ВІННИЦЬКИЙ ДЕРЖАВНИЙ ПЕДАГОГІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ ІМЕНІ МИХАЙЛА КОЦЮБИНСЬКОГО Факультет іноземних мов Кафедра англійської філології ДИПЛОМНА РОБОТА на тему: РОЗВИТОК КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ У СТУДЕНТІВ 1 КУРСУ МОВНИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ НА ЗАНЯТТЯХ З ДОМАШНЬОГО ЧИТАННЯ Студентки ступеня вищої освіти МАГІСТРА Галузі знань 0203 Гуманітарні науки Спеціальності 8.02030302. Мова та література (англійська)* Рибій Любові Вікторівни Науковий керівник: доцент, кандидат педагогічних наук Глазунова Т.В. м. Вінниця – 2016 рік 2 ЗМІСТ ВСТУП ………..……………………………………………........………………...3 РОЗДІЛ 1. ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ ФОРМУВАННЯ КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ……....................................................................................................7 1.1. Психолого-педагогічна характеристика критичного мислення.....7 1.2. Передумови формування критичного мислення та рівні його сформованості...…………………………...............................................14 1.3. Технології формування та розвитку критичного мислення..........18 ВИСНОВКИ ДО РОЗДІЛУ 1……………………………………........…........…31 РОЗДІЛ 2. МЕТОДИКА ФОРМУВАННЯ ТА РОЗВИТКУ КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ НА ЗАНЯТТЯХ З ДОМАШНЬОГО ЧИТАННЯ……................33 2.1. Перевірка рівня сформованості певних складових критичного мислення ……………………..................................................................33 2.2. Методичні рекомендації щодо організації та проведення занять з домашнього читання…...........…......................................................…..38 2.3. Комплекс вправ для формування та розвитку критичного мислення на заняттях з домашнього читання…….....................……..43 2.4. Пробне навчання з метою перевірки ефективності методики навчання критичного мислення на заняттях з домашнього читання.....................................................................................................58 ВИСНОВКИ ДО РОЗДІЛУ 2…………………………………………................64 ЗАГАЛЬНІ ВИСНОВКИ……………………………………...…………............66 РЕЗЮМЕ…………………………………………………………………............68 СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ……………………………….............70 ДОДАТКИ……………………………………………………………………......81 3 ВСТУП Ми живемо у світі, насиченому різноманітною інформацією, яка швидко збільшується. Це – світ, у якому ідеї постійно піддаються структурними змінам, новим перевіркам і переосмисленню, світ, у якому власне мислення потребує адаптації до мислення інших, де варто поважати прагнення чіткості, точності та ретельності, де навички інтелектуальної праці слід постійно підвищувати і удосконалювати. Очевидно, що в сучасному інформаційному суспільстві, яке характеризують швидкі зміни в усіх його підструктурах, фахівцю будь-якої галузі вже недостатньо мати статичний запас знань, навичок та умінь. Становлення нової цивілізації вимагає від людини постійного оновлення знань, формування нових навичок і навіть розвитку нових видів мислення, зокрема критичного. На думку багатьох науковців (В.Болотов, М.Вейнстайн, Т.Воропай, М.Кларін, Н.Кравченко, М.Ліпман, К.Мередит, Т.Олійник, Р.Пауль, Є.Полат, Дж.Стіл, Ч.Темпл, О.Тягло, Д.Халперн та ін.), критичне мислення (КМ) – це вміння досліджувати реальні виробничі та життєві ситуації; висувати різні варіанти розв’язання поставлених завдань, порівнювати, оцінювати, виявляти переваги і недоліки кожного з них, обираючи оптимальний; приймати самостійні рішення та прогнозувати їх наслідки. Р. Пауль у книзі «Критичне мислення: що потрібно кожній людині, щоб вижити у швидкоплинному світі» пропонує розуміти під КМ не лише спосіб мислення над мисленням, а й спосіб поступового наближення до стандартів та цінностей, які характерні мисленню. Тобто, це – таке мислення, що провокує самовдосконалення. Д. Халперн розглядає КМ як певний комплекс когнітивних технік та стратегій, які підвищують вірогідність досягнення бажаного результату. На її думку, для такого мислення характерними є контрольованість, цілеспрямованість, обґрунтованість. 