ВІННИЦЬКИЙ ДЕРЖАВНИЙ ПЕДАГОГІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ ІМЕНІ МИХАЙЛА КОЦЮБИНСЬКОГО Факультет іноземних мов Кафедра германської філології, перекладу та зарубіжної літератури К В А Л І Ф І К А Ц І Й Н А Р О Б О Т А на тему: «Роль композиції у вираженні авторської концепції в романах І.Мак’юена “Спокута” та “Дитя в часі”» Здобувачки 2 курсу групи 2 МФА Галузі знань 03 Гуманітарні науки Спеціальності 035 Філологія Спеціалізації 035.041 Германські мови та літератури (переклад включно), перша – англійська Освітньо-професійна програма Філологія. Германські мови та літератури (переклад включно) (англійська) Бойко Вікторії Сергіївни Використання чужих ідей, Науковий керівник результатів і текстів мають Мельник Тетяна Миколаївна посилання на відповідне джерело кандидат філологічних наук, доцент _______ ______________________ (підпис) (ініціали, прізвище здобувача) Розширена шкала _______________________________ Кількість балів: __________ Оцінка: ECTS __________ Голова комісії __________ _____________________ (підпис) (ініціали, прізвище) Члени комісії _____________ ______________________ (підпис) (ініціали, прізвище) ______________ ______________________ (підпис) (ініціали, прізвище) ______________ _____________________ (підпис) (ініціали, прізвище) м. Вінниця – 2024 рік 2 ЗМІСТ ВСТУП ............................................................. Ошибка! Закладка не определена. РОЗДІЛ 1. ТЕОРЕТИКО-МЕТОДОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ ДОСЛІДЖЕННЯ ........................................................................... Ошибка! Закладка не определена. 1.1. Сутність поняття «композиція» в сучасному літературознавстві Ошибка! Закладка не определена. 1.2. Зміст поняття “авторська концепція” та аналіз важливості авторської концепції у формуванні художнього творуОшибка! Закладка не определена. 1.3. Ієна Мак’юен. Композиційні прийоми як інструмент дослідження моральних проблем у творчості письменникаОшибка! Закладка не определена. 1.3.1. Психологічний реалізм у творчості І. Мак’юена ................ Ошибка! Закладка не определена. Висновок до першого розділу ................. Ошибка! Закладка не определена. РОЗДІЛ 2. КОМПОЗИЦІЙНИЙ АНАЛІЗ РОМАНУ “СПОКУТА”: СТРУКТУРА, МОТИВИ ТА ІДЕЇ ТА АВТОРСЬКА КОНЦЕПЦІЯ ....................................................................... Ошибка! Закладка не определена. 2.1. Структура та композиційна організація роману «Спокута»: використання флешбеків, симетрія та паралелізм у творі ................. Ошибка! Закладка не определена. 2.2. Виявлення ключових ідей та мотивів у контексті композиції ... Ошибка! Закладка не определена. 2.2.1. Пошук істини у романі “Спокута”: мотиви вини і прощення ................................................................. Ошибка! Закладка не определена. 2.2.2. Важливість спокути та покарання у творіОшибка! Закладка не определена. 2.2.3. Жорстокість війни та соціальна несправедливість у романі Ошибка! Закладка не определена. 2.2.4. Мистецтво як спосіб спокути та зцілення душі в романі «Спокута» ................................................................. Ошибка! Закладка не определена. 2.3. Вплив композиційної структури на розкриття теми вини та спокути в романі “Спокута” ..................................... Ошибка! Закладка не определена. Висновок до розділу 2 ............................. Ошибка! Закладка не определена. 3 РОЗДІЛ 3. КОНЦЕПТУАЛЬНИЙ ЗАДУМ І КОМПОЗИЦІЙНА СТРУКТУРА РОМАНУ І. МАК’ЮЕНА “ДИТЯ В ЧАСІ” ............ Ошибка! Закладка не определена. 