Підготовка вчителів технології з формування технічної грамотності школярів
Date
2021Author
Іванчук, А. В.
Ivanchuk, A. V.
Зузяк, Т. П.
Zuziak, T. P.
Марущак, О. В.
Marushchak, O. V.
Матвійчук, А. Я.
Matviichuk, A. Ya.
Соловей, В. В.
Solovei, V. V.
Metadata
Show full item recordAbstract
Технічна грамотність є складовою фахової компетентності pre-service учителів технології. Однак зміст технічних дисциплін у педагогічних університетах України неузгоджений зі змістом майбутньої професійною діяльністю вчителя технології. Існує потреба в загальній технічній грамотності студентів, але формують проектно-конструкторський її вид. У дослідженні доведено, що для загальної технічної грамотності pre-service учителів технології базовими є поняття таких технічних явищ: передачі руху, зміни кінематичних параметрів руху, зміни силових параметрів руху. В якості базових знань використовувалася природничо-наукові основи функціонування приводів машини. Приймалася робоча гіпотеза про підвищення ефективності підготовки студентів до формування технічної грамотності школярів за умови використання в змісті навчальної дисципліни «Робочі машини» наративів про технічні явища. Педагогічний експеримент був проведений у Вінницькому державному педагогічному університеті імені Михайла Коцюбинського (Україна). Він складався з констатуючого, формуючого і контрольного етапів. На констатуючому етапі визначали рівень готовності студентів до вивчення технічних явищ, на формуючому етапі – рівень готовності студентів до формування технічної грамотності школярів, на контрольному етапі порівнювали рівні готовності до формування технічної грамотності студентів експериментальних і контрольних груп. Теоретична цінність результатів дослідження полягає в обґрунтуванні змісту технічних знань для pre-service учителів технології. Практична цінність результатів дослідження полягає у впровадженні наративів про технічні явища в практику навчання студентів педагогічного університету. Technical literacy is a component of professional competence of the pre-service technology teacher.
However, the course content of technical disciplines in the pedagogical universities of Ukraine is not
consistent with the content knowledge subsequently used in teaching practice of a technology teacher.
Also, there is a need in general technical literacy of the students, yet it is developed only in its engineering
design aspect. In the paper, it was proved that for the general technical literacy of pre-service technology
teachers the basic concepts are the following technical phenomena: motion transmission, changes in
kinematic parameters of motion, changes in force parameters of motion. Natural and scientific foundations
of the machine drives were used as the basic topic-specific knowledge. It was hypothesized that effectiveness
of teaching technical literacy to children would raise if the narrative about the technical phenomena
is included in the content of the “Utility machinery” course for the pre-service technology teachers.
The pedagogical experiment was performed in the Vinnytsia Mykhailo Kotsiubynskyi State Pedagogical
University (Ukraine). It included ascertaining, formative, and control stages. At the ascertaining stage of
the pedagogical experiment, the students’ readiness level to study technical phenomena was determined.
At the formative stage, the students’ readiness to develop children’s technical literacy was measured. At
the control stage, students’ readiness level to develop technical literacy was estimated in experimental
and control groups. Theoretical value of the results is in substantiating technical topic-specific content
knowledge as necessary for the pre-service technology teachers. Practical significance of the results is in
implementation of the narratives about technical phenomena in the learning practice of the students of
pedagogical university.