Show simple item record

dc.contributor.advisorThe image of a child and childhood holds a special place in English literary tradition. The portrayal of childhood emerges as a generalized concept encompassing the typology of child characters, the world of the child, the child's environment, and the psychological aspects of the child's image. Starting from the 18th century, the depiction of childhood in literature began to intensively evolve, as evidenced by the emergence of numerous child characters in the works of English writers. Among Victorian writers, the child becomes a central figure in the novel, and the portrayal of childhood gains particular significance. Social characteristics are included in the interpretation of the image of childhood, and the depiction of a happy child becomes increasingly rare in the pages of novels. In the 20th century, a new perception of the childhood image takes shape. In the first half of the century, themes of upbringing, coming-of-age, and personality formation, initially introduced by Victorian writers, find reflection in the novels of modernist writers but with more tragic undertones. Children are often depicted as unstable, rebellious individuals, sufferers, victims of disciplinary violence. In the second half of the 20th century, a new image of the child emerges in the pages of novels. Incorporating all the qualities characteristic of the new type of consciousness, it simultaneously reflects the properties of typical Victorian child imagesen
dc.contributor.authorІвахова, Анна
dc.date.accessioned2024-02-25T14:40:20Z
dc.date.available2024-02-25T14:40:20Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationІвахова Анна Анатоліївна. Літературна репрезентація образу дитини і дитинства в сучасній англійській літературі / А.А. Івахова; Вінницький держ. пед. ун-т імені Михайла Коцюбинського. – Вінниця, 2023. 75 с. – Бібліогр.: с. 72-75 (45 назв). – На правах рукописуuk_UA
dc.identifier.urihttp://93.183.203.244:80/xmlui/handle/123456789/11964
dc.description.abstractОбраз дитини та дитинства займає особливе місце у англійській художній літературі. Образ дитинства постає як узагальнене поняття і включає типологію дитячих образів, світ дитини, оточення дитини, психологізацію дитячого образу. Починаючи з XVIII століття образ дитинства в літературі почав інтенсивно розвиватися, про це свідчить поява численних героїв-дітей у творах англійських письменників. У письменників-вікторіанців дитина стає центральною фігурою роману і образ дитинства набуває особливої значущості. У трактування образу дитинства включаються соціальні характеристики, щаслива дитина сторінках романів письменників зустрічається дедалі рідше. У ХХ столітті формується нове бачення образу дитинства. У першій половині століття тема виховання, дорослішання, формування особистості, заявлена ще вікторіанськими письменниками, знаходить відображення в романах письменників-модерністів, проте набуває більш трагічних рис. Діти найчастіше представлені неврівноваженими, бунтуючими особами, страждальцями, жертвами виховного насильства. У другій половині ХХ століття сторінках романів з'являється новий образ дитини. Вбираючи всі якості, характерні для нового типу свідомості, він одночасно відображає властивості типових вікторіанських дитячих образівuk_UA
dc.language.isootheruk_UA
dc.subjectтема дитини і дитинстваuk_UA
dc.subjectпроблематикаuk_UA
dc.subjectстановлення особистостіuk_UA
dc.subjectвікторіанствоuk_UA
dc.subjectthe theme of childhood and adolescenceuk_UA
dc.subjectissues of personal developmentuk_UA
dc.subjectVictorianismuk_UA
dc.subjectproblematicuk_UA
dc.titleЛітературна репрезентація образу дитини і дитинства в сучасній англійській літературіuk_UA
dc.title.alternativeLiterary representation of the image of a child and childhood in contemporary English literatureuk_UA
dc.typeThesisuk_UA


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record