Show simple item record

dc.contributor.authorВасилюк, Алла
dc.date.accessioned2024-01-05T11:03:22Z
dc.date.available2024-01-05T11:03:22Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationВасилюк А. Зміни у професійній підготовці польських вчителів та їхні нові компетентності / Алла Василюк // Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія: педагогіка і психологія. Вип 66. – Вінниця : ВДПУ, 2021. – С. 112-116. – DOI 10.31652/2415-7872-2021-66-112-116uk_UA
dc.identifier.otherУДК 371.133 (477) DOI 10.31652/2415-7872-2021-66-112-116
dc.identifier.urihttp://93.183.203.244:80/xmlui/handle/123456789/11588
dc.descriptionПедагогіка. Зарубіжний досвід. Польща.uk_UA
dc.description.abstractУ статті окреслені моделі підготовки майбутніх вчителів, пов’язані з різними концепціями вищої освіти та відповідними типами закладів вищої освіти. Представлено огляд альтернативних типологій концепцій педагогічної освіти, які висвітлюють різні погляди на професійну підготовку вчителів та їхні компетентності. Польські педевтологи найбільш перспективною вважають багатосторонню концепцію педагогічної освіти (запропоновану В. Оконем), яка втілює рівновагу між трьома частина професійної компетентності сучасного вчителя – науковими знаннями, системою гуманістично-демократичних цінностей, а також дидактичними вміннями і навичками.uk_UA
dc.description.abstractThe article outlines the models of future teacher training related to different concepts of higher education and the corresponding types of higher education institutions. Due to the increase in the autonomy of Polish higher schools, there is an enrichment of the educational process and professional training, as well as the possibility of receiving different types of training in one educational institution. An overview of alternative typologies of concepts of pedagogical education is presented, which highlight different views on teacher training and their competencies. Polish scholars consider the most promising multilateral concept of pedagogical education (proposed by W. Okon), which embodies the balance between the three parts of the professional competence of a modern teacher – scientific knowledge, system of humanistic-democratic values, as well as didactic skills. At the same time, scientists emphasize that all future teachers should receive approximately the same amount of basic theoretical and practical professional and pedagogical training in terms of volume and quality, as every child has the right to a pedagogically literate teacher. Teacher training should be open to different theoretical orientations, views and practical solutions, to expand the cognitive plane, taking into account the principles of diversity (in theoretical and practical sense).en
dc.subjectвчителіuk_UA
dc.subjectпрофесійна підготовкаuk_UA
dc.subjectпедагогічна освіта Польщіuk_UA
dc.subjectконцепції вищої освітиuk_UA
dc.subjectконцепції педагогічної освітиuk_UA
dc.subjectкомпетентностіuk_UA
dc.subjectteachersuk_UA
dc.subjectprofessional traininguk_UA
dc.subjectpedagogical education in Polanduk_UA
dc.subjectconcepts of higher educationuk_UA
dc.subjectconcepts of pedagogical educationuk_UA
dc.subjectcompetenciesuk_UA
dc.titleЗміни у професійній підготовці польських вчителів та їхні нові компетентності.uk_UA
dc.title.alternativeChanges in the professional training of polish teachers and their new competences.uk_UA
dc.typeArticleuk_UA


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record