4 Необхідність розвитку КМ вперше виникла у західній системі освіти у 80-их рр. ХХ ст. і була спричинена результатами міжнародного дослідження, які показали, що лише 25% школярів та студентів володіють навичками КМ. Як наслідок, з’явився педагогічний рух за розвиток у школярів та студентів КМ. Порівняно із західними країнами, питання розвитку КМ в Україні є малодослідженим, адже його аналіз розпочався лише декілька років тому. Зокрема, ним займались такі дослідники як В. Кремень, О. Пометун, О.Тягло, Т. Хачумян, О. Чуба. В. Кремень та О.Тягло у своїх працях наголошують на важливості засвоєння КМ, адаптованого до специфіки національного менталітету. Незважаючи на визнання науковцями і практиками необхідності розвитку в учнів і студентів КМ, в українській педагогіці та психології ця проблема досліджується вкрай рідко. Недослідженими також залишаються шляхи формування та розвитку КМ у студентів 1 курсу мовних спеціальностей на заняттях з домашнього читання. Наявні суперечності між потребою сучасного суспільства в особистостях, здатних мислити критично, та недостатньою спрямованістю системи сучасної освіти на вирішення даної проблеми; між наявністю досліджень КМ та недостатньою розробленістю педагогічних аспектів розвитку КМ в процесі навчання, зокрема у студентів вищих навчальних закладів, робить тему дослідження «Розвиток критичного мислення у студентів 1 курсу мовних спеціальностей на заняттях з домашнього читання» надзвичайно актуальною. Мета дослідження полягає в теоретичному обґрунтуванні та практичній розробці методики формування та розвитку КМ у студентів 1 курсу мовних спеціальностей на заняттях з домашнього читання. Об’єкт дослідження – процес формування та розвитку КМ у студентів вищих навчальних закладів. 5 Предмет дослідження – технології формування та розвитку КМ у студентів 1 курсу мовних спеціальностей на заняттях з домашнього читання. Завдання дослідження: 1. На основі вивчення психолого-педагогічних джерел здійснити науковий аналіз сутності КМ в педагогічному аспекті. 2. Визначити основні компоненти КМ, їх складові. 3. Теоретично обґрунтувати технології розвитку КМ у студентів 1 курсу мовних спеціальностей на заняттях з домашнього читання. 4. Практично розробити методику формування та розвитку КМ у студентів 1 курсу на матеріалі книги для домашнього читання. 5. Перевірити на практиці ефективність застосування запропонованої методики розвитку КМ у студентів 1 курсу мовних спеціальностей на заняттях з домашнього читання. Методи педагогічного дослідження: аналіз науково-методичної літератури з психології, педагогіки з метою теоретичного вивчення проблеми; аналіз педагогічного досвіду, аналіз контрольних робіт студентів, опитування, спостереження для виявлення практичного стану досліджуваної проблеми; пробне навчання, кількісний і якісний аналіз його результатів. Наукова новизна. Подальшого розвитку набуло теоретичне обґрунтування сутності критичного мислення в педагогічному аспекті, а також визначення його компонентів та складових. Практичне значення: створено та перевірено на практиці технології розвитку КМ у студентів 1 курсу на заняттях з домашнього читання; розроблено показники рівнів сформованості умінь КМ у студентів; розроблений комплекс завдань може використовуватись в навчальному процесі вищих закладів освіти III-IV рівнів акредитації. Апробація. Основні положення дослідження обговорювались на наступних конференціях: студентській науковій Інтернет-конференції «Сучасні проблеми лінгвістики, літературознавства та методики викладання мови і літератури» (Вінниця, 2015), XVI міжнародній студентській Інтернет- 6 конференції «МОВА, ОСВІТА, КУЛЬТУРА: Інтеграційні тенденції в сучасному світі» (Вінниця, 