Показать сокращенную информацию

dc.contributor.authorКириленко, Неля Михайлівна
dc.contributor.authorКириленко, Н. М.
dc.contributor.authorKirilenko, N. M.
dc.date.accessioned2017-06-13T11:50:50Z
dc.date.available2017-06-13T11:50:50Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.citationКириленко Неля Михайлівна. Педагогічні умови застосування комп'ютерних дидактичних ігор у фаховій підготовці майбутніх учителів математики й інформатики: автореф. Та дис. ... канд. пед. наук, 13.00.04 - теорія і методика професійної освіти / Н. М. Кириленко ; Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського. – Захищена 17.03.2010. – Вінниця, 2010. – 20 с., 253 с.uk_UA
dc.identifier.urihttp://93.183.203.244:8080/xmlui/handle/123456789/724
dc.descriptionПрофесійна освіта. Фахова підготовка. Вчитель математики. Вчитель інформатики. Комп'ютерні ігриuk_UA
dc.description.abstractДисертацію присвячено дослідженню проблеми формування професійних знань і вмінь майбутніх учителів математики й інформатики засобами комп’ютерних дидактичних ігор. Визначено та обґрунтовано педагогічні умови застосування комп’ютерних дидактичних ігор у фаховій підготовці майбутніх учителів математики й інформатики: забезпечення реалізації педагогічного потенціалу комп’ютерних дидактичних ігор адекватним рівнем комп’ютерної грамотності студентів; створення комп’ютерних дидактичних ігор із урахуванням мотивації, нахилів, розвитку творчого мислення на основі власної креативної діяльності; системне застосування комп’ютерних дидактичних ігор. Установлено особливості застосування комп’ютерних дидактичних ігор у навчальному процесі, визначено їх роль у фаховій підготовці майбутніх учителів математики й інформатики, розроблено модель використання, визначено критерії ефективності їх застосування, розроблено авторський електронний посібник з ігровою компонентою.uk_UA
dc.description.abstractДиссертация посвящена исследованию проблемы формирования профессиональных знаний и умений будущих учителей математики и информатики средствами компьютерных дидактических игр. Определены и обоснованы педагогические условия применения компьютерных дидактических игр в профессиональной подготовке будущих учителей математики и информатики: обеспечение реализации педагогического потенциала компьютерных дидактических игр адекватным уровнем компьютерной грамотности студентов; создание компьютерных дидактических игр с учетом мотивации, развития творческого мышления на основе собственной креативной деятельности, индивидуальных когнитивных возможностей и качества знаний студентов; системное применение компьютерных дидактических игр. Установлены особенности применения компьютерных дидактических игр в учебном процессе, определена их роль в профессиональной подготовке будущих учителей математики и информатики, разработана модель использования, определены критерии эффективности их применения в учебном процессе, разработан авторский электронный учебник с игровой компонентой.
dc.description.abstractThe dissertation is dedicated to the research of professional knowledge and skills’ forming of future mathematics and computer science teachers by means of computer didactic games. The pedagogical conditions of computer didactic games’ application in professional trainig of future mathematics and computer science teachers are defined and grounded: guarantee of pedagogical potential of computer didactic games realization by adequate level of students’ computer competence; creation of computer didactic games taking into account motivation, creative thinking development on the basis of one’s own creative activities, individual cognitive abilities and quality of students’ knowledge; systematic application of computer didactic games with the aim of educational information mastering, forming of knowledge, professional skills, monitoring and testing of students’ knowledge. Peculiarities of computer didactic games’ in educational process are ascertained, their role in future teachers’ of mathematics and computer science training is defined, the model of computer didactic games’ application in future teachers’ of mathematics and computer science professional training is developed, the criteria of their application effectiveness in educational process are defined, the author’s electronic textbook with gaming component is worked out. The suggested model presents an opportunity of integral awareness and research of the process of knowledge, abilities and skills’ mastering in its dynamics, realizing pedagogical conditions of effective computer didactic games’ application in future mathematics and computer science teachers’ professional preparation. According to the stated requirements an electronic textbook with gaming component was created and tested in educational environment of pedagogical higher educational establishment. During the process of carrying out of formative experiment this electronic textbook was used to solve various didactic tasks: mastering, actualization of knowledge, forming of practical, as well as to test and correct educational activities. The research made it possible to make a conclusion that computerization of higher education is one of leading tendencies of the development o the modern educational environment. It is conditioned by the growth of the role of information in the life of society, the development of information communication technologies, and the growth of requirements to the level of education. In this connection the application of information communication technologies is an urgent necessity. Difficulties and problems which require scientific analysis and comprehension of their scientific solving occur on this way. Application of computer didactic games and pedagogical electronic aids with gaming component can serve as one of such means. This was the subject of our research. In the dissertational research the specifics of computer didactic games and gaming technologies which expects connection of conventional gaming plan of students’ activities with its educational orientation is studied. It presumes the availability of stated pedagogical aim, aims at necessity of mental intensification, thought-out encouragement system for progress in a subject’s studying, and not only for success in winning in a game on its own account but also for demonstration of new knowledge, abilities, skills obtained in it as well as a possibility of students’ choice of specific actions and display of their abilities. Interconnection between pedagogical conditions of computer didactic games’ application in future teachers’ of mathematics and computer science professional training and the effectiveness of education is proved and experimentally confirmed.
dc.publisherВінницяuk_UA
dc.subjectмайбутні вчителі математики й інформатикиuk_UA
dc.subjectпедагогічний вищий навчальний закладuk_UA
dc.subjectкомп’ютерна дидактична граuk_UA
dc.subjectпедагогічні програмні засобиuk_UA
dc.subjectінформаційно-комунікаційні технологіїuk_UA
dc.subjectбудущие учителя математики и информатикиuk_UA
dc.subjectпедагогическое высшее учебное заведение,uk_UA
dc.subjectfuture teachers of mathematics and information scienceuk_UA
dc.subjectpedagogical higher educational establishmentsuk_UA
dc.subjectcomputer didactic gamesuk_UA
dc.subjectprogram and pedagogical aids with playing componentuk_UA
dc.subjectinformation communication technologiesuk_UA
dc.titleПедагогічні умови застосування комп'ютерних дидактичних ігор у фаховій підготовці майбутніх учителів математики й інформатикиuk_UA
dc.title.alternativeПедагогические условия применения компьютерных дидактических игр в профессиональной подготовке будущих учителей математики и информатикиuk_UA
dc.title.alternativePedagogical conditions of computer didactic games’ application in future mathematic and computer science teachers’ preparationuk_UA
dc.typeBookuk_UA


Файлы в этом документе

Thumbnail
Thumbnail

Данный элемент включен в следующие коллекции

Показать сокращенную информацию