Розділ 4 Психолого-педагогічні основи впровадження сучасних інформаційних технологій та інноваційних методик навчання і виховання студентів вищих навчальних закладів 6. Собко Я. М. Інтегровані курси у професійно-технічній освіті: проблеми означення та класифікації / Я. М. Собко // Наука і сучасність. – Ч.1. – К., 1999. – С. 105-114. 7. Яким Р. С. Безпека життєдіяльності людини : [навч. посібник] / Р. С. Яким. – Львів : Вид-во «Бескид Біт», 2005. – 304 с. УДК 37.014-0.22.316 (100) Д.В. Матіюк, Вінниця, Україна / D. Matiiuk, Vinnytsia, Ukraine42 e-mail: mdvdeutschlehrer@yandex.ru ГЕНЕЗА КОНЦЕПЦІЇ НЕПЕРЕРВНОЇ ОСВІТИ ТА ЇЇ ОСНОВНІ ПОЛОЖЕННЯ Анотація. В статті описується актуальність концепції «освіти впродовж життя», обгрунтовується її належність до ключових компетенцій сьогодення, пояснюються причини переходу від поняття «освіта на все життя» до поняття «освіта впродовж життя». Також розглядаються сучасні визначення «неперервної освіти», наведені в тлумачних словниках англійської мови та в документах провідних міжнародних освітніх організацій. В статті показано передумови появи концепції «освіта впродовж життя» та її динамічний розвиток наприкінці XX - на початку XXI століття. Також розглянуто основні праці американських та європейських науковців, присвячені концепції «неперервної освіти», в яких вперше згадується концепція «неперервна освіта», даються визначення цього поняття та проаналізовані перспективні напрямки подальшого розвитку. Також в статті проаналізовано «Універсальну декларацію прав людини», яка переконливо доводить важливість освіти для дорослих та необхідність навчатись впродовж життя. Крім того, показано активне обговорення актуальності та перспектив подальшого розвитку концепції «неперервної освіти» в світовому освітньому просторі, зазначені основні міжнародні конференції, присвячені питанням освіти для дорослих та необхідності переходу до освіти впродовж життя, проаналізовано їх підсумки. Ключові слова: ключові компетенції, міжнародна кооперація, мобільність студентів, науково-технічний прогрес, неперервна освіта, освіта для дорослих, постійне підвищення кваліфікації, суспільство знань. The Genesis of Lifelong Learning Conception and its Basic Theses Annotation. The actuality of «lifelong learning» conception and why it belongs to the key competences of modern society are described in the article, the reasons of the notion change from «education for the whole life» to «lifelong learning» are explained. Modern definitions of the «lifelong learning» notion from explanatory dictionaries and from leading international educational organizations’ documents are considered. The reasons of the conception appearance are identified as well as its dynamic development at the end of the 20th –at the beginning of the 21st centuries. Besides the basic works of European and American scientists dedicated to lifelong learning conception are considered, where the definition of its notion can be found and the perspectives of further research in this direction are analyzed. «The Universal Declaration of Human Rights» is analyzed and it effectively proves the importance of adult education and learning throughout life. Besides, active discussion of lifelong learning conception actuality and the perspectives of its development in the world educational space are shown in the article. The basic international conferences, dedicated to adult education and the importance of transition to learning throughout life are mentioned, their results are summarized. Key words: key competences, international cooperation, students’ mobility, scientific-and-technological advance, lifelong learning, adult education, continual professional development, knowledge society. Потреба в навчанні та необхідність постійного стрімкого науково-технічного прогресу та самовдосконалення супроводжує людину протягом динамічного розвитку суспільства в XX столітті став всього її життя. Динамічний розвиток економіки, перехід від поняття «освіта на все життя» до поняття науково-технічний прогрес, швидке зростання «освіта впродовж життя». технологічних