Show simple item record

dc.contributor.authorЯкименко, П. В.
dc.contributor.authorYakimenko, P. V.
dc.date.accessioned2020-09-22T05:46:17Z
dc.date.available2020-09-22T05:46:17Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationЯкименко П. В. Підготовка майбутніх учителів англійської мови до профільного навчання старшокласників : автореф. дис. ... канд. пед. наук : [спец.] 13.00.04 "Теорія і методика професійної освіти"/ Якименко Поліна В’ячеславівна; Вінницький державний педагогічний університет ім. М. Коцюбинського. – Захищена 22.09.2020. – Вінниця, 2020. – 23, 315 с.uk_UA
dc.identifier.otherУДК 378.016:[373.5.016:811.111](043.3)
dc.identifier.urihttp://93.183.203.244:80/xmlui/handle/123456789/5313
dc.descriptionОсвіта. Педагогіка. Англійська мова. Професійна підготовкаuk_UA
dc.description.abstractДослідження присвячено проблемі підготовки майбутніх учителів англійської мови до профільного навчання старшокласників. У роботі обґрунтовано й вивчено теоретичні засади професійної підготовки майбутніх учителів англійської мови до профільного навчання старшокласників. Виконано дефінітивний аналіз ключових понять дисертації: «підготовка», «професійна підготовка», «професійна підготовка майбутнього вчителя англійської мови», «готовність майбутнього вчителя англійської мови до профільного навчання старшокласників». Виокремлено та схарактеризовано аксіологічно-мотиваційний, когнітивний, праксеологічний, професійно-особистісний, творчий і рефлексивний критерії, визначено їхні показники, на основі яких констатовано рівні: високий (творчий), достатній (професійний), середній (передпрофесійний), низький (непрофесійний). Унаслідок аналізу філософської, психологічної, педагогічної, методичної літератури, сучасного стану професійної підготовки майбутніх учителів англійської мови до профільного навчання старшокласників, осмислення практичного педагогічного досвіду закладів вищої освіти, розроблено структурно- функційну модель, а також обґрунтовано педагогічні умови: реалізація компетентнісного підходу в процесі моделювання змісту підготовки майбутніх учителів англійської мови до профільного навчання старшокласників; упровадження інноваційних технологій у процес фахової підготовки майбутніх учителів англійської мови; формування професійної рефлексії в майбутніх учителів англійської мови стосовно готовності до профільного навчання старшокласників.uk_UA
dc.description.abstractИсследование посвящено проблеме подготовки будущих учителей английского языка к профильному обучению старшеклассников. Обоснованы и изучены теоретические основы профессиональной подготовки будущих учителей английского языка к профильному обучению старшеклассников. Осуществлен дефинитивный анализ ключевых понятий исследования: «подготовка», «профессиональная подготовка», «профессиональная подготовка будущего учителя английского языка», «готовность будущего учителя английского языка к профильному обучению старшеклассников». Выделены и охарактеризованы аксиологически-мотивационный, когнитивный, праксеологический, профессионально-личностный, творческий и рефлексивный критерии, их соответствующие показатели, на основе которых определены уровни: высокий (творческий), достаточный (профессиональный), средний (допрофессиональный), низкий (непрофессиональный) готовности будущих учителей английского языка к профильному обучению старшеклассников. На основе анализа философской, психологической, педагогической и методической литературы, современного состояния профессиональной подготовки будущих учителей английского языка к профильному обучению старшеклассников, изучение практического педагогического опыта высших учебных заведений, разработана структурно-функциональная модель и обоснованы педагогические условия: реализация компетентностного подхода в процессе моделирования содержания подготовки будущих учителей английского языка к профильному обучению старшеклассников; внедрение инновационных технологий в процесс профильной подготовки будущих учителей английского языка; формирование профессиональной рефлексии у будущих учителей английского языка относительно готовности к профильному обучению старшеклассников.ru
dc.description.abstractThe dissertation is devoted to the problem of preparation of future English teachers for profile education of high school students. The dissertation substantiates the relevance of the research topic, which consists in requesting Ukrainian society to create a system for constantly improving the quality of professional training of future teachers, which should meet the requirements of the new Ukrainian school before introducing profile differentiation in high school on the basis of students receiving a single basic education. It is established that the theory and practice of education in the educational space – Ukraine in the modern process of reforming Ukrainian education requires an active search for productive educational technologies, in particular to prepare future teachers for specialized education of senior students. The theoretical foundations of the vocational training of future English teachers for specialized training of senior students are substantiated and studied. A definitive analysis of the key research concepts has been carried out: «training», «professional training», «vocational training of future English teacher», «readiness of future English teacher for specialized education of senior students». It is determined that readiness for pedagogical activity is an integrally professionally significant ability of a person, provides a transition from a university training system to a system of professional activity and is characterized by a combination of professional knowledge, practical skills, personality experience, and professionally significant personal qualities. In the context of the problem of studying the concept of «the readiness of future English teachers for specialized training of senior students» we interpret as psychological, intellectual, praxeological, professional and personal ability to ensure the quality of the educational process in the specialized classes of high school on the basis of existing professional knowledge, practical skills, experience, professional personal significant qualities. The axiological-motivational, cognitive, praxeological, professional-personal, creative and reflective criteria, their respective indicators are distinguished and characterize, on basis the levels are determined: high (creative), sufficient (professional), medium (before professional), low (unprofessional) the readiness of future English teachers for specialized training of senior students. In the context of the above, the concept of «the readiness of future English teachers for specialized training of senior students» is a complex professional and personal education, the structure of which includes axiological-motivational, cognitive, praxeological, vocational-personal, creative and reflective components. At the constituent stage of the experiment, according to the selected criteria for the readiness of future English teachers for specialized training of senior students and developed diagnostic tools for conducting research of students of the experimental and control groups.en
dc.publisherВінницяuk_UA
dc.subjectпрофесійна підготовкаuk_UA
dc.subjectвчитель англійської мовиuk_UA
dc.subjectготовністьuk_UA
dc.subjectпрофільне навчанняuk_UA
dc.subjectстарша школаuk_UA
dc.subjectпедагогічні умовиuk_UA
dc.subjectмодельuk_UA
dc.subjectкритеріїuk_UA
dc.subjectпрофессиональная подготовкаuk_UA
dc.subjectучитель английского языкаuk_UA
dc.subjectготовностьuk_UA
dc.subjectпрофильное обучениеuk_UA
dc.subjectстаршая школаuk_UA
dc.subjectпедагогические условияuk_UA
dc.subjectкритерииuk_UA
dc.titleПідготовка майбутніх учителів англійської мови до профільного навчання старшокласниківuk_UA
dc.title.alternativeПодготовка будущих учителей английского языка к профильному обучению старшеклассниковuk_UA
dc.title.alternativeTraining of future English teachers for profile education of high school studentsuk_UA
dc.typeBookuk_UA


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record