2016), Всеукраїнській науково-практичній конференції «Актуальні проблеми філології та методики викладання іноземних мов у сучасному мультимедійному просторі» (Вінниця, 2016), конференції «Актуальні проблеми лінгвістики та методики викладання іноземних мов у вищому навчальному закладі та школі» (Вінниця, 2016). Структура та обсяг роботи. Магістерська дипломна робота складається із вступу, двох розділів, стиску використаних джерел та додатків. Загальний обсяг роботи – 99 сторінок, основний текст викладено на 69 сторінках, список використаної літератури – 11 сторінках (90 джерел), додатки – 19 сторінках. 7 СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ 1. Бєлкіна-Ковальчук О. В. Формування критичного мислення учнів початкових класів у процесі навчання: дис. … канд. пед. наук: 13.00.09 / Тетяна Іванівна Хачумян. – Луцьк. – 2006. – 215 с. 2. Биккулова Г. Р. Развитие критического мышления в контексте медиаобразования / Г. Р. Биккулова // Инновации в образовании. – 2009. – №3. – С. 4 – 17. 3. Бичкова Н. А. Навчання читання автентичних текстів лінгвокраїнознавчого змісту / Н. А. Бичкова // Іноземні мови. – 1999. – №1. – С. 18 – 24. 4. Болотов В. Критическое мышление – ключ к преобразованиям российской школы / В. Болотов, Д. Спиро // Директор школы. – 1995. – №1. – С. 67 – 73. 5. Бондарук І. Методика розвитку критичного мислення учнів у процесі навчання всесвітньої історії [Електронний ресурс] / І. Бондарук – Режим доступу: http://library.udpu.org.ua/library_files/psuh_pedagog_probl_ silsk_shkolu/39_2/visnuk_8.pdf 6. Буцька І.В. Принципи активного навчання та критичного мислення / І. В. Буцька // Англ. мова та л-ра : наук.-метод. журн. – 2011. – №8. – С. 7 – 14. 7. Вайнштейн М. Критичне мислення як основа демократичного навчання / М.Вайнштейн // Рідна школа. – 2001. – №4. – С. 49 – 51. 8. Воевода Е. В. Критическое мышление как культурный феномен. – [Электронный ресурс] / Е. В. Воевода – Режим доступа: http://mgimo.ru/upload/iblock/014/014421a281e2f342139de20bdc53283c.pdf 9. Выготский Л.С. Педагогическая психология / Под ред. В.В.Давыдова. – М.: Педагогика, 1991. – 480 с. 10. Гаврилюк Л. Формування критичного мислення учнів на інтерактивних уроках біології. – [Електронний ресурс] / Л. Гаврилюк – Режим доступу: http://library.udpu.org.ua/library_files/stud_konferenzia/2013/ http://lib.ndu.edu.ua/cgi-bin/irbis64r_12/cgiirbis_64.exe?LNG=uk&Z21ID=&I21DBN=IBIS_PRINT&P21DBN=IBIS&S21STN=1&S21REF=&S21FMT=fullw_print&C21COM=S&S21CNR=&S21P01=0&S21P02=1&S21P03=A=&S21STR=%D0%91%D1%83%D1%86%D1%8C%D0%BA%D0%B0,%20%D0%86.%20%D0%92. 8 visnuk_21.pdf 11. Гузеев В. В. О скрытом контексте в технологии развития критического мышления / В. В. Гузеев // Педагогические технологии. – 2006. – №2. – С. 16 – 22. 12. Данукало Н. Г. Використання деяких прийомів розвитку критичного мислення студентів при вивченні іноземної мови / Н.Г. Данукало, В.Д. Зубенко // Збірник наукових праць Бердянського державного педагогічного університету (Педагогічні науки). – №4. – Бердянськ: БДПУ. – 2008. – С. 125 – 132. 13. Калинина С. Б. Педагогические возможности использования технологии критического мышления в работе со студентами [Электронный ресурс] / С. Б. Калинина // Вестн. Псковского гос. ун-та. Сер.: Социально- гуманитар. и психолого-пед. науки. – 2009. – № 7. – С. 203 – 205; http://cyberleninka.ru/article/n/pedagogicheskie-vozmozhnosti-ispolzovaniya- tehnologii -kriticheskogo-myshleniya-v-rabo... 14. Калюжна І В. Розвиток мовлення та критичного мислення учнів на уроках іноземної мови / І. В. калюжна // Збірник наукових праць Бердянського державного педагогічного університету (Педагогічні науки). – №4. – Бердянськ: БДПУ. – 2008. – С. 114–118. 15. Каплунович И. Понимание: диагностика и формирование / И.Я. Каплунович // Педагогика. – 2004. – №9. – С. 42 – 52. 16. Києнко-Романюк Л.