змін та глобалізація мають великий Свідченням важливості та великої значущості вплив на необхідність неперервного розвитку та неперервної освіти є слова видатного підвищення кваліфікації кожного працівника. азербайджанського громадського діяча Алі Трансформація індустріального суспільства до Апшероні: «Педагоги не зможуть когось успішно суспільства знань сприяла актуалізації, визначенню та навчати, якщо в цей час ретельно не вчаться самі», подальшому розвитку ключових компетенцій. Ці яка є надзвичайно актуальною на сьогоднішній день компетенції включають в себе як традиційні вміння, [20]. такі як володіння рідною та іноземною мовами, Поняття «неперервна освіта» («lifelong комп’ютерна грамотність, базові знання з learning») має декілька визначень. Словник математики, так і нові, що є надзвичайно англійської мови Collins визначає неперервну освіту актуальними сьогодні. Серед ключових компетенцій як «забезпечення або використання як формальних, 21 століття навчання впродовж життя визначається як так і неформальних навчальних можливостей один з пріорітетів [13]. впродовж людського життя з метою забезпечення Таким чином, головним результатом постійного розвитку та вдосконалення знань і вмінь, © Д.В. Матіюк, 2016 261 Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми Випуск 46 необхідних для здійснення професійної діяльності та соціальна група не мала ні часу, ні коштів для особистого розвитку» [9]. навчання в університеті і їй потрібна була Схоже визначення ми знаходимо в альтернатива. Головною метою народних вищих шкіл Кембрижському словнику англійської мови, в якому було допомогти людям стати активними членами неперервна освіта визначається як «процес здобуття суспільства. Навчання проходило в атмосфері знань та вмінь впродовж життя, часто для того, щоб взаємної поваги між викладачами та студентами. успішно виконувати свою роботу» [11]. Екзамени наприкінці навчального курсу не Словник англійської мови Macmillan дає передбачалися. Перша народна вища школа наступне визначення поняття «неперервна освіта»: відкрилась в Роддінгу на півдні Данії в 1844 році. «процес здобуття знань і вмінь, що триває все Народні вищі школи змінювались з плином часу, людське життя» [17]. проте головні ідеї Грунтдвіга стосовно значущості Аналіз порівняльних досліджень освіти дорослих залишаються актуальними й на Міжнародного інституту планування освіти ЮНЕСКО сьогоднішній день [10]. та Національного інституту педагогічних досліджень в В 1916 році Джон Дьюї видав книгу Токіо свідчить, що при описі освіти як неперервного «Демократія та освіта: вступ до філософії освіти», в процесу використовуються терміни «lifelong якій відображено ідеї про необхідність освіти в житті education» (освіта впродовж життя, неперервна людини та про природність бажання до постійного освіта), «adult education» (освіта для дорослих), фахового зростання. Також автор підкреслює «recurrent education» (освіта, що поновлюється), соціальну функцію освіти, її роль на шляху до «continuing education» (освіта, що триває), «continuing зростання, демократичну концепцію освіти, її основні professional development» (постійне підвищення цілі, філософію освіти, теорію знань та теорію моралі кваліфікації, постійний професійний розвиток). В [15]. рамках проекту поняття «неперервна освіта» Концепція «неперервної освіти» тісно визначається по-новому, а саме: «В широкому пов’язана з раннім розвитком освіти для дорослих. розумінні, неперервна освіта є інтегрованим Термін «неперервна освіта» вперше був вжитий в 20- способом учіння з раннього дитинства до похилого ті роки XX століття американським дослідником віку. В рамках інтеграційного підходу неперервна Е. Ліндеманом у книзі «Значення освіти для освіта відповідає різноманітним потребам сучасного дорослих». Він висловив думки щодо актуальності та суспільства та в контініумі охоплює базову освіту, необхідності подальшого розвитку неперервної освіту, що триває, професійну та загальну освіту. освіти, а саме: Сфера неперервної освіти охоплює цілий ряд 1. Дорослі мають мотивацію до навчання, так програм, що мають різну мету, включаючи базову як навчання може задовольнити їх потреби та освіту, освіту впродовж життя та соціалізацію» [5; 2]. інтереси. В європейській педагогіці думки про 2. Орієнтація дорослих на навчання є необхідність та доцільність освіти впродовж життя життєвонеобхідною. розроблені та представлені в праці чеського педагога 3. Досвід є найбагатшим джерелом освіти для Я.