172 Філософія культурно–мистецької освіти Салацінська Ольга Леонідівна здобувачка ступеня вищої освіти «магістр», спеціальність 014.10 «Середня освіта (Трудове навчання та технології)», Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського ORCID: 0000–0002–9954–6008; науковий керівник — кандидатка педагогічних наук, доцентка Марущак О. В. АВТОРСЬКА ЛЯЛЬКА (ООАК) ЯК НАВЧАЛЬНИЙ ТА МИСТЕЦЬКИЙ ОБ'ЄКТ Наш час — це час новітніх технологій та синтезу мистецтва. Через мистець- кі твори автори прагнуть донести до глядача свої думки, враження, пережи- вання за допомогою різних формальних індивідуальних засобів вираження. Переплетення жанрів мистецтва породжує нині низку нових напрямів і видів художньої декоративної діяльності. Одним з яскравих прикладів сучасної художньої культури в Україні є автор- ська художня лялька. Інтегруючи різні види мистецтва, вона не тільки не втра- чає набутого протягом багатьох століть статусу самостійного виду декоратив- но–ужиткового мистецтва, а й набуває сталих рис образотворчого мистецтва із власними законами формоутворення, образною структурою та внутріш- ньою логікою розвитку. Поняття авторської ляльки тлумачиться як «художня лялька, створена кон- кретним автором (авторкою), яка є унікальним, продуманим до дрібниць об- разом, ручною роботою з використанням різних матеріалів і авторських при- йомів» [2]. Найдавніша згадка про ляльку пов'язана з царицею Клеопатрою. Колекція її ляльок слугувала своєрідним журналом мод, за ескізами одягу яких замовля- лось святкове вбрання цариці для особливих церемоній. На початку XVII ст. ляльки слугували посланцями моди, їх передавали зі столиці в провінції, тим самим розповсюджуючи нові моделі одягу. Перша художня авторська лялька в єдиному екземплярі була створена у Франції у 1881 р. відомим художником Едгаром Дега. Це була воскова ста- туетка, одягнута у справжню сукню з тканини. Маленька танцівниця («Petite Danseuse»), так назвав її художник, була продемонстрована широкому загалу в Парижі на виставці імпресіоністів. Відомо, що порцелянові ляльки, популяр- ні у XVI–XVII ст., виготовлялися в Англії, Франції та Німеччині. Тривалий час у всьому світі колекціонери цінували й захоплювалися лише антикварними Філософія культурно–мистецької освіти 173 ляльками, але наприкінці XX ст. майстри авторської ляльки почали створюва- ти нові шедеври лялькового мистецтва [2]. Поруч з авторськими ляльками, створеними від початку до завершеного об- разу, широке розповсюдження отримали ляльки ООАК. Термін OOAK походить від англійського One Of A Kind — «єдина у своєму роді». Спочатку так називали лише авторські ляльки, згодом термін став по- ширюватись на фабричні моделі. Інколи використовується альтернативний термін makeover — переробка [3]. Термін ООАК застосований до поточної моделі, яку ще називають редиза- йном ляльки, тобто незворотнім перетворенням образу, що надає їй особли- вості й унікальності. ООАК найчастіше передбачає часткову або повну перери- совку обличчя, перепрошивку волосся або суттєву зміну зачіски, переодягання в авторський дизайн або підібраний із готових речей. Іноді пересаджується го- лова на інше тіло або модифікується фігура ляльки. Творчість обмежується лише фантазією людини. Крім того, автори створюють і свою історію кожній моделі, надають імена, особливі ознаки тощо. Подекуди майстри ООАКа вико- нують портретні ляльки відомих особистостей. Створення авторської ляльки слід розпочинати з ескізу на папері і лише піс- ля цього добирати відповідно до сформованого образу необхідний екземпляр. Варто зазначити, що в окремих випадках відбувається навпаки, нову ідею на- віює лялька з домашньої колекції чи вітрини магазину. Але за будь–яких умов розпочинати слід з ідеї. Створення ляльки ООАК можна представити такими етапами: 1. Розроблення ідеї, створення ескізів; 2. Детальне опрацювання дизайну; 3. Добір необхідних матеріалів та інструментів; 4. Підготовка ляльки; 5. Зміна ляльки (обличчя, волосся, нанесення тату тощо); 6. Виготовлення зміненого стилю. Нині перерисовка обличчя — ціле мистецтво. І стосується це не лише ко- лекційних дорогих екземплярів. Таке мистецтво підвладне будь–кому, хто хоч трішки знайомий із фарбами та пензлем. Спочатку з обличчя ацетоном зми- вається вся фарба, прибираються залишки водою та воно витирається насухо. Нове обличчя малюється акриловими фарбами. Водночас можна змінити риси обличчя — як у пластичній хірургії, обличчя коригується гострим лезом — можна прибрати скули чи відкоригувати форму носа. Але, щоб не прорізати обличчя ляльки наскрізь, слід пам'ятати, що його товщина лише 3 мм. Наступ- ний крок передбачає зачищення поверхні обличчя наждачним папером різ- 174 Філософія культурно–мистецької освіти них номерів до утворення гладкої поверхні. Існує і спрощений підхід у фор- мотворенні обличчя ляльки, що полягає у незначній зміні іміджу. Цей напрям називається Customized Doll і передбачає, наприклад, підфарбовування губ, приклеювання вій. Перепрошивка волосся виконується якісніше, ніж фабрична, матеріал також може бути іншим (фабричне — це синтетичне волосся), що створює більший діапазон для творчості: зміна зачіски, кольору. Під час роботи з ООАК змінюють об'єми частин лялькового тіла, використо- вуючи художній пластик, забарвлення тіла для надання більшої реалістичнос- ті, виділяють нігті, маленькі складки тіла, тонується шкіра. Початківцям слід запастись терпінням і користуватися спеціальною літера- турою. Книги та майстер–класи, форуми і виставки стануть найкращою базо- вою основою. Перед створенням масштабних проєктів слід також потренува- тись у прорисовці обличчя, перепрошивці волосся, пошитті одягу. Багатьом здається, що створення ляльки ООАК — це просто, однак це кро- пітка творча робота, яка вимагає не лише зосередженості, точності, майстерно- сті, а й знань, умінь із низки художніх і декоративних дисциплін, зокрема: жи- вопису, скульптури, композиції, кольорознавства, дизайну, рукоділля з різних жанрів, перукарської майстерності тощо. Робота зі створення авторської ляльки ООАК дає змогу відчути себе худож- ником, митцем, що робить цей процес особливо цікавим. Список використаних джерел: 1. Голдовский Б. П. Художественные куклы. Большая иллюстрированная энциклопедия. Мосва : Дизайн Хаус, 2009. 296 с. 2. Авторська лялька. Вікіпедія : веб–сайт. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/Авторська_ лялька (дата звернення: 19.02.2022). 3. Ляльки у техніці оак. Демонесса ооак зі старої ляльки. URL: https://solnysh.ru/uk/ mesyachnye/kukly-v-tehnike-oak-demonessa-ooak-iz-staroi-kukly-takzhe-ya.html (дата звернення: 19.02.2022). 4. Куклы ООАК. URL: https://www.toybytoy.com/doll/2011-02-10-2 (дата звернення: 19.02.2022)