А. Розвиток критичного мислення студентської молоді як загально педагогічна проблема: автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.01. – Київ. – 2007. – 22 с. 17. Кириленко О. І. Формулювання цілей навчання для моніторингу навчальних досягнень / О. І. Кириленко // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія 5, Педагогічні науки: реалії та перспективи : наукове видання / М-во освіти і науки України, НПУ ім. М.П. Драгоманова. – Київ : Вид-во НПУ ім. М.П. Драгоманова. – 2011. – Вип. 27. – С. 105 – 110. 9 18. Климова Т.В. Способы формирования критического мышления студента / Т.В.Климова // Весник ОГУ. – 2012. – № 2. С. 78 – 85. 19. Клустер Д. Что такое критическое мышление? [Электронный ресурс] / Д. Клустер – Режим доступа: http://testolog.narod.ru/Other15.html 20. Коржуев А. Рефлексия и критическое мышление в контексте задач высшего образования / А.В. Коржуев, В. А. Попков, Е. Л. Рязанова // Педагогика. – 2002. – №1. – С. 18 – 22. 21. Король С. А. К классификации особенностей критического мышления / С. А. Король // Вопросы психологии. – №4. – С. 108 – 112. 22. Костюченко К. Є. Інтерактивні методи як засіб формування критичного мислення студентів на заняттях з англійської мови / К. Є. Костюченко // Наукові записки КДПУ. Серія: Філологічні науки (мовознавство) : зб. наук. праць / ред. Г. Д. Клочек [та ін.]. – Кіровоград : КДПУ ім. В. Винниченка. – 2012. – Вип. 104, ч. 2. – С. 388 – 391. 23. Кроуфорд А. Технології розвитку критичного мислення учнів / А.Кроуфорд, В.Саул, С.Метью, Д.Макінстер. – К.: Плеяда. – 2006. – 217 с. 24. Кушнір В. А. Особливості критичного мислення педагога / В.А. Кушнір // Рідна школа. – 2001. – №4. – С. 58 – 60. 25. Левицька Л. Домашнє читання як складовий компонент навчання іноземної мови в середній школі / Л. Левицька // Молодь і ринок. – 2014. – №11 (118). – С.90 – 94. 26. Липман М. Рефлексивная модель практики образования // Lipman M. Thinking in Education. – Cambridge. – 1991. – 25 с. 27. Ліпман М. Критичне мислення: чим воно може бути? / М. Ліпман // Постметодика. – 2005. – №2 (60). – С. 33 – 41. 28. Луценко Е. Л. Адаптация теста критического мышления Л. Старки / Е. Л. Луценко // Вісник Харк. нац. ун-ту імені В.Н. Каразіна. Серія: Психологія. – 2014. – № 1110. – С. 65 – 70. 10 29. Макаренко В. М. Як опанувати технологію формування критичного мислення / В. М. Макаренко, О. О. Туманцова – Х. : Основа. – 2008. – 92 с. 30. Мерзлякова Т. Ю. Критическое мышление. Что это? [Электронный ресурс] / Т. Ю. Мерзлякова – Режим доступа: http:// festival.1september.ru /articles/415219 31. Мишковська Т. Д. Формування дослідницько-педагогічних умінь студентів в умовах модульної організації процесу навчання: автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.01. – Тернопіль. – 1999. – 19 с. 32. Мороченкова И. А. Формирование критического мышления студентов в образовательном процессе вуза : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.01 / Ирина Александровна Мороченкова. – Оренбург. – 2004. – 181 c. 33. Мороченкова И. А Формирование критического мышления студентов в образовательном процессе вуза : автореф. дис. на соискание учен. степени канд. пед. наук. : 13.00.01 / Ирина Александровна Мороченкова. – Оренбург. – 2004. – 23 с. 34. Мусійчук С. М. розвиток критичного мислення студентів при вивченні іноземної мови / С. М. Мусійчук // Актуальні проблеми педагогіки, психології та професійної освіти. – 2015. – Ч. 2. – №2. – С. 63 – 67. 35. Низовская И. Критическое мышление это... [Электронный ресурс] / И. Низовская // Библиотека в школе. – 2003. – №16. – Режим доступа: www.lib.1september.ru htm 36. Нікітіна Н. Розвиток критичного мислення студентів немовних спеціальностей на заняттях іноземної мови. – [Електронний ресурс] / Н. Нікітіна – Режим доступу: http://www.rusnauka.com/5_SWMN_2014/ Pedagogica/5_159218. doc.htm 37. Панченко В. І. Застосування технології розвитку критичного мислення при викладанні «Історії України» [Електронний ресурс] / В.