3.2. Роль композиції у побудові альтернативних сюжетних ліній ... Ошибка! Закладка не определена. 3.3. Вплив композиції на сприйняття часових компонентів у творі Ошибка! Закладка не определена. Висновок до розділу 3 ............................. Ошибка! Закладка не определена. ВИСНОВКИ ............................................... Ошибка! Закладка не определена. СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ .......................................................... 3 СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ 1. Анікіна І., Мельник Т. Американська література епохи постмодернізму. Актуальні питання гуманітарних наук: міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка / [редактори-упорядники М. Пантюк, А. Душний, В. Ільницький, І. Зимомря]. Дрогобич: Видавничий дім «Гельветика», 2022. Вип. 55. Том 1. 322 с. С.125-129. DOI: 10.24919/2308- 4863/55-1-20 . 2. Анікіна І, Мельник Т. Субжанри сучасної німецької та англійської прози. KELM (Knowledge, Education, Law, Management). 2023. № 3 (55). С. 52-57. DOI: https://doi.org/10.51647/kelm.2023.3.8 3. Бехта І.А. Авторське експериментаторство в англомовній прозі ХХ століття. Львів: ПАІС. 2013. C. 268 4. Бовсунівська Т.В., Бобрик Р.К., Виноградов О.М., Генералюк Л.С., Гребенюк Т.В. Екфразис: Вербальні образи мистецтва. 2013. 217 с 5. Богданова Л. О. Конспект лекцій з дисципліни «Композиція» (для практичних занять та самостійної роботи студентів 1 курсу спеціальності 191 – Архітектура та містобудування. Архітектура) / Л. О. Богданова, Г. А. Коровкіна ; Харків. нац. ун-т міськ. госп-ва ім. О. М. Бекетова. Харків : ХНУМГ ім. О. М. Бекетова, 2017. С. 115. 4 6. Бойніцька О. Літературна історія та діалог із традицією в англійськоу історіографічному романі межі ХХ-ХХІст. Вісник Львівського університету. Серія іноземні мови. 2012. Вип. 20. Ч. 1. С.51–55. 7. Боросовська І.І. Гіперреалізм як засада мовної стилізації викладу у старольвівській белетристиці Юрія Винничука. Науковий вісник ДДПУ імені І. Франка. Серія “Філологічні науки”. Мовознавство, № 12. 2019 8. Будій З. І. До проблеми перформативності літературного твору. Наукові записки. Серія «Філологічна». 2013. Вип. 35. С.55–56. 9. Буднік А. О. Формування дискурсних умінь студентів філологічних спеціальностей засобами національно-прецедентних текстів. Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського. Одеса, 2010. С. 21. 10. Вишеславський Г. Перформанс в культурі та мистецтві 1950– 2010-х років. Плинність форм і змістів. Сучасне мистецтво. № 15. 2019. 11. Горлова О. В. Жанрові особливості авторської казки. Східнослов’янська філологія. Літературознавство. 2015. С. 10-17. 12. Данченко М. Інтертекстуальність в культурі рококо: пародія, пастіш та сиквел у французькій літературі XVIII століття. Альманах "Культура і Сучасність", 2021. С. 75-79. 13. Домова О. Піраміда Фрейтага. Класика побудови сюжету. https://lenadomova.wordpress.com/2022/02/16/ 14. Дроздовський Д. І. Наративні стратегії в романі «Спокута» Іена Мак'юена: між «уявним» та «реальним». Наукові праці Чорноморського державного університету імені Петра Могили. Випуск 181. Том 193. 2012. С.22–27. 15. Дроздовський Д. І. Реалізація фокалізаційних прийомів у романі "Спокута" І. Мак"юена: дискурс англійського пост-постмодернізму. Літературознавчі студії. 2016. Вип. 50. С. 105–110. 16. Дроздовський Д. Іен Мак’юен: між жахом мови й літературою жахів [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://lenadomova.wordpress.com/2022/02/16/ 5 http://litakcent.com/2013/02/06/ien-makjuen-mizh-zhahom-movy-j-literaturoju- zhahiv/ 17. Дубініна О. Екранне втілення драматичних творів: особливості художнього перекодування. Слово і Час. 2015. № 10. С.29–40. 