А. Коменського «Пансофія: Мистецтво навчання дорослих. мудрості», що є складовою частиною книги «Загальна 4. Дорослі мають глибоку потребу до порада про виправлення справ людських.» В ній самонаправлення. автор розглядав всезагальну освіту та залучення всіх 5. Індивідуальні відмінності між людьми без винятку людей до культури як засіб досягнення зростають з віком. соціальної гармонії та представив цілісну картину Погляди Е. Ліндемана на освіту не виховання та самовдосконалення людини впродовж обмежувались навчанням у класі та формальним життя «від народження до смерті» [3, с. 96]. навчальним планом. Його бачення передбачало Передумовою появи концепції неперервної пошук освітніх можливостей у повсякденному житті. освіти став розвиток освіти для дорослих в Він відзначав велику роль не лише професійних, а й позашкільному середовищі в Данії. Ідея народних життєвих ідеалів. На думку Е. Ліндемана, не лише вищих шкіл з’явилась в 1830-их роках. Її засновником навчальні предмети, а й життєві ситуації та людський був датський теолог, письменник, філософ, історик, досвід є важливим джерелом знань. Він розглядав педагог та політик Н. Грундтвіг (1783-1872). На освіту як життя, все життя як навчання, а тому освітній початку 1800-их років у цій країні активно процес, на його думку, не має меж. Він відчував, що поширювались та розвивались теорія Просвітництва тогочасна освітня система є недосконалою, так як та національний романтизм. Н. Грундтвіг, натхненний навчальні предмети та викладачі займали в ній цими думками, а також врахувавши особистий досвід провідне місце, а студенти – другорядне. В навчання в Трініті коледжі в Англії, розвинув традиційній на той час освітній системі студент концепцію народної вищої школи. Він вдало визначив повинен пристосовуватись до навчального плану. В зростаючу потребу тогочасного суспільства – потребу запропонованій Е. Ліндеманом системі освіти для в просвітництві неосвітчених бідних селян. Ця дорослих навчальний план будується відповідно до 26 2 Розділ 4 Психолого-педагогічні основи впровадження сучасних інформаційних технологій та інноваційних методик навчання і виховання студентів вищих навчальних закладів потреб та інтересів студентів. Він вважав, що освіта життя людини, всі навички та всі галузі знань, повинна бути суміжною з життям; має періодично використовувати всі можливі засоби, щоб дати змінювати неакадемічні та непрофесійні ідеї; людям можливість розвивати свою особистість». В повинна враховувати потреби та особистий досвід 1970 році П. Ленгранд видав книгу «An Introduction to людей, які навчаються, як найбільш цінний освітній Lifelong Learning» («Вступ до неперервної освіти»), в ресурс [12]. якій автор, який є теоретиком та практиком в сфері Американський науковець С. Брукфілд освіти для дорослих, описує концепцію освіти узагальнює внесок Е. Ліндемана в розвиток освіти для впродовж життя, пропонує шляхи її подальшого дорослих, а саме: розвитку та виділяє основні очікувані труднощі в 1. Концептуалізація освіти для дорослих як процесі її реалізації [16]. спільного й неформального обміну інформацією між В 1968 році американський філософ Р. Хатчінс тими, хто навчається, та їх вчителями. (1899-1977) видав книгу «The Learning Society» 2. Критична теорія освіти для дорослих, з якої («Суспільство, що навчається»), в якій підтримував вони дізнаються про історичність свого ідеї розвитку суспільства, головними цілями якого індивідуального існування та соціального були освіта впродовж життя, активне соціальне середовища, про корені своєї особистої та соціальної суспільство та соціальний добробут. поведінки. В 1972 році на конференції в Токіо було 3. Вступ до концепції андрагогіки в відзначено еволюцію думки в напрямку