Критерії та показники девіантної поведінки
Abstract
У даній статі проаналізовані та узагальнені основні підходи до створення критеріїв та показників девіантної поведінки підлітків. Одним із важливих завдань системного підходу до визначення критеріїв та показників девіантної поведінки є виокремлення її інтегрально-системоутворюючих властивостей. Система ставлень особистості може бути описана як індивідуально-цілісна, ієрархічно організована, динамічна система суб’єктивно-оцінних ставлень до дійсності (до світу, людей, діяльності, себе). Неузгодженність у значущих ставленнях особистості розглядається як фактор виникнення девіантної поведінки. У статті розглядається девіантність підлітків як розузгодження елементів у системі взаємовідносин «особистість – морально-правові норми – учнівський колектив», основними ознаками якого є: 1) розходження між індивідуальною лінією розвитку індивіда і домінуючими цінностями життя учнівського колективу; 2) об’єктивно-негативні наслідки цього розходження для самої особистості і для колективу класу; 3) негативна громадська оцінка цього розходження як соціально небажаного і анормального. Створення єдиних критеріїв та показників девіантної поведінки є складною проблемою, оскільки в основі девіантної поведінки лежать багаторівневі і взаємопов’язані причини. Існують численні спроби дослідників систематизувати поведінкові відхилення в різних сферах діяльності особистості підлітка. У даній статті проаналізовані деякі із цих спроб, оскільки такий спосіб усвідомлення особливостей девіантної поведінки, дає можливість вивчати дану соціальну аномалію у різних міждисциплінарних площинах. Створення багато чисельних класифікацій, що в своїй основі мають різні критерії, сприяє більш глибокому розумінню специфіки девіантної поведінки і дозволяє врахувати її у подальшій профілактичній та корекційній діяльності. This article analyzes and summarizes the main approaches to creating adolescents' deviant behavior criteria and indicators. One of the important tasks of a systematic approach to defining the criteria and indicators of deviant behavior is the isolation of its integral-system-forming properties. The system of personal relations can be described as individually holistic, hierarchically organized, dynamic system of subjective-evaluative attitudes towards reality (to the world, people, activity, self). Inconsistency in significant personal attitudes is seen as a factor in the emergence of deviant behavior. The article deals with the deviance of adolescents as a mismatch of elements in the system of relationships "personality – moral and legal norms – student collective", the main features of which are: 1) the difference between the individual line of development of the individual and the dominant values of life of the student collective; 2) the objective-negative effects of this difference on the individual and the class staff; 3) negative public assessment of this difference as socially undesirable and abnormal. Creating unified criteria and metrics for deviant behavior is a difficult problem, as deviant behavior is at the root of multiple and interrelated causes. There are numerous attempts by researchers to systematize behavioral abnormalities in various areas of adolescent personality. This article analyzes some of these attempts, as this way of understanding the peculiarities of deviant behavior makes it possible to study this social anomaly in different interdisciplinary fields. The creation of many numerical classifications, based on different criteria, contributes to a deeper understanding of the specifics of deviant behavior and allows it to be taken into account in further preventive and corrective activities.