18. Качак Т. Б. Основа концепції дослідження дитячої літератури як художньо-естетичного феномена. Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського. Серія: Філологія. Журналістика. 2023. Том 34 (73) № 2 Ч. 2. С. 1-8. https://doi.org/10.32782/2710-4656/2023.2.2/01 19. Килипко Д. Художня концепція світу у творчості Ієна Мак’юена. Актуальні проблеми іноземної філології і лінгводидактики. 2022. Вип. 4. С. 132–135. 20. Клековкін О. Піраміда Фрайтага. Художня культура. Актуальні проблеми. 2012. С. 303-322. 21. Кузьміна Л. В. Психолого-педагогічні аспекти особистісно зорієнтованого навчання професійного мовлення. Лінгвістичні дослідження: зб. наукових праць / за заг. ред. проф. Л. А. Лисиченко. Харків. 2005. Вип. 17. С. 126-128. 22. Кучерява О. А. Система роботи з формування дискурсивної компетенції у сфері писемної комунікації. 2010. Вип. 50. С. 254-261 23. Кушнірова Т.В. Наратив як літературознавча категорія: ґенеза, ознаки, типологія. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. 2019. C. 130-133. DOI https://doi.org/10.32841/2409- 1154.2019.39.1.31 24. Кушнірова Т.В. Роман «Спокута» Іена Мак’юена як зразок постмодерністської прози. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Філологія». Вип. 76. 2017. С. 230 – 235 25. Липа А.О. Концепція людини та дійсності у творчості Галини Пагутяк. 2018. С.60 http://litakcent.com/2013/02/06/ien-makjuen-mizh-zhahom-movy-j-literaturoju-zhahiv/ http://litakcent.com/2013/02/06/ien-makjuen-mizh-zhahom-movy-j-literaturoju-zhahiv/ https://doi.org/10.32782/2710-4656/2023.2.2/01 https://doi.org/10.32841/2409-1154.2019.39.1.31 https://doi.org/10.32841/2409-1154.2019.39.1.31 6 26. Марченко Н. В. Юзьків Г. І. Трактування поняття «стиль» у контексті літературознавства та історії літератури. Науковий вісник міжнародного гуманітарного університету. 2019. С. 23-28. 27. Масло О., Волкова І., Яковчук А. Композиційні прийоми відображення часового простору. Актуальнi питання гуманiтарних наук. Вип 45, том 2, 2021. С. 69-75. 28. Матковська Г. Композиція художнього твору як система функцій. Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського».2017. С.5 29. Матковська Г.О. Співвідношення архітектонічного й композиційного аспектів структури художнього твору. Наукові записки [Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського]. Серія: Філологія (мовознавство). 2016. С. 227-231. 30. Мельник Т. Англійська підліткова література ХХ-ХХІ ст.: ґенеза, тематика й проблематика. Мова і культура: Науковий журнал. К.: Видавничий дім Дмитра Бураго, 2020. Вип. 22. Т.VІ (201). С. 84-89. 31. Мельник Т. Апокаліптична проблематика роману Д. Коупленда «Дівчина в комі». Актуальні проблеми філології та методики викладання іноземних мов у сучасному мультилінгвальному просторі: матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції, 26 жовтня 2022 р. Вінниця / гол. ред. О.М. Ігнатова. Вінниця: ТОВ “Друк”. 2022. С. 83-85. 32. Мельник Т. Проблема національної ідентичності в романі П. Остера «Левіафан». Актуальні проблеми лінгвістики та методики викладання іноземних мов у вищому навчальному закладі та школі: тези доповідей та повідомлень наукової конференції викладачів та студентів факультету іноземних мов; випуск 23 [ 23 квітня 2023 р.] / гол.ред: Ігнатова О.М. Вінниця: ТОВ «Нілан – ЛТД»,2023. С. 28-32 33. Мельник Т. Простір роману І.