Формування професійної компетентності майбутніх фахівців туристичної галузі засобами інноваційних технологій
Abstract
Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора філософії за спеціальністю 015 Професійна освіта (за спеціалізаціями) (01 Освіта/Педагогіка). – Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського, Вінниця, 2023. У дисертації проаналізовано сучасний стан підготовки фахівців туристичної галузі. На основі аналізу публікацій науковців у галузі освіти та практиків туристичної індустрії визначено суперечності очікування роботодавців та реального стану підготовки майбутніх фахівців туристичної галузі, сформульовано і обґрунтовано педагогічні умови, розроблено модель формування професійної компетентності майбутніх фахівців туристичної галузі засобами інноваційних технологій. Упродовж останніх десятиліть важливе місце у світовій економіці посідає туристична галузь, що тісно пов’язана з різними галузями економіки. До професійної компетентності майбутніх фахівців завжди була прикута увага вітчизняних та закордонних дослідників. Темою для обговорення в їхніх дослідженнях є досягнення професіоналізму фахівців основних галузей, за допомогою яких можна підвищити рівень економіки країни. У затвердженому Стандарті вищої освіти першого бакалаврського рівня вищої освіти за спеціальністю 242 «Туризм» чітко зазначена інтегральна компетентність: здатність комплексно розв’язувати складні професійні задачі та практичні проблеми у сфері туризму і рекреації як в процесі навчання, так і в процесі роботи, що передбачає застосування теорій і методів системи наук, котрі формують туризмознавство, і характеризуються комплексністю та невизначеністю умов. Дослідження поняття професійної компетентності показало, що це цілісне особистісне утворення, що складається з комплексу якостей та особливостей особистості. Науковці трактують поняття професійної компетентності по-різному, але основна сутність цього поняття полягає в ступені відповідності якісних характеристик особистості до ефективного здійснення діяльності та досягнення найкращих результатів. Аналіз структури професійної компетентності майбутніх фахівців туристичної галузі дозволив виокремити її компоненти, серед яких основними є: пізнавальний, проєктувальний, конструктивний, організаторсько- практичний, комунікативний, аналітичний, діагностичний, естетичний та рефлексивний. Усі ці компоненти формують професійну компетентність майбутнього фахівця туристичної галузі, тобто здатність застосовувати набуті знання, вміння та навички для розв’язання поставлених завдань і виконання професійних обов’язків. Дослідження наукових джерел підтвердило, що формування фахівця нового типу для туристичної галузі є актуальною потребою. Виходячи з аналізу наукових публікацій, практики роботи туристичних організацій, аналізу нормативних документів та освітніх програм, визначено низку суперечностей між: – дидактичними можливостями технологій дистанційного навчання, що реалізуються в освітньому процесі закладів вищої туристичної освіти, і розрізненими, недостатньо методологічно, організаційно і методично обґрунтованими спробами інтеграції технологій дистанційного навчання у практику підготовки майбутніх фахівців туристичної галузі; – необхідністю використовувати у професійній діяльності цифрові технології та недостатнім забезпеченням закладів вищої освіти, що здійснюють підготовку майбутніх фахівців туристичної галузі навчально- методичними ресурсами, зокрема електронними, з метою формування та вдосконалення навичок використання цифрових технологій у теоретичному навчанні та практичній підготовці; – необхідністю володіння іноземною мовою для професійної комунікації з закордонними колегами і недостатнім рівнем підготовки майбутніх фахівців туристичної галузі з іноземної мови. На основі моделювання професійної освіти майбутніх фахівців туристичної галузі, визначення необхідних педагогічних умов, розробки показників, критеріїв і рівнів професійної компетентності майбутніх фахівців туристичної галузі створено модель формування професійної компетентності майбутніх фахівців туристичної галузі засобами інноваційних технологій як цілісного педагогічного феномену, що містить у собі мету, зміст, форми й технології реалізації, педагогічні умови; зміст, що відображає специфіку досліджуваного явища, а також кінцевий результат – високий рівень сформованості професійної компетентності майбутніх фахівців туристичної галузі. Традиційно до складу моделі формування професійної компетентності майбутніх фахівців туристичної галузі віднесено кілька основних компонентів, серед яких: мотиваційно-цільовий, методологічно-змістовий, організаційно-технологічний, оцінювально-результативний. Під час визначення критеріїв формування професійної компетентності майбутніх фахівців туристичної галузі засобами інноваційних технологій враховано те, що впровадження нових сучасних технологій, комп'ютеризація підприємств туристичної галузі, зростання конкуренції в індустрії туризму, викликають посилення вимог до якості професійної підготовки фахівців з туризмознавства. Упровадження дистанційних технологій в освітній процес спрямоване на формування таких компетенцій як: комунікативні (безпосереднє спілкування і за допомогою засобів мережі), інформаційні (пошук інформації з різних джерел та можливість її критичного осмислення), самоосвіти (вміння навчатись самостійно). Використовуючи дистанційні технології здобувачі вищої освіти зможуть розвивати творчі та інтелектуальні здібності за допомогою відкритого й вільного використання всіх освітніх ресурсів і програм, включно з наявними в Інтернеті. Сучасність вимагає висококваліфікованих фахівців, які можуть вільно користуватися цифровими технологіями та ефективно їх застосовувати у професійній діяльності. Підготовка таких фахівців означає створення умов для набуття якісних знань та формування вмінь використовувати цифрові технології для ефективного розв’язання професійних завдань. Використання цифрових технології у закладах вищої освіти (ЗВО) дозволить задовольнити потреби в кваліфікованому персоналі на робочих місцях, а також підвищити рівень академічної підготовки, розширити та вдосконалити фахові та загальні компетентності майбутніх фахівців туристичної галузі. Умови ринкової економіки і тенденції до євроінтеграції вимагають від майбутніх фахівців туристичної галузі глибоких теоретичних знань і практичних навичок фахової діяльності, а також високого рівня володіння іноземною мовою. Враховуючи те, що знання іноземної мови є все частіше необхідною умовою для працевлаштування, її