освіти американській літературі, присвяченій освіті для дорослих, те, що країни, незалежно від досягненого дорослих. рівня розвитку, не зможуть досягти поставлених 4. Акцент на соціальному значенні освіти для стратегічних цілей та пристосуватись до змін, що дорослих. відбуваються в суспільстві, якщо вони не 5. Ідентифікація малої педагогічної групи як надаватимуть підвищену та постійну увагу освіті для педагогічного методу, що є унікальним для освіти дорослих та не забезпечуватимуть її необхідними дорослих. людськими та матеріальними ресурсами. А тому 6. Уточнення навчальної власності освіти для ЮНЕСКО було рекомендовано створити можливості дорослих [4, с. 185]. та скласти план дій для забезпечення розвитку освіти Аналізуючи результати дослідження світових для дорослих. Також під час конференції були науковців у розвиток неперервної освіти, варто укладені рекомендації для країн-членів ЮНЕСКО, що відзначити Безіла Йекслі, автора книги «Неперервна включали в себе 10 розділів та регулювали освіта», у якій розроблено та відображено концепцію законодавчі міри для розвитку неперервної освіти в зазначеного напрямку. На думку науковця, процес країнах світу. Зокрема, у першому розділі навчання не завершується закінченням певного рекомендацій зазначалося, що «освіта для дорослих закладу освіти, а триває впродовж людського життя. не може розглядатися сама по собі та є невід’ємною Узагальнюючи хронологічний період 20-ті роки складовою загальної системи неперервної освіти та XX століття варто відзначити, що поняття «неперервна навчання». Крім того, неперервна освіта освіта» та «освіта для дорослих» стали тісно пов’язані розглядається як всеохоплююча діяльність, що між собою. Свідченням цього стало проведення в направлена на зміну існуючої системи освіти, так і на 1929 році в Кембриджі спеціальної конференції, розвиток всіх можливостей підготовки поза межами присвяченої проблемам освіти для дорослих та системи освіти. Після обговорення остаточна версія неперервної освіти. Основоположниками концепції тексту була узгоджена та прийнята під час неперервної освіти можна вважати Е. Ліндемана та Б. Генеральної конференції на дев’ятнидцятій сесії, Йекслі, які забезпечили основу повного розуміння проведеній в Найробі (Кенія) в жовтні-листопаді 1976 освіти як тривалого життєвого процесу. року. Ці рекомендації були першим міжнародним Прийнята в грудні 1948 році на Генеральній стандартним інструментом в вищезазначеному Асамблеї ООН «Універсальна декларація прав напрямку, тому їх важливість важко переоцінити [8). людини» підкреслювала ключову роль освіти в житті Цього ж року ЮНЕСКО визнало неперервну людини. Зокрема, в статті 26 зазначається: «Освіта освіту основним принципом освітніх систем. Саме з повинна бути направлена на повний розвиток цього часу принцип неперервності став особистості», а в статті 27 йде мова про те, що «кожен найвпливовішим вектором освітніх перетворень, має право вільно брати участь в культурному житті реформувань та нововвдень в країнах світу та суспільства, насолоджуватись мистецтвом, ділитись забезпечував право людини на доступ до знань та науковим прогресом та його перевагами» [19]. культури, навчання для людського та В 1965 році П. Ленгранд на форумі ЮНЕСКО демократичного розвитку, гуманістичну парадигму запропонував визначення неперервної освіти, яке [1, с. 107]. звучить наступним чином: «Неперервна освіта є В 1973 році в Берні (Швейцарія) відбулася освітою без вікових обмежень. Освіта та навчання конференція міністрів освіти, яка затвердила загальні повинні розширюватись, щоб включати всі етапи принципи переходу до неперервної освіти, які були 263 Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми Випуск 46 затверджені в Стокгольмі (Швеція) в 1975 році [7, с. конференція «Освіта впродовж життя – на шляху до 483]. реалізації програми ЮНЕСКО «Освіта для всіх». У В 1993 році під егідою ЮНЕСКО була створена конференції взяли участь понад 200 делегатів з Міжнародна Комісія по освіті в XXI столітті, до складу Європи, Північної Америки та Азії представляли якої увійшли політики, бізнесмени та