Show simple item record

dc.contributor.authorДроздова-Кучерук, К. Е.
dc.contributor.authorДроздова-Кучерук, К. Є.
dc.contributor.authorDrozdova-Kucheruk, K. E.
dc.date.accessioned2020-09-22T06:12:45Z
dc.date.available2020-09-22T06:12:45Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationДроздова-Кучерук К. Є. Формування готовності майбутніх учителів музичного мистецтва до виховання національної самосвідомості учнів : автореф. дис. ... канд. пед. наук : [спец.] 13.00.04 "Теорія і методика професійної освіти"/ Дроздова-Кучерук Катерина Євгеніївна; Вінницький державний педагогічний університет ім. М. Коцюбинського. – Захищена 22.09.2020. – Вінниця, 2020. – 23, 265 с.uk_UA
dc.identifier.otherУДК 378.015.31:[172.15:781.7](043.5)
dc.identifier.urihttp://93.183.203.244:80/xmlui/handle/123456789/5314
dc.descriptionМистецтво. Музичне мистецтво. Педагогіка. Вихованняuk_UA
dc.description.abstractУ дисертації вперше визначено та обґрунтовано теоретико-методологічні засади професійної підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва до виховання національної самосвідомості учнів, що базуються на концепціях особистісно орієнтованого, культорологічного, етнопедагогічного, компетентнісного, аксіологічного, діяльнісного, праксеологічного, системного підходів. Виокремлено структурні компоненти, критерії, показники та рівні сформованості готовності майбутніх учителів музичного мистецтва до означеного виду діяльності. Розроблено структурно-функціональну модель формування готовності майбутніх учителів музичного мистецтва до виховання національної самосвідомості учнів, що складається з трьох блоків: цільовий (мета, завдання, принципи та науково-методологічні підходи підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва до виховання національної самосвідомості учнів), організаційно-змістовий (впровадження авторського спецкурсу «Основи виховання національної самосвідомості учнів», методи, форми і засоби формування означеної готовності), результативний (критерії, рівні, результат). Під час формувального експерименту апробовано методику реалізації педагогічних умов формування готовності майбутніх учителів музичного мистецтва до виховання національної самосвідомості учнів та підтверджено ефективність її впровадження в освітній процес закладів вищої освіти.
dc.description.abstractВ диссертации впервые определены и обоснованы теоретико-методологические принципы профессиональной подготовки будущих учителей музыкального искусства к воспитанию национального самосознания учащихся, основанных на концепциях личностно ориентированного, культурологического, этнопедагогического, компетентностного, аксиологического, деятельностного, праксеологического, системного подходов. Выделены структурные компоненты, критерии, показатели и уровни сформированности готовности будущих учителей музыкального искусства к указанному виду деятельности. Разработана структурно-функциональная модель формирования готовности будущих учителей музыкального искусства к воспитанию национального самосознания учащихся, состоит из трех блоков: целевой (цель, задачи, принципы и научно-методологические подходы подготовки будущих учителей музыкального искусства к воспитанию национального самосознания учащихся), организационно-содержательный (внедрение авторского спецкурса «Основы воспитания национального самосознания учащихся», методы, формы и средства формирования указанной готовности), результативный (критерии, уровни, результат). В процессе формирующего эксперимента апробирована методика реализации педагогических условий формирования готовности будущих учителей музыкального искусства к воспитанию национального самосознания учащихся и подтверждена эффективность ее внедрения в образовательный процесс высших учебных заведений.ru
dc.description.abstractIn the dissertation on the basis of the study of philosophical and psychological-pedagogical literature it is proved that at the present stage of formation and development of the Ukrainian state the urgent task is to educate a spiritually rich and nationally conscious person, with a sense of involvement in his country, people and humanity as a whole. It is the teacher of music art who should be aware of his most important socio-cultural mission to translate the cultural potential of our people and, on this basis, to educate the younger generation with a high level of national consciousness. In a pedagogical study, «the readiness of future music teachers to educate students' national consciousness» was defined as a stable personal characteristic of the future teacher, containing a high level of motivation, knowledge, skills necessary for the effective education of nationally-conscious pupils, whose are capable to participate in development and the protection of our independent state. The structure of the readiness of future music teachers to educate students' national consciousness combines the following components: motivational (interest and motivation to nurture national patriotic feelings and national consciousness of the growing generation); cognitive (knowledge, skills and knowledge needed to educate future patriotic citizens through musical arts); emotional (formation of value orientations, national ideal, spiritual and moral feelings); reflexive (the ability for self-improvement and professional growth). The leading criteria for the formation of the readiness of future music teachers to educate