вивчення вважається невід’ємною складовою частиною професійної підготовки сучасного фахівця туристичної галузі. Оскільки мова є засобом спілкування, то навчанню іноземній мові властивий комунікативно-орієнтований та професійно орієнтований характер, адже майбутні фахівці туристичної галузі повинні бути готовими до здійснення ділових і партнерських контактів, налагодження міжнародних професійних зв’язків, участі в міжнародних презентаціях, промо-заходах, а також до вивчення іноземного досвіду в професійній діяльності. Запропонована модель формування професійної компетентності майбутніх фахівців туристичної галузі засобами інноваційних технологій, визначені й обґрунтовані педагогічні умови дозволяють конкретизувати і схарактеризувати змістовий, процесуальний і контролювальний аспекти професійної підготовки, що спрямована на якісну підготовку майбутніх фахівців туристичної галузі засобами інноваційних технологій. Наукова новизна і теоретичне значення дослідження полягає в тому, що: – вперше визначено педагогічні умови формування професійної компетентності майбутніх фахівців туристичної галузі засобами інноваційних технологій (використання засобів дистанційного навчання для підготовки фахівців туристичної галузі; застосування цифрових технологій у професійній підготовці фахівців туристичної галузі; поглиблене вивчення іноземної мови для професійної комунікації); обґрунтовано та представлено модель формування професійної компетентності майбутніх фахівців туристичної галузі засобами інноваційних технологій; – уточнено поняття «професійна компетентність» майбутніх фахівців туристичної галузі, компоненти, критерії і рівні професійної компетентності майбутніх фахівців туристичної галузі; – набули подальшого розвитку форми, методи та засоби професійної підготовки фахівців туристичної галузі у закладах освіти засобами інноваційних технологій. Практичне значення дослідження полягає в тому, що в процесі роботи створено дистанційний курс з навчальної дисципліни «Основи туризмознавства» на основі використання цифрових технологій (розроблено для бакалаврів галузі знань 24 Сфера обслуговування спеціальності 242 «Туризм» освітньо-професійна програма «Туризм» на основі повної загальної середньої освіти), розроблено методичні рекомендації щодо застосування інноваційних технологій у професійній підготовці майбутніх фахівців туристичної галузі, дидактичні матеріали до проведення занять на основі використання сучасних інноваційних технологій і платформ (інтерактивні словники, спільні документи, інтерактивні дошки, ментальні карти, мультимедійні презентації, віртуальні тури, блокчейн, доповнена і віртуальна реальність, відкриті освітні платформи для дистанційного навчання та вивчення іноземних мов, мовні курси, програми спілкування, засоби віртуальної реальності тощо). Теоретичні положення, одержані результати та висновки дослідження використовуються та можуть бути застосовані у підготовці майбутніх фахівців туристичної галузі, у розробленні навчальних і робочих програм навчальних дисциплін, навчально-методичних матеріалів для викладачів і студентів з метою формування й удосконалення професійної компетентності засобами інноваційних технологій. The dissertation on competition of a scientific degree of the doctor of philosophy on a specialty 015 Professional education (by specialization) (01 education/pedagogy). – Vinnytsia Mykhailo Kotsiubynskyi State Pedagogical University. – Vinnytsia, 2023. In the dissertation, the current state of training of tourism industry specialists is analyzed, based on the main analysis of the publications of scientists in the field of education and tourism industry practitioners, contradictions between the expectations of employers and the real state of training of future tourism industry specialists are determined, pedagogical conditions are formulated and substantiated, a model of the formation of professional competence of future tourism industry specialists is developed by means of innovative technologies. During the last decades, an important place in the world economy is occupied by the tourism industry, which is closely related to various sectors of the economy. The attention of domestic and foreign researchers has always been focused on the professional competence of future specialists. The topic for discussion in their research is the achievement of professionalism of specialists in the main industries, with the help of which it is possible to raise the level of the country's economy. The approved Higher Education Standard of the first bachelor's level of higher education in the specialty 242 «Tourism» clearly states integral competence: the ability to comprehensively solve complex professional tasks and practical problems in the field of tourism and recreation both in the process of learning and in the process of work, which involves the application of theories and methods of the system of sciences that form tourism science, and are characterized by the complexity and uncertainty of conditions. The study of the concept of professional competence showed that it is a holistic personal formation, which consists of a complex of qualities and characteristics of the individual. Scientists interpret the concept of professional competence in different ways, but the main essence of this concept is the degree of correspondence of qualitative characteristics of an individual to the effective implementation of activities and the achievement of the best results. The analysis of the structure of the professional competence of the future specialist in the tourism industry allowed to identify the components that form it, among which the main ones are: cognitive, design, constructive, organizational- practical, communicative, analytical, diagnostic, aesthetic and reflective. All these components form a specialist's professional competences, that is, the ability to apply the acquired knowledge, skills and abilities to perform established tasks and duties. The study of scientific sources confirmed that the formation of a new type of specialist for the tourism industry is an urgent need. Based on the analysis of scientific publications, the work practices of tourist organizations, the analysis of normative documents and educational programs, a number of contradictions between: – the didactic possibilities of distance learning technologies implemented in the educational process of institutions of higher tourism education, and scattered, insufficiently methodologically, organizationally and methodically justified