Мак’юена «Закон про дітей». Актуальні проблеми філології та методики викладання іноземних мов у сучасному мультилінгвальному просторі : матеріали Всеукраїнської науково- 7 практичної конференції, 18 жовтня 2023 р., ВДПУ імені Михайла Коцюбинського / гол. ред. О. М. Ігнатова. Вінниця: ТОВ «ТВОРИ». 2023. 333 с. С. 53-55. 34. Мельник Т. Музичний екфразис в романі П. Кіньяра «Вілла Амалія». V Міжнародна наукова конференція «Аналіз та інтерпретація художнього тексту: проблеми, стратегії, розвідки» (Київ, 16-17 травня 2024 р.). Тези доповідей / Відповід. ред. Т. А. Пахарєва, ред. та підгот. до друку Т. А. Пахарєва, О. М. Костюк. К.: УДУ імені Михайла Драгоманова, 2024. 101 с. Електронне видання. С. 59-62 35. Миронюк Л. Специфіка жанру та стилю історичного роману у віршах «Маруся Чурай» Ліни Костенко. Вісник Запорізького національного університету. 2008. С. 153-156. 36. Михайленко В. Є, Яковлєв М. І. Основи композиції: геометричні аспекти художнього формотворення : навч. посіб. для студентів вищих навч. закл.: Київ: Каравела. 2004. С. 304. 37. Наливайко Д. Теорія літератури і компаративістика. Києво- Могилянська академія. 2006. С. 347. 38. Пустовіт Т. М. Моделювання часопростору як засіб художньої реалізації авторської концепції історичного розвитку нації в романі Д. Балашова «Симеон Гордий». Мова і культура. 2015. С. 390. 39. Рева-Лєвшакова Л. Концепції неореалізму в українському й європейському науковому просторію. Modern systems of science and education in the USA, EU and other countries. 2023. С. 97-99. DOI: 10.30888/2709- 2267.2022-16-01-028 40. Романець, В. М. Т. Композиція та архітектоніка твору як ознака авторського стилю. Дж. Чосер «кентерберійські оповідання». Записки з романо-германської філології. 2023. С. 238-252. 41. Сидоренко І. А. Архітектоніка та композиція художнього твору як елементи авторського ідіостилю. Вісник Університету імені Альфреда Нобеля. Серія: Філологічні науки. 2019. С.19–26. 8 42. Снітовська О. Й. Алюзія як засіб інтелектуалізації літературно- художнього тексту (на матеріалі роману Ліни Костенко Записки українського самашедшого). Наукові записки [Національного університету Острозька академія]. Сер.: Філологічна, 2013. С. 225-228. 43. Сотська Галина. Словник мистецьких термінів / Галина Сотська, Тетяна Шмельова. Херсон : Видавництво «Стар». 2016. С.52. 44. Таратута С., Мельник Т. Проблема виховання в літературі 50–60- х років ХХ ст.: до питання вивчення зарубіжної літератури другої половини ХХ ст. Особистісно-професійний розвиток майбутнього вчителя: Матеріали ІV Всеукраїнської науково-практичної інтернет-конференції (м. Вінниця, 26- 27 листопада 2020 р.). С.182-187 45. Таратута С., Мельник Т. Булінг як соціальне явище та його відображення у новітній англійській літературі. Сучасні дослідження з іноземної філології. 2023. № 2 (23). С. 219-233. DOI: https://doi.org/10.32782/2617-3921.2023.24.219-233 46. Таратута С.Л. Жанр антиутопії в творчості Кадзуо Ішігуро: традиції і новаторство. Сучасні дослідження з іноземної філології. 2024. № 2 (26). С.237–258. DOI: https://doi.org/10.32782/2617-3921.2024.26 47. Філатова О. Жанрові гібриди, або прийоми кіно в літературному тексті. Studia ukrainica posnaniensia. 2014. С. 187–193. 48. Холодинська С. М. Кінематограф і телебачення – «поліфонічні» види мистецтва (естетико-художні особливості). Вісник Маріупольського державного університету. Сер.: Філософія, культурологія, соціологія. Вип. 4. 2012. С.96-102. 49. Ціхоцький І., Боросовська І. Старольвівська белетристика Юрія Винничука: авторська концепція мовного історизму (на матеріалі роману “Аптекар”). Вісник Львівського університету. Серія філологічна. 