DSpace 8

DSpace is the world leading open source repository platform that enables organisations to:

  • easily ingest documents, audio, video, datasets and their corresponding Dublin Core metadata
  • open up this content to local and global audiences, thanks to the OAI-PMH interface and Google Scholar optimizations
  • issue permanent urls and trustworthy identifiers, including optional integrations with handle.net and DataCite DOI

Join an international community of leading institutions using DSpace.

The test user accounts below have their password set to the name of this software in lowercase.

  • Demo Site Administrator = dspacedemo+admin@gmail.com
  • Demo Community Administrator = dspacedemo+commadmin@gmail.com
  • Demo Collection Administrator = dspacedemo+colladmin@gmail.com
  • Demo Submitter = dspacedemo+submit@gmail.com
Photo by @inspiredimages
 

Recent Submissions

Item
Особливості розвитку спритності у підлітків засобами рухливих ігор на заняттях з фізичної культури
(Вінниця; ТВОРИ, 2025) Чернишенко, Тамара; Драчук, Андрій; Кондратюк, Дарія
Актуальність. Робота відкриває нові перспективи розширення науково-обґрунтованої методики підвищення рівня розвитку спритності у підлітковому віці. Також у роботі висвітлюються найбільш доцільні та ефективні рухливі ігри для розвитку цієї якості. Мета дослідження. – розробити й експериментально обґрунтувати технологію розвитку спритності у підлітків 11 – 12 років засобами рухливих ігор і нестандартних вправ. Матеріал та методи дослідження. У дослідженні брали участь 57 учнів, які складали експериментальну та контрольну групу, з них 28 хлопців і 29 дівчат. Тривалість експерименту – з листопада 2023 по березень 2024 року. Було проведено 42 уроки фізичної культури, які включали рухливі ігри, елементи спортивних ігор, гімнастики, легкої атлетики. Для визначення показників спритності застосовувалися тести: човниковий біг 3х10 м, ведення м’яча рукою у бігу зі зміною напрямку руху окремо провідною та непровідною рукою; тест для оцінки балістичної спритності: з центру квадрату послідовно виконувалися – стрибок у довжину з місця, стрибок назад спиною вперед, стрибок боком праворуч, стрибок ліворуч. Результати дослідження. Встановлено, що після застосування розробленої програми з розвитку спритності результати повторного тестування дівчат і хлопців експериментального класу зазнали позитивних змін за всіма тестами. Зокрема, на етапі формувального експерименту відбулися статистично вірогідні покращення в тестах: човниковий біг 3х10 м, балістичний тест, ведення маяч провідною рукою (р<0,05). Висновки. Таким чином позитивні зміни розвитку спритності є закономірними й відбулися вони завдяки цілеспрямованому впливу засобами рухливих ігор та нестандартними вправами. Розроблена методика дозволяє рекомендувати її для проведення занять зі школярами загально-освітніх шкіл.
Item
Особливості змісту та викладання спортивно-педагогічних дисциплін у ЗВО (на прикладі дисципліни «теорія і методика викладання легкої атлетики»)
(Вінниця; ТВОРИ, 2025) Кульчицька, Ірина; Дідик, Тетяна; Квасниця, Олег
Актуальність. У статті розкрито особливості викладання спортивно-педагогічної дисципліни «Теорія і методика викладання легкої атлетики» у закладі вищої освіти. Проаналізовано зміст та методику викладання, значення інтеграції теоретичних і практичних компонентів навчання, окреслено формування фахових компетентностей майбутніх вчителів фізичної культури та тренерів, висвітлені сучасні технологій викладання, які доповнюють традиційні. Наголошується на необхідності удосконалення змісту та підходів у викладанні, в першу чергу, дисциплін професійної підготовки в процесі підготовки фахівців галузі фізичної культури і спорту. Мета дослідження – аналіз особливостей викладання спортивно-педагогічної дисципліни «Теорія і методика викладання легкої атлетики» у ЗВО та виявлення підходів до ефективної організації освітнього процесу в підготовці фахівців галузі фізичної культури і спорту. Матеріал та методи дослідження: теоретичний аналіз і узагальнення наукових джерел, навчально-методичної літератури, ресурсів мережі Інтернет та нормативно-правової бази з питань дослідження. Результати дослідження. Дисципліна «Теорія і методика викладання легкої атлетики» входить до циклу спортивно-педагогічних дисциплін, які є важливою складовою у процесі підготовки майбутніх вчителів фізичної культури та тренерів. У процесі її вивчення формуються професійно важливі теоретичні знання, методичні та