Модель підготовки майбутнього вчителя до виховання підлітків з низьким статусом в учнівському колективі
Аннотации
Створення педагогічної моделі підготовки майбутнього вчителя до виховання підлітків з низьким статусом в учнівському колективі обумовлено необхідністю виокремлення характерних ознак та особливостей процесу моделювання, виявлення спеціальних технологій, необхідних для створення та апробації педагогічних умов, обґрунтування теоретичного підґрунтя даного процесу підготовки. В такому разі підготовка майбутнього вчителя до співпраці з низькостатусними підлітками вимагає розробки комплексу послідовних дій та етапів, що мають логічну взаємодію. Це створює сприятливе середовище для ефективної підготовки майбутніх учителів. The creation of a pedagogical model for preparing a future teacher for the education of low-status teens in a student's class is due to the need to distinguish between the characteristic features and peculiarities of the modeling process, the identification of special technologies necessary for the creation and testing of pedagogical conditions, and the substantiation of the theoretical basis for this training process. In this case, the preparation of a future teacher for cooperation with low-status teenagers requires the development of a set of consistent actions and stages that have a logical interaction. This creates a favorable environment for the effective preparation of future teachers. The main problem of modeling is the establishment of cause-effect relationships that must be fully realized in real time. This allows us to distinguish the structure of the model, to build a structural and logical scheme for forming the readiness of future teachers, and to determine the mechanisms of interaction between the activities of a teacher and students, students and adolescents.Therefore, our model consists of four blocks (target, organizational and pedagogical, content-activity and evaluation-productive). To achieve the goal, we have distinguished pedagogical conditions, as well as approaches and principles. We filled the contents of the student's training and the work of a teacher with technologies, methods and forms of training. We also developed components and criteria, which determine the levels (low, medium, high).