Виконавська майстерність як самореалізація вчителя музичного мистецтва у педагогічній діяльності
Открыть
Дата
2020Автор
Ковальова-Гончарюк, Лілія Олексіївна
Kovaleva-Goncharyuk, Lilia Ol.
Metadata
Показать полную информациюАннотации
У статті розглядається проблема виконавської майстерності майбутніх учителів музичного мистецтва. Узагальнено різні підходи до визначення інструментально-виконавської майстерності вчителя, як властивості, яка впливає на результат виконання майбутніми учителями музичного мистецтва їхніх професійно-педагогічних завдань. Інструментально-виконавську майстерність визначено як динамічну, інтегративну характеристику, систему інструментально-виконавських знань, умінь і навичок, психічних процесів і якостей особистості, що забезпечує успішне виконання професійно-педагогічних завдань, зокрема, пов’язаних з інтерпретаторською творчістю, дає змогу фахівцям успішно формулювати професійні завдання на уроках музичного мистецтва, виходячи з ситуації, та успішно їх розв’язувати відповідно до цілей, які поставлені; це вияв студентами свого «Я» у інструментально-виконавській діяльності, що сприяє їхній самореалізації у музично-педагогічній діяльності. Йдеться про те, що у музично-виконавській підготовці інструменталістів здебільшого виконавська майстерність тлумачиться як виховання інструментально-технічних навичок поза їх зв’язком із розкриттям художнього змісту твору. При цьому ігноруються такі суттєві важелі навчання, як усвідомлення власного професійного досвіду, опора на особистісно-значущі механізми самовизначення, саморозвитку, самовдосконалення майбутніх фахівців. Визначено особливості, які забезпечують психологічну готовність до публічного виконання музичних творів й ефективність педагогічної діяльності майбутніх учителів музичного мистецтва в цілому, завдяки умінням втілити власні інтерпретаційні наміри, пізнати і розкрити учням зміст музики, відтворити музичні образи для школярів за допомогою різних засобів музичної виразності, здійснювати музично-теоретичний та виконавський аналіз твору тощо. Доведено, що виконавська майстерність майбутніх учителів музичного мистецтва впливає на їхню самореалізацію. This article deals with the issue of performance skills of future music teachers. Different approaches to defining instrumental and performance skills of a teacher as a property that affects the outcome of achieving by future music teachers their professional and pedagogical tasks are generalized. Instrumental and performance skills are defined as a dynamic and integrated feature, a system of instrumental and performance knowledge and skills, mental processes and character traits of an individual that contribute to a successful implementation of professional and teaching tasks, in particular, related to interpretation creativity. It allows specialists to successfully set profession-related tasks during music classes and fulfil them according to the established tasks; it is the manifestation by students of their ‘self’ in instrumental and performance activities, which contributes to their self-fulfilment in musical and pedagogical activities. Features that ensure psychological readiness to public performance of musical works and efficiency of teaching activity of future music teachers in general due to the skills to implement personal interpretation intentions, learn and help students discover a sense of music, show students music images by using different means of musical expression, perform a theory and performing analysis of a musical work, etc. are defined. It is proved that instrumental and performance skills of future music teachers affect their self-fulfilment.