academic creativity ". Musical and academic creativity is a specially organized purposeful activity of the person in the field of musical art that is connected with the educational process, aimed at the development of musical abilities and the formation of personal qualities of gifted students of pedagogical universities. The education of gifted students in the process of musical and academic creativity is the creation of favorable pedagogical conditions for the promotion of the self-education of a gifted personality in the process of musical and academic work in institutions of higher education. It is established that the basic approach to the education of gifted students of pedagogical universities in the process of musical and academic creativity is a systematic approach that is realized in personal, activity and competence approaches. The principles of upbringing of gifted students of pedagogical universities in the process of musical and academic creativity are developed: 1) general pedagogical (naturalness, variability and novelty, humanization, individualization and differentiation, consistency and systemativeness); 2) specific (creativity, motivation of creative activity, taking into account the peculiarities of various types of musical activity, the orientation of musical and academic creativity by the teacher, the optimality of creating pedagogical conditions). The criteria and indicators of the upbringing of gifted students of pedagogical universities in the process of musical and academic creativity are determined. According to each criterion, five levels are defined and experimentally tested: 1 level (very low), 2 level (low), 3 level (medium), 4 level (high), 5 level (very high). In the study, the pedagogical conditions for the education of gifted students of pedagogical universities in the process of musical and academic creativity are determined, theoretically substantiated and experimentally verified: 1. Providing theoretical and methodological training of teachers for the education of gifted students. 2. The variety of forms and methods for identifying and developing musical abilities and qualities of the future teacher's personality. 3. Creation of a favorable educational environment for attracting gifted students to musical and academic creativity. The methods of mathematical statistics (Pearson criterion) confirmed the effectiveness of the introduction of pedagogical conditions. The hypothesis has been confirmed, the purpose of the dissertation research has been achieved, the task has been fulfilled.en
dc.publisherВінниця: ВДПУuk_UA
dc.subjectвихованняuk_UA
dc.subjectмузичне вихованняuk_UA
dc.subjectобдарованістьuk_UA
dc.subjectмузична обдарованістьuk_UA
dc.subjectтворчістьuk_UA
dc.subjectмузично-академічна творчістьuk_UA
dc.subjectобдарований студентuk_UA
dc.subjectвиховання обдарованих студентів у процесі музично-академічної творчостіuk_UA
dc.subjectвоспитаниеuk_UA
dc.subjectмузыкальное воспитаниеuk_UA
dc.subjectодарѐнностьuk_UA
dc.subjectмузыкальная одарѐнностьuk_UA
dc.subjectтворчествоuk_UA
dc.subjectмузыкально-академическое творчествоuk_UA
dc.subjectодарѐнный студентuk_UA
dc.subjectвоспитание одарѐнных студентов в процессе музыкально-академического творчестваuk_UA
dc.subjecteducationuk_UA
dc.subjectmusical educationuk_UA
dc.subjectgiftednessuk_UA
dc.subjectmusical talentuk_UA
dc.subjectcreativityuk_UA
dc.subjectmusical and academic creativityuk_UA
dc.subjectgifted studentuk_UA
dc.subjecteducation of gifted students in the process of musical and academic creativityuk_UA
dc.titleВиховання обдарованих студентів педагогічних університетів у процесі музично-академічної творчостіuk_UA
dc.title.alternativeВоспитание одарённых студентов педагогических университетов в процессе музыкально-академического творчестваuk_UA
dc.title.alternativeGiving up gifted students of pedagogical universities in the process of musical and academic creativityuk_UA
dc.typeOtheruk_UA


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record