2018. С.30- 47. https://doi.org/10.32782/2617-3921.2023.24.219-233 https://doi.org/10.32782/2617-3921.2024.26 9 50. Чернухіна О.О. Художнє втілення персонажів в історичному романі В.Скотта та М.Старицького. Наукові праці КПДУ. 2008. Т.3. Вип.7. С.143- 145. 51. Чистяк Д. Міфопоетична картина світу в бельгійському символізмі: монографія. Київ: Журнал «Радуга». 2016. С. 272. 52. Яремків М. М. Композиція: творчі основи зображення: навч.посіб. Тернопіль: Підручники і посібники. 2005. С. 112. 53. Abbasiyannejad M., Talif R., Heidari M. A Reflection of Ian McEwan's Life in His Fiction. English Language and Literature Studies. 2012. 56- 61 pp. 54. Abdel-Morty, Doha Mahmoud. The Ideologies of War and Social Class in: A Critical Stylistic Analysis. Prague Journal of English Studies, 2018, 161-184 pp. 55. Akhadalievich, Abdulkhay Kosimov. The Use Of Metaphors In English Literature And Their Role In The Description Of The Author's Conceptual System: In The Example Of Jane Austen's" Pride And Prejudice". Journal Of Science, Research And Teaching, 2023. 58-61 pp. 56. Almaaroof A. Fragmentation in Modern and Postmodern Literatures. 2024. 5 p. 57. Arslan M. J.K. Rowling and the Creation of Harry Potter. 2023. 58. Booth N. Restricted view: the problem of perspective in the novels of Ian McEwan. Textual Practice. Volume 29, 2015 - Issue 5. 2015. 845-868 pp. 59. Burgert Adriian Senekal. Alienation as a fictional construct in four contemporary British novels: A Literary-theoretical Study. 2008. 214 p. 60. Chálabi J.N. The Redemption of Literature: the making of fiction in Ian McEwan’s Atonement. 2013. 146 p. 61. Crosthwaite P. Speed, War, and Traumatic Affect: Reading Ian McEwan's Atonement. Cultural Politics (2007) 3 (1): 51–70. 2007. DOI https://doi.org/10.2752/174321907780031061 https://doi.org/10.2752/174321907780031061 10 62. D’Angelo K. “‘To Make a Novel’: The Construction of a Critical Readership in Ian McEwan’s Atonement.” HighBeam. 2009. 2011. 63. Finney Brian. Briony's Stand against Oblivion : The Making of Fiction in Ian McEwan's Atonement. Journal of Modern Literature. 2002. URL: https://web.csulb.edu/~bhfinney/oldsite/McEwan1. 64. Fisher W. Narration as a Human Communication Pradigm: The Case of Public Moral Argument. Communication Monographs 52. 1984. 22 p. 65. Foucault M. What is an Author? Aesthetic, Method, and Epistomology. 1998. Р. 205-222 66. Gutleben, C. A Cracked Construction: Postmodernist Fragmentation and Fusion in McEwan’s Atonement. Études Britanniques Contemporaines. 2018. 67. Hidalgo P. Memory and Storytelling in Ian McEwan’s Atonement. Critique. 2005. Vol. 46, №. 2. P. 82–90. URL: http://www.biblioteca.uma.es/bbldoc/ tesisuma/16615360.pdf 68. Hirsch Jr.E.D. Validity in Interpretation. Yale University Press, 1967. 302 р. 69. Jahanroshan S. The appearance of child within in Ian McEwan's The Child in Time. International Letters of Social and Humanistic Sciences Online. 2015. 68-73 pp. 70. Malcolm D. Understanding Ian McEwan. 2002. 216 p. 71. McCormack T. The Child in Time: Temporal Concepts and Self- Consciousness in the Development of Episodic Memory. University of Warwick, UK. 2001. 203 – 227 pp. 72. Nordquist R. What Is Composition? Definition, Types, and Examples. 2019. https://www.thoughtco.com/what-is-composition-english-1689893 73. Pitt D.The representation of trauma in ian mcewan’s novels “Atonement” and “Saturday”. University of the Witwatersrand: School of Humanities. 2009. 74 p. 74. Rahimova U. Autor: “ser y no ser”. Revista Universidad y Sociedad. 