І. Панченко // Вісник Чернігівського національного педагогічного http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?Z21ID=&I21DBN=UJRN&P21DBN=UJRN&S21STN=1&S21REF=10&S21FMT=fullwebr&C21COM=S&S21CNR=20&S21P01=0&S21P02=0&S21P03=A=&S21COLORTERMS=1&S21STR=%D0%9F%D0%B0%D0%BD%D1%87%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE%20%D0%92$ http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?Z21ID=&I21DBN=UJRN&P21DBN=UJRN&S21STN=1&S21REF=10&S21FMT=JUU_all&C21COM=S&S21CNR=20&S21P01=0&S21P02=0&S21P03=IJ=&S21COLORTERMS=1&S21STR=%D0%9671858:%D0%9F%D0%B5%D0%B4. 11 університету. Педагогічні науки. – 2013. – Вип. 108.2. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VchdpuP_ 2013_2_108_48 38. Пауль Р. У. Критическое мышление: Что необходимо каждому для выживания в быстро меняющемся мире [Электронный ресурс] / Р.У. Пауль. – 1990. – Режим доступа: http://evolkov.net/critic.think/Paul.R/. – Загл. С экрана. – Язык русс. 39. Петрик Л. В. Формування критичного мислення майбутніх учителів початкової школи у змісті дисципліни «Практичний курс англійської мови» / Л. В. Петрик // Вісник психології і педагогіки [Електронний ресурс] : зб. матеріалів Міжкафедрального методологічного семінару «Сучасні освітні стратегії формування професійної компетентності майбутніх учителів початкової школи» (22 листопада, 2012 р., м. Київ) / Педагогічний інститут Київського університету імені Бориса Грінченка, Інститут психології і соціальної педагогіки Київського університету імені Бориса Грінченка. – Випуск 10. – К. – 2012. – Режим доступу до збірника: http://www.psyh.kiev.ua/Збірник_наук._праць._-_Випуск_10. – Заголовок з екрану. 40. Пометун О. Методика розвитку критичного мислення на уроках історії / О. І. Пометун // Історія і суспільствознавство в школах України: теорія та методика навчання. – 2012. – №1. – С. 3 – 7. 41. Пометун О.І. Методика розвитку критичного мислення на уроках історії [Електронний ресурс] / О.І. Пометун // Історія і суспільствознавство в школах України: теорія та методика навчання – К. : Видавництво «Педагогічна пресса». – 2012. – №4. – С. 9. – Режим доступу – http://www/politik.org.ua /vid/bookscontent. 42. Рибій Л. Застосування таксономії Блума при формуванні критичного мислення / Л. Рибій // Актуальні проблеми філології та методики викладання іноземних мов у сучасному мультилінгвальному просторі // Матеріали Всеукраїнської науково-теоретичної конференції. / Гол. ред. http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?Z21ID=&I21DBN=UJRN&P21DBN=UJRN&S21STN=1&S21REF=10&S21FMT=JUU_all&C21COM=S&S21CNR=20&S21P01=0&S21P02=0&S21P03=IJ=&S21COLORTERMS=1&S21STR=%D0%9671858:%D0%9F%D0%B5%D0%B4. http://www.psyh.kiev.ua/%D0%97%D0%B1%D1%96%D1%80%D0%BD%D0%B8%D0%BA_%D0%BD%D0%B0%D1%83%D0%BA._%D0%BF%D1%80%D0%B0%D1%86%D1%8C._-_%D0%92%D0%B8%D0%BF%D1%83%D1%81%D0%BA_10 12 Ямчинська Т.І. – 14 квітня 2016 р. – Вінниця : ФОП Корзун Д.Ю. – 2016. – С. 308 – 311. 43. Рибій Л. Поняття критичного мислення / Л. Рибій // Сучасні проблеми лінгвістики, літературознавства та методики викладання мови і літератури: тези доповідей та повідомлень наукової інтернет-конференції студентів; випуск 1 [21 грудня 2015 р.] / гол. ред.: Ямчинська Т.І.; – Вінниця: ТОВ «Нілан-ЛТД». – 2015. – С. 183 – 184. 44. Рибій Л. Розвиток критичного мислення на заняттях з домашнього читання / Л. Рибій // Актуальні проблеми філології та методики викладання іноземних мов у вищому навчальному закладі та школі: тези доповідей та повідомлень наукової конференції викладачів та студентів факультету іноземних мов; випуск 20 [20 квітня 2016 р.] / гол. ред.: Ямчинська Т.І.; – Вінниця: ФОП Корзун Д.Ю., 2016. – С. 56 – 57. 45. Рибій Л. Технології формування критичного мислення у студентів / Л. Рибій // Мова, освіта, культура: інтеграційні тенденції в сучасному світі // Матеріали XIV міжнародної студентської інтернет- конференції (Вінниця, 17-18 березня 2016 року) / Гол. ред. Ямчинська Т.