students' national consciousness are motivational, cognitive-informational, emotional-value and reflexive-evaluative: - motivational -target criterion determines the formation of positive motivation of future teachers of music art to educate the national consciousness of students by means of national music art; - the cognitive-information criterion reflects the degree of mastery of students-musicians by the professional knowledge, skills and skills necessary for education of the national consciousness of students; - the emotional-value criterion implies the ability of future music teachers to experience deeply the spiritual values of national art embodied in artistic images, the emotional-value attitude to national culture as the main source in the formation of the patriot of their state; - reflexive-evaluation criterion reflects the level of readiness of future teachers of music art to carry out national-patriotic educational work with students, which provides an assessment of their own level of required competencies, ability to establish productive interpersonal relationships with the pupils, which are necessary for the specified activity. Analysis of psychological-pedagogical literature on the problem of research and analysis of the results of the statement stage of the experiment allowed to substantiate the pedagogical conditions, the implementation of which will contribute to the effective formation of student-musicians' readiness for the education of students' national consciousness: purposeful development of students 'motivation to educate students' national consciousness; providing samples of the educational environment in the process of co-creation of teachers and students; selection and systematization of musical repertoire taking into account its potential potential. In order to increase the level of formation of the indicated readiness, we have developed a structural-functional model of forming the readiness of future teachers of music art to educate the national consciousness of students, which includes the following blocks: purposeful (purpose, objectives, principles and scientific-methodological approaches of training future teachers of music art to educate the national consciousness of students), organizational-content (implementation of the author's special course "Fundamentals of education of students' national consciousness", methods, forms and means of formation of determined readiness), effective (criteria, levels, result). The method of formation of the determined readiness was carried out in three stages: professional-motivational, informational-content, creative-activity. During the experimental research, the following methods were used: folk games, discussions, creative work, viewing of video materials, visualization method, Web-quest method, project technologies, method of analysis; artistic perception and al lessons in music disciplines; lectures (informative, story, discussion, interest, tutorial), dispute-discussion, workshop, independent work, round table, workshops, exhibitions, excursions, participation in conferences; special course «Fundamentals of education of national students' consciousness»; pedagogical practice. At the same time, the following tools were appropriate: methodological developments; textbooks; drawings; musical repertoire; soundtracks and videos; modern ICTs: multimedia board, multimedia presentation, Internet. The analysis of the results of the experimental study revealed the positive dynamics of the readiness of future music teachers to educate the students' national consciousness. In particular, the number of students with high levels of readiness increased (by 21%), while the number of students with low levels decreased significantly (by 34 %). Thus, the results of the experimental study confirmed the effectiveness of the methodology of forming the readiness of future teacher-musicians to educate the national consciousness of student youth.en
dc.publisherВінницяuk_UA
dc.subjectнаціональна самосвідомістьuk_UA
dc.subjectвиховання національної самосвідомості особистостіuk_UA
dc.subjectготовність майбутніх учителів музичного мистецтваuk_UA
dc.subjectвітчизняне музичне мистецтвоuk_UA
dc.subjectметодика формування готовності до виховання національної самосвідомості учнів.uk_UA
dc.subjectнациональное самосознаниеuk_UA
dc.subjectвоспитание национального самосознания личностиuk_UA
dc.subjectготовность будущих учителей музыкального искусстваuk_UA
dc.subjectотечественное музыкальное искусствоuk_UA
dc.subjectметодика формирования готовности к воспитанию национального самосознания учащихся.uk_UA
dc.subjectnational consciousnessuk_UA
dc.subjecteducation of national self-awareness of studentsuk_UA
dc.subjectreadiness of future teachers of musical artuk_UA
dc.subjectnational musical artuk_UA
dc.subjectmethod of formation of readiness for education of national consciousness of studentsuk_UA
dc.titleФормування готовності майбутніх учителів музичного мистецтва до виховання національної самосвідомості учнівuk_UA
dc.title.alternativeФормирование готовности будущих учителей музыкального искусства к воспитанию национального самосознания учащихсяuk_UA
dc.title.alternativeFormation of readiness of future teachers of musical art for education of national consciousness of studentsuk_UA
dc.typeBookuk_UA


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record