Показать сокращенную информацию

dc.contributor.authorОвчарук, О. В.
dc.contributor.authorOvcharuk, O. V.
dc.date.accessioned2021-12-23T11:17:19Z
dc.date.available2021-12-23T11:17:19Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationОвчарук О. В. Цифрові інструменти підтримки середовища школи для реалізації освіти для демократичного громадянства. / О. В. Овчарук // Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми : збірник наукових праць. – 2021. – Вип. 60. – С. 90-98.uk_UA
dc.identifier.otherУДК 37.013.74:373.31.5]:061.1
dc.identifier.urihttp://93.183.203.244:80/xmlui/handle/123456789/9447
dc.descriptionВища освіта. Педагогіка.uk_UA
dc.description.abstractВ статті подано опис цифрових інструментів та засобів, що використовуються у середовищі школи в процесі впровадження освіти для демократичного громадянства (ОДГ). Проаналізовано актуальність формування громадянської культури та громадянських компетентностей учнів засобами ІКТ при реалізації громадянської освіти. Доведено, що створення цифрового середовища у закладах загальної середньої освіти є сьогодні відповіддю на виклики технологічного поступу суспільства та умов, в яких відбувається навчання на виховання молодого покоління відповідно до Концепції Нової української школи та сучасних освітніх реформ. Обґрунтовано інструментальну систему підтримки середовища школи для реалізації освіти для демократичного громадянства, подано її визначення. Подано модель інструментальної системи підтримки середовища школи для реалізації ОДГ та описано її складові, що включають цифрові засоби, цифрові ресурси з питань ОДГ, користувачів – суб’єктів освітнього процесу, технічні засоби та програмне забезпечення, інструменти моніторингу та оцінювання реалізації ОДГ, підтримку та підвищення кваліфікації вчителів, соціальні мережі та спільноти з питань освіти для демократичного громадянства та громадянської освіти. Виокремлено ознаки цифрового навчального середовища, до яких віднесено: інтегрованість, персоніфікованість, доступність, універсальність дизайну, доступність для учнів і вчителів. З’ясовано основні функції зазначеного середовища, серед яких комунікація, співпраця, оцінювання (тестування), планування та управління, подання та оцінювання завдань, що реалізуються відповідними базовими компонентами цифрового навчального середовища. Подано приклади цифрових засобів та ресурсів, спрямовані на реалізацію освіти для демократичного громадянства, серед яких цифрові освітні платформи, онлайн-курси, соціальні мережі та спільноти. Окреслено перспективи подальших досліджень.uk_UA
dc.description.abstractThe article describes the digital tools and instruments used in the school environment in the process of implementing education for democratic citizenship (EDC). The relevance of the development of civic culture and civic competencies of students by means of ICT in the implementation of civic education is analyzed. It is proved that the creation of a digital environment in the system of general secondary education is a response to the challenges of technological progress of society and the conditions in which education for the young generation takes place in accordance with the Concept of the New Ukrainian School and modern educational reforms. The instrumental system of supporting the school environment for the implementation of education for democratic citizenship is substantiated, its definition is given. The model of the instrumental system of school environment support for EDC implementation is presented and its components are described, including digital means, digital resources on EDC issues, users - subjects of educational process, hardware and software, tools for monitoring and evaluation of EDC implementation, support and improvement, teacher training, social networks and educational communities for democratic citizenship and civic education. The features of the digital learning environment are singled out, which include: integration, personalization, accessibility, versatility of design, accessibility for students and teachers. The main functions of this environment are clarified, including communication, cooperation, evaluation (testing), planning and management, presentation and evaluation of tasks implemented by the relevant basic components of the digital learning environment. Examples of digital tools and resources aimed at implementing education for democratic citizenship are provided, including digital educational platforms, online courses, social networks and communities. Prospects for further research are outlined.en
dc.description.abstractThe development of modern society leads to rapid changes in the conditions of its existence, contributing to the processes of evolution and transformation, which, in turn, becomes a source of creation and implementation of innovations in education and training. The growing digitalization cannot bypass the education sector; the study of the impact and prospects of using digital technologies both in higher and secondary schools is actualizing. The didactic capabilities of modern technologies and their application in education is one of the topical areas of pedagogy. Today, the use of augmented and virtual reality technologies in educational practices seems promising. The introduction of new technologies into the pedagogical process is an integral part of improving the quality of education. The issues of forming the educational environment of a general secondary education institution using virtual and augmented reality have just begun by scientists and have not been fully investigated. One of the promising areas is the use of virtual and mixed reality environments based on educational platforms and specialized equipment. Augmented reality technologies in education are at the stage of their formation, and, taking into account the prospects for their development, it is necessary to study and analyze the experience of their application and find opportunities to include them in educational practice, for example, through the project activities of schoolchildren. Today, there is a need to build new strategies for the training of teachers, whose activities in the future will certainly be implemented in completely different conditions. But the lack of a unified methodology is also a significant problem. Augmented reality technologies are developing so rapidly that research in the field of education and pedagogy simply does not have time to provide theoretical understanding or develop a systemic methodology. Further research is required on the methodology for the optimal combination of classical forms of teaching and learning using virtual systems.en
dc.subjectцифрові інструменти та засобиuk_UA
dc.subjectцифрова компетентністьuk_UA
dc.subjectзагальна середня освітаuk_UA
dc.subjectдемократичне громадянствоuk_UA
dc.subjectгромадянська освітаuk_UA
dc.subjectцифрове середовищеuk_UA
dc.subjectdigital tools and instrumentsuk_UA
dc.subjectdigital competenceuk_UA
dc.subjectsecondary educationuk_UA
dc.subjectdemocratic citizenshipuk_UA
dc.subjectcivil educationuk_UA
dc.subjectdigital school environmentuk_UA
dc.titleЦифрові інструменти підтримки середовища школи для реалізації освіти для демократичного громадянства.uk_UA
dc.title.alternativeDigital instruments to support the school environment for the implementation of education for democratic citizenship.uk_UA
dc.typeArticleuk_UA


Файлы в этом документе

Thumbnail

Данный элемент включен в следующие коллекции

Показать сокращенную информацию