І. – Вінниця: ТОВ фірма «Планер». – 2016. – С. 143 – 145. 46. Роєнко Л. Підготовка майбутніх учителів початкової школи до розвитку критичного мислення при опрацюванні художнього твору / Л.Роєнко // Психолого-педагогічні проблеми сільської школи. – 2013. – №46. – С. 45 – 50. 47. Рубинштейн С.Л. Основы общей психологии: В 2-х т. Т.1. – М.: Педагогика, 1989. – 488 с. 48. Селиванова Н. А. Литературно-страноведческий подход к отбору текстов для домашнего чтения / Н. А Селиванова // Иностранные языки в школе. – 1991. – №1. – С. 61 – 64. 49. Селиванова Н. А. Домашнее чтение – важный компонент содержания обучения иностранным языкам в средней школе / Н. А Селиванова // Иностранные языки в школе. – 2004. – №4. – С. 21 – 26. 13 50. Сенчило А. З історії впровадження критичного мислення в сучасний освітній простір / А. Сенчило // Психолого-педагогічні проблеми сільської школи. – 2010. – Випуск 33. – С. 237 – 278. 51. Синчишина О. А. Інноваційні комп’ютерні технології для розвитку учнів та вчителів – основа вдосконалення мислення при створенні проектів / О. А. Синчишина // Освіта та розвиток обдарованої особистості. – 2013. – №1(8). – С. 11 – 18. 52. Скоромовська Н. Використання проблемного підходу для розвитку критичного мислення учнів / Н. Скоромовська // Султанівські читання. Актуальні проблеми літературознавства в компаративних вимірах. Збірник статей. – Івано-Франківськ. – 2014. – Випуск ІІІ. – С. 321 – 329. 53. Скоромовська Н. Розвиток критичного мислення старшоклаників на уроках української літератури / Н. Скоромовська // Українська мова й література в середніх школах, гімназіях, ліцеях та колегіумах : наук.-метод. та літ.-мистец. журн. – 2011. – № 6. – С. 74 – 81. 54. Скрипка Р. В. Аналіз англомовного художнього тексту з використанням технологій критичного мислення / Р. В. Скрипка // Актуальні проблеми слов’янської філології. Серія: Лінгвістика і літературознавство: Міжвуз. зб. наук. ст. – 2010. – Вип. XXIII, ч. 1. – С. 504 – 510. 55. Сулім А. А. Особливості формування критичного мислення як результату медіакритики та медіаосвіти [Електронний ресурс] / А. А. Сулім // Наукові записки Інституту журналістики. – 2013. – Т. 53. – С. 348 – 353. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nzizh_2013_53_75 56. Сундеева Л. А. Использование технологии развития критического мышления на различных ступенях профессионального образования: [Электронный ресурс] / Л. А. Сундеева. – Режим доступа: www.intellect- invest.org.ua/pedagog_editions_e-magazine_pedagogical_science. 57. Терно С. Навчання критичного мислення – ознака середньовічної відсталості? / С. Терно // Історія в сучасній школі. – 2013. – № 6. – С. 25 – 31. http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?Z21ID=&I21DBN=UJRN&P21DBN=UJRN&S21STN=1&S21REF=10&S21FMT=fullwebr&C21COM=S&S21CNR=20&S21P01=0&S21P02=0&S21P03=A=&S21COLORTERMS=1&S21STR=%D0%A1%D1%83%D0%BB%D1%96%D0%BC%20%D0%90$ http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?Z21ID=&I21DBN=UJRN&P21DBN=UJRN&S21STN=1&S21REF=10&S21FMT=JUU_all&C21COM=S&S21CNR=20&S21P01=0&S21P02=0&S21P03=IJ=&S21COLORTERMS=1&S21STR=%D0%9670853 http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nzizh_2013_53_75 14 58. Терно С. О. Критичне мислення: стратегії та процедури // Наукові праці історичного факультету Запорізького національного університету. – 2015. – Вип. 44, том 2. – С. 179 – 183. 59. Терно С. Світ критичного мислення: образ та мімікрія / С. Терно // Історія в сучасній школі. – 2012. – № 7-8. – С. 27 – 39. 60. Терно С.А. Эволюция идеи: рефлексивное мышление – критическое мышление – метакогнитивное развитие [Электронный ресурс] / С.А. Терно // Гуманитарные научные исследования. – 2013. – № 10 (26). – 7 с. – Режим доступа: http://human.snauka.ru/2013/10/3900 61. Терно С.