науковці з 14 міністерства, парламенти, урядові та міжурядові країн світу, яку очолив Жак Делор (Франція). За організації, що працюють в сфері освіти для дорослих. результатами роботи 8 пленарних сесій та 8 робочих Конференція пройшла під егідою міністерства освіти груп, проведених в різних країнах світу, була та науки Болгарії, ЮНЕСКО, інститута освіти ЮНЕСКО, підготовлена Доповідь Міжнародної Комісії по освіті Генерального директорату по освіті та культурі в XXI столітті [5; 8]. Європейської комісії, Європейської асоціації освіти В 1999 році була прийнята Болонська дорослих та інституту з міжнародної співпраці декларація, яка визначила напрямки і динаміку Німецької асоціації освіти дорослих. розвитку європейської системи освіти, а саме За результатами роботи Софійської зростання ролі міжнародної кооперації та співпраці, конференції був прийнятий «Заклик до дій», що визнання дипломів та ступенів, введення системи представляє собою набір рекомендацій та звернений кредитів (ECTS system), сприяння мобільності до тих, хто має право прийняття рішень відповідно до студентів [18]. цих рекомендацій. На сьогоднішінй день таку В 2000 році в Лісабоні відбувся Європейський ключову роль в розробці та реалізації програм з саміт, який підтвердив, що успішний перехід до неперервної освіти відіграють ЮНЕСКО, економіки та суспільства знань повинен Європейський парламент, Рада міністрів північних супроводжуватися процесом неперервної освіти. країн, рада Європи, місцеві органи виконавчої влади Головною ідеєю нового підходу є те, що неперервна та недержавні організації [2]. освіта перестає бути лише одним з аспектів освіти та Отже, динамічний розвиток суспільства та фахової перепідготовки, а стає ключовим принципом необхідність набуття нових знань, що стала особливо освітньої системи та завдяки участі в ній людини актуальною в міжвоєнний період, сприяли активному впродовж всього неперрвного процесу навчальної розвитку освіти для дорослих в 20-ті роки XX століття, діяльності [14]. яка стала відправною точкою становлення та В 2002 році в Софії (Болгарія) відбулася подальшого розвитку концепції неперервної освіти. Література: 1. Зайцева О. В. Непрерывное образование: основные понятия и определения / О. В. Зайцева // Вестник ТГПУ. – 2009. - № 7. – с. 106-109. 2. Софийская организация по образованию взрослых [Электронный ресурс]. – режим доступа: http: \\ www.znanie.org\documents\sofia.html 3. Чемшит О. О., Шенгелая Й. Ш., Пансофія: педагогічна філософія Я.А. Коменського. Вісник СевНТУ: зб. наук. пр. Вип. 115/2011. Серія Філософія. — Севастополь, 2011, 95-99. 4. Brookfield S., «The Contribution of Eduard Linderman to the Development of Theory and Philosophy in Adult Education», Adult Education Quaterly, Volume 34, Number 4, Summer, 1984, pp. 185-196. 5. Diez-Hochleitner, R. Education for the 21st Century: A Lifetime to Learn/ R. Diez-Hochleitner \\ UNESCO Sources. – 1996. – No. 78 \ April. P. 7-8 6. Lifelong education in selected industrialised countries / Ed. by D. Atchoarena. - UNESCO: International Institute for Educational Planning, 1995. – 231 p. 7. 17. Portera A. «Intercultural education in Europe: epistemological and semantic aspects», Intercultural Education Vol. 19, No. 6, December 2008, 481-491 8. http://collections.infocollections.org/ukedu/en/d/Jh1846e/4.1.html#Jh1846e.4.1 9. http://www.collinsdictionary.com/dictionary/english/lifelong-learning 10. http://www.danishfolkhighschools.com/about/history 11. http://dictionary.cambridge.org/dictionary/business-english/lifelong-learning 12. http://en.rfwiki.org/wiki/Eduard_C._Lindeman#Educational_philosophy 13. http://ec.europa.eu/education/policy/school/competences_en.htm 14. http://www.europarl.europa.eu/summits/lis1_en.htm#b 15. http://www.gutenberg.org/files/852/852-h/852-h.htm 16. http://www.icevi-europe.org/enletter/issue48.html#a17 17. http://www.macmillandictionary.com/dictionary/british/lifelong-learning 18. http://www.magna-charta.org/resources/files/BOLOGNA_DECLARATION.pdf. 19. http://www.un.org/en/documents/udhr 20. http://10.iteach.com.ua/journal-page/34 26 4