attempts to integrate distance learning technologies into the practice of training future specialists in the tourism industry; - the need to use digital technologies in professional activities and the insufficient provision of higher education institutions that train future specialists in the tourism industry with educational and methodical resources, in particular electronic ones, with the aim of forming and improving skills in the use of digital technologies in theoretical education and practical training; - the need to know a foreign language for professional communication with foreign colleagues and the insufficient level of foreign language training of future specialists in the tourism industry. On the basis of modeling the professional education of future specialists in the tourism industry, determining the necessary organizational and pedagogical conditions, developing indicators, criteria and levels of professional competence of future specialists in the tourism industry, a model of the formation of professional competence of future specialists in the tourism industry has been developed - as a holistic pedagogical phenomenon that includes the goal content, forms and implementation technologies, pedagogical conditions; content that reflects the specificity of the phenomenon under study, as well as the final result - a high level of formation of professional competence of future specialists in the tourism industry. Traditionally, several main components are included in the model of professional competence formation of future specialists in the tourism industry, including: motivational-target, methodological-content, organizational- technological, evaluation-resultative. When determining the criteria for the formation of professional competence of future specialists in the tourism industry, it is taken into account that the introduction of new modern technologies, the computerization of enterprises in the tourism industry, the growth of competition in the tourism industry, cause increased requirements for the quality of professional training of tourism specialists. The implementation of remote technologies in the educational process is aimed at the formation of such competencies as: communicative (direct communication and using network tools), informational (searching for information from various sources and the possibility of its critical understanding), self-education (ability to study independently). With the use of distance technologies, students of higher education will be able to develop creative and intellectual abilities with the help of open and free use of all educational resources and programs, including those available on the Internet. Today requires highly qualified specialists who can freely use digital technologies and have effectively applied them in their professional activities. The training of such specialists means creating conditions for the acquisition of quality knowledge and the formation of the ability to use digital technologies to effectively solve professional tasks. The use of digital technologies in higher education institutions will allow to meet the needs of qualified personnel at workplaces, as well as increase the level of academic training, expand and improve the professional and general competences of future specialists in the tourism industry. The conditions of the market economy and the tendency towards European integration require deep theoretical and practical knowledge of professional skills and a high level of foreign language skills from future specialists in the tourism industry. Given that knowledge of a foreign language is increasingly becoming a necessary condition for employment, learning a foreign language is considered an integral part of the professional training of a modern specialist in the tourism industry. Since language is a means of communication, learning a foreign language has a communication-oriented and professional-oriented character, because future specialists in the tourism industry must be ready to make business and partner contacts, establish international professional ties, participate in international presentations, promotional events , as well as to study foreign experience in professional activities. The proposed model of formation of professional competence of future specialists in the tourism industry, defined and substantiated pedagogical conditions, allow specifying and characterizing the substantive, procedural and controlling aspects of professional training aimed at forming the professional competence of future specialists in the tourism industry by means of innovative technologies. The scientific novelty and theoretical significance of the research is that: – for the first time, the pedagogical conditions for the formation of the professional competence of future specialists in the tourism industry using innovative technologies were defined (the use of distance learning tools for the training of specialists in the tourism industry; the use of digital technologies in the professional training of specialists in the tourism industry; in-depth study of a foreign language for professional communication); – the model of formation of professional competence of future specialists in the tourism industry with the use of innovative technologies is substantiated and presented; – the concept of "professional competence" of future specialists in the tourism industry, components, criteria and levels of professional competence of future specialists in the tourism industry have been clarified; - received further development of forms, methods and means of professional training of specialists in the tourism industry in educational institutions using innovative technologies. The practical significance of the research is that in the process of work, a distance course was created on the educational discipline «Tourism» using digital technologies (developed for bachelors of the field of knowledge 24 Field of service of the specialty 242 «Tourism» educational and professional program «Tourism» on the basis of a full general secondary education). The theoretical propositions, obtained results and conclusions of the research can be used during the training of future specialists in the tourism industry, during the development of educational and work programs of educational disciplines, educational and methodological materials for teachers and students with the aim of forming and improving professional competence by means of innovative technologies.