О. Методика розвитку критичного мислення старшокласників у процесі навчання історії: автореф. дис. ... док. пед. наук: 13.00.02 / Сергій Олександрович Терно. – Київ. – 2015. – 43 с. 62. Ткаченко Л. І. Дослідження рівня сформованості критичного мислення майбутнього вчителя початкової школи / Л. І. Ткаченко // Наукові записки. Серія : Педагогічні науки (Кіровоградський держ. пед. ун-т ім. В. Винниченка) / ред. кол. : В. В. Радул, С. П. Величко та ін. – Кіровоград : РВВ КДПУ ім. В. Винниченка. – 2015. – Вип. 141. – Ч. 1. – С. 150 – 154. 63. Ткаченко Л.І. До проблеми аналізу критичного мислення майбутніх учителів початкової школи в контексті компетентнісного підходу / Л. І. Ткаченко // Проблеми підготовки сучасного вчителя: збірник наукових праць Уманського ДПУ імені Павла Тичини / [ред. кол. : Побірченко Н.С. та ін.]. – Умань : ПП Жовтий О.О. – 2011. – Випуск 4. – Частина 2. – С. 42 – 49. 64. Ткаченко Л. І. Педагогічні умови формування критичного мислення як складової професійної компетентності майбутнього вчителя початкової школи / Л.І. Ткаченко // Професійна підготовка майбутніх фахівців у ВНЗ І-ІІ рівнів акредитації з позицій компетентнісного підходу : наук.-метод. збірн. / за ред. О.М. Попенко, О.І. Мельничук. – Ніжин : НДУ ім. М. Гоголя, 2013. – С. 65 – 69. 65. Ткаченко Л. І. Структура критичного мислення майбутнього вчителя початкової школи / Л. І. Ткаченко // Імідж сучасного педагога : 15 Всеукраїнський науково-практичний освітньо-популярний журнал. – Полтавський НПУ імені В.Г. Короленка; Полтавський ОІППО імені М.В. Остроградського. – Полтава : ТОВ «АСМІ». – 2014. – № 5 (144). – 72 с. 66. Ткаченко Л. І. Формування критичного мислення у майбутніх учителів початкової школи у процесі професійної підготовки: дис. ... канд. пед. наук: 13.00.04 / Ткаченко Людмила Іванівна. – К. – 2015. – 278 с. 67. Туласынова Н. Ю. Развитие критического мышления студентов в процессе обучения иностранному языку : автореф. дис. на соискание учен. степени канд. пед. наук : 13.00.01 / Н. Ю. Туласынова ; Якут. гос. ун-т им. М. К. Аммосова. – Якутск. – 2010. – 21 с. 68. Удовиченко Г. А. Проблема розвитку критичного мислення молодших школярів на уроках іноземної мови / Г. А. Удовиченко // Збірник наукових праць Бердянського державного педагогічного університету (Педагогічні науки). – №4. – Бердянськ: БДПУ. – 2008. – С. 44 – 50. 69. Фёдоров А. В. Развитие критического мышления в медиаобразовании: основные понятия / А. В. Фёдоров // Инновации в образовании. – 2007. – №4. – С. 23 – 27. 70. Халперн Д. Психология критического мышления / Д.Халперн. – Режим доступу: http://skepdic.ru/wp-content/uploads/2013/05/Diane-Halpern_- _Psixologiya-kriticheskogo-myshleniya_Skepdic.ru_.pdf 71. Харлампьева Т. В. Формирование критического мышления студентов вуза как средства их защиты от негативных информационных воздействий в профессиональной деятельности : автореф. дис. на соискание учен. степени канд. пед. наук. : 13.00.08 / Татьяна Викторовна Харлампьева; Юж.-Ур. гос. ун-т. – Челябинск. – 2009. – 20 с. 72. Хачумян Т. І. Формування критичного мислення студентів вищих навчальних закладів засобами інформаційних технологій: дис. … канд. пед. наук: 13.00.09 / Тетяна Іванівна Хачумян. – Харків. – 2005. – 221 с. http://skepdic.ru/wp-content/uploads/2013/05/Diane-Halpern_-_Psixologiya-kriticheskogo-myshleniya_Skepdic.ru_.pdf http://skepdic.ru/wp-content/uploads/2013/05/Diane-Halpern_-_Psixologiya-kriticheskogo-myshleniya_Skepdic.ru_.pdf 16 73. Черних О. Б. Застосування таксономії Блума при формуванні у слухачів навиків мислення високого рівня / О. Б. Черних, Ю. О. Черних // Військова освіта. – 2013. – №2. – С. 189 – 195. 74. Чуба О. Є. Формування критичного мислення як психолого- педагогічна проблема сучасності / О. Є.Чуба // Педагогіка і психологія професійної освіти. – 2013. – №3. С. 202 – 208. 75. Чудакова В. П. Використання опитувальника Р. Кеттелла у дослідженні «Індивідуально-психологічних особливостей особистості» – критерія сформованості психологічної готовності до іннваційної діяльності й конкурентоздатності особистості: 1 частина / В. П. Чудакова // Освіта та розвиток обдар. особистості : щоміс. наук.