2021. 135-143 pp. https://web.csulb.edu/~bhfinney/oldsite/McEwan1 https://www.thoughtco.com/what-is-composition-english-1689893 11 75. Raveena Prakasan R., Issac M. Sreena K. Art as Intertext in Ian McEwan’s Atonement. International Journal of Pure and Applied Mathematics Volume 119, No. 16. 2018. 5381 – 5387 pp. 76. Roland Barthes. The Death of the Author. Image, music, text. London: Fontana Press, 1977. 142–148 pp. 77. Salmon K. The child in time: The influence of parent–child discussion about a future experience on how it is remembered. 2008. 485-499 p. 78. Sanjida O'Connell. What Is a Literary Novel? 2012. https://janefriedman.com/what-is-a-literary-novel/ 79. Seaboyer J. Ian McEwan: Contemporary Realism and the Novel of Ideas. The Contemporary British Novel. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2005, pp. 23-34. DOI https://doi.org/10.1515/9780748626243-004 80. Slay J. Vandalizing Time: Ian McEwan's The Child in Time. Critique: Studies in Contemporary Fiction. Volume 35. 2010. 205-218 pp. 81. Stougaard-Nielsen J. The Author in Literary Theory and Theories of Literature. 2019. Р.18 82. Sunayna. Fragmentation In Postmodern Literature. Migration Letters. Volume: 21, No: S6. 2024. pp. 293-295 83. Svandová R.Guilt, punishment and origin of the tragedy in McEwan´s Atonement. 2012. 39 p. 84. Talevski Vasko. Class and Social Inequality in Ian Mcewan’s Atonement. Journal of Contemporary Philology. 2020.151-162 pp. 85. Taratuta S., Melnyk T., Kozazhyshyna O., PradivliannaL. Coming of Age Novels in the Era of “New Sincerity”: Trauma and Personality Development of a Teenager (based on the novels “Black Swan Green” by D. Mitchell and “Time to Speak” by K. Klimovsky). AD ALTA: JOURNAL OF INTERDISCIPLINARY RESEARCH. Volume 12,Issue 1, Special Issue XXVII,2022 (May, 2022) Р. 72-76 http://www.magnanimitas.cz/ADALTA/120127/PDF/120127.pdf https://janefriedman.com/what-is-a-literary-novel/ 12 86. Wells Juliette. Shades of Austen in Ian McEwan`s Atonement. In Persuasions. N. 30. URL: http://www.jasna.org/persuasions/ printed/number30/ wells.pdf СПИСОК ДОВІДКОВИХ ДЖЕРЕЛ 87. Астрахан Н. І. Теорія літератури: основи, традиції, актуальні проблеми : навчальний посібник. К. : Видавничий дім Дмитра Бураго, 2021. С. 296. 88. Галич О., Назарець В., Васильєв Є. Теорія літератури. Київ, 2001. 488 с. 89. Горбань А. В.Теорія літератури : навчальний посібник / А. В. Горбань. – Житомир : ЖДУ імені Івана Франка, 2020. С. 233. 90. Гром’як Р., Коваліва Ю., Теремка В. Літературознавчий словник- довідник / за ред. Р. Гром’яка, Ю.Коваліва, В. Теремка. Київ: ВЦ «Академія», 2007. С. 752. 91. Ковалів. Ю.І. Літературознавча енциклопедія: у 2 т. Київ: Академія. 2007. Т. 1. С. 608. 92. Короткий енциклопедичний словник з культури [Електронний ресурс]. Київ. 2003. Режим доступу: https://uk.wikipedia.org/wiki 93. Нечволод Л. Сучасний словник іншомовних слів. Харків 2009. С. 768. СПИСОК ІЛЮСТРАТИВНИХ ДЖЕРЕЛ 94. Бредбері М. Британський роман нового часу. Львів: Кальварія, 2011. 480 с. 95. Ієн Мак’юен. Спокута. Пер. з англ. Ольги Смольницької. Київ: КМ-Букс. 2018. С. 413. 96. Austen J. Northanger Abbey. Boston: Little, Brown, & Co. 1903. 97. McEwan I. Amsterdam. New York: Ancho. 1998. https://uk.wikipedia.org/wiki 13 98. McEwan I. The Child in Time.1987. 181 p. 99. McEwan I. The Innocent. London: Anchor. 1998 100. McEwan I. Atonement. London: Vintage, 2005. 255 p. Режим доступу: файл: file:///C:/Users/User/Downloads/Ian_McEwan_Atonement.pdf file:///C:/Users/User/Downloads/Ian_McEwan_Atonement.pdf