-метод. журн. – 2015. – № 2 (45). – С. 40 – 47. 76. Шакирова Д. М. Технология формирования критического мышления старшеклассников и студентов / Д. М. Шакирова // Педагогика. – 2006. – №9. – С. 72 – 77. 77. Шеремет М. Сутність і шляхи розвитку критичного мислення вчителів загальноосвітньої школи / М. Шеремет // Витоки педагогічної майстерності. Серія : Педагогічні науки. – 2012. – Вип. 9. – С. 328 – 333. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vpm_2012_9_65 78. Шестюк О.М. Навчання читання з використанням дидактичних матеріалів для самостійної роботи в старших класах середньої школи / О.М. Шестюк, І.М. Шульга // Іноземні мови. – 2003. – №4. – С. 15 – 20. 79. Bloom B.S. Taxonomy of educational objectives: The classification of educational goals: Handbook I, cognitive domain. / B.S. Bloom. – New York: Longman. – 1994. – 112 p. 80. Butterworth J. Thinking Skills: Critical Thinking and Problem Solving. 2nd ed. / J. Butterworth, G. Thwaites. – Cambridge University Press: Cambridge. – 2013. – 354 p. http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?Z21ID=&I21DBN=UJRN&P21DBN=UJRN&S21STN=1&S21REF=10&S21FMT=fullwebr&C21COM=S&S21CNR=20&S21P01=0&S21P02=0&S21P03=A=&S21COLORTERMS=1&S21STR=%D0%A8%D0%B5%D1%80%D0%B5%D0%BC%D0%B5%D1%82%20%D0%9C$ http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?Z21ID=&I21DBN=UJRN&P21DBN=UJRN&S21STN=1&S21REF=10&S21FMT=JUU_all&C21COM=S&S21CNR=20&S21P01=0&S21P02=0&S21P03=IJ=&S21COLORTERMS=1&S21STR=%D0%9673452 http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?Z21ID=&I21DBN=UJRN&P21DBN=UJRN&S21STN=1&S21REF=10&S21FMT=JUU_all&C21COM=S&S21CNR=20&S21P01=0&S21P02=0&S21P03=IJ=&S21COLORTERMS=1&S21STR=%D0%9673452 http://nbuv.gov.ua/UJRN/vpm_2012_9_65 17 81. Facione A. Peter Critical Thinking: A Statement of Expert Consensus for Purposes of Educational Assessment and Instruction / Peter A. Facione. – Millbrae, CA: The California Academic Press. – 1990. – Р.155 – 157. 82. Forehand M. Bloom's taxonomy: Original and revised. In M.Orey (Ed.), Emerging perspectives on learning, teaching, and technology. – 2010. – P. 41 – 47. – Режим доступу: https://textbookequity.org/Textbooks/Orey_ Emergin_Perspectives_ Learning.pdf 83. Kurfiss, Joanne G. Critical Thinking: Theory, Research, Practice, and Possibilities. ASHE-ERIC Higher Education Report No. 2. Washington, D.C.: Association for the Study of Higher Education. – 1988. – 164 р. 84. Lipman M. Critical thinking: What can it be? / Matthew Lipman. – Institute of Critical Thinking. Resource Publication. – 1988. – Series 1. – №1. – 12 p. 85. Merrilee H. Salmon Introduction to Logical and Critical Thinking. 6th ed. / H. Merrilee Salmon. – Boston: Wadsworth, Cengage Learning. – 2013. – 501 p. 86. Reed J. H. Teaching Critical Thinking in a Community College History Course: Empirical Evidence From Infusing Paul's model – Statistical Data Included / J.H. Reed,J. D. Kromrey // College Student Journal. June. – 2001. – Режим доступу: http://findarticles.com/p/articles/mi_m0FCR/is_2_35/ai _77399627/ 87. Richard Paul Teaching Critical Thinking in the “Strong” Sense: A Focus On Self-Deception, World Views, and a Dialectical Mode of Analysis, Informal Logic Newsletter, Vol. IV. – 1982. – №. 2. –Р. 2 – 6. 88. Stella Cottrell. Critical Thinking Skills, Palgrave Macmillan. – 2011. – 282 р. 89. Sternberg, Robert J. Teaching Critical Thinking, Part 2: Possible Solutions. The Phi Delta Kappan. Vol. 67, No. 4. Dec. – 1985. – P. 277 – 280. 90. Willingham DT. Critical Thinking. Why is it so hard to teach? / DT Willingham // American Educator Summer. – 2007. – P. 8 – 19. http://ecommons.med.harvard.edu/ec_res/nt/136F89B2-8ABB-40AF-B114-F8AB0D72A7CE/sternberg_teaching_ct_pt2.pdf http://ecommons.med.harvard.edu/ec_res/nt/136F89B2-8ABB-40AF-B114-F8AB0D72A7CE/sternberg_teaching_ct_pt2.pdf