практичні вміння. До основних особливостей її змісту та викладання можна віднести: інтегративний характер дисципліни; поєднання теоретичної та практичної складової; особливості методичної підготовки майбутнього фахівця; використання сучасних освітніх технологій; формування фахових компетентностей і програмних результатів навчання. Висновки. Навчальна дисципліна «Теорія і методика викладання легкої атлетики» є важливою складовою професійної підготовки майбутніх фахівців галузі фізичної культури та спорту, оскільки забезпечує формування більшості фахових компетенцій передбачених державним стандартом вищої освіти за спеціальністю «017 Фізична культура і спорт» для першого (бакалаврського) рівня вищої освіти. Особливістю її викладання у ЗВО є інтегративний підхід, органічне поєднання теоретичних знань і практичних навичок, спрямованість на формування професійної майстерності майбутнього спортивного педагога.
Item
Програмування ударних мікроциклів у базових мезоциклах тренувального процесу висококваліфікованих хокеїстів на траві
(Вінниця; ТВОРИ, 2024) Костюкевич, Віктор
Актуальність. Мікроцикли є одним із основних структурних утворень тренувального процесу спортсменів. Особливістю побудови ударних мікроциклів є переважне використання розвивальних тренувальних занять, за рахунок яких відбуваються адаптаційні процеси спортсменів до тренувальних та змагальних навантажень. Побудова ударних мікроциклів на основі методів програмування є доцільною, так як програмування передбачає упорядкований зміст тренувального процесу відповідно до цільових завдань підготовки спортсменів. Мета дослідження – розробити методичні підходи щодо програмування ударних мікроциклів у базовому мезоциклі підготовки висококваліфікованих хокеїстів на траві. Матеріал та методи дослідження. Дослідження проводилися у підготовчому періоді річного тренувального циклу спортивного сезону 2023-2024 років. У дослідженні брали участь гравці національної збірної команди України з хокею на траві (n=23). Спортивна кваліфікація гравців – майстер спорту України. Вік спортсменів – 25,3±5,14 років. Методи дослідження: теоретичний аналіз джерел і літератури, педагогічне спостереження, контроль тренувальної роботи, пульсометрія, методи математичної статистики. Результати дослідження. Визначено переважну спрямованість тренувальних занять щодо вдосконалення фізичних якостей гравців у тижневому ударному мікроциклі: 1-й та 3-й дні – швидкісні та координаційні здібності; 2-й день – швидкісно-силові та координаційні здібності; 4-й та 5-й дні – швидкісна (спеціальна) витривалість та гнучкість; 6-й день – загальна витривалість, силові якості та гнучкість; 7-й день – відпочинок. Розроблено програму 7-денного ударного мікроциклу на основі таких критеріїв: 96 фізіологічна та педагогічна спрямованість; тривалість тренування (ТТ, хв.); коефіцієнт величини навантаження (КВН, бали); коефіцієнт інтенсивності тренувального навантаження (КІт.н., бал•хв⁻№); витрати енергії (ВЕ, ккал.); коефіцієнт інтенсивності витрат енергії (КІв.е., ккал•хв⁻№). Висновки. Встановлено співвідношення навантаження різної спрямованості в ударному мікроциклі базового мезоциклу: аеробних – 40,5 %, змішаних (аеробно-анаеробних) – 44,5 %, анаеробних алактатних – 8,4 %, анаеробно гліколітичних – 6,6 %.
Item
Застосування методу колового тренування у спеціальній фізичній підготовці кваліфікованих футболістів
(Вінниця; ТВОРИ, 2024) Дорошенко, Едуард; Гончаренко, Володимир; Нізельський, Андрій
Актуальність. Оптимальний рівень спеціальної фізичної підготовленості кваліфікованих футболістів може бути досягнутий завдяки раціональній організації навчально-тренувального процесу, що забезпечує збалансований розвиток фізичних якостей і функціонального стану організму. Мета дослідження – визначити динаміку показників спеціальної фізичної підготовленості кваліфікованих футболістів у підготовчому періоді під впливом програми швидкісно-силового спрямування методом колового тренування. Матеріал та методи дослідження. У процесі дослідження використовувалися методи: аналіз і узагальнення даних наукової й методичної літератури та даних мережі Інтернет; педагогічні методи дослідження (педагогічне спостереження, педагогічне тестування, педагогічний експеримент); методи математичної статистики. До дослідження було залучено 32 футболіста аматорських команд, віком від 17 до 21 років зі спортивною кваліфікацією – 1 розряд. Результати дослідження. Впровадження програми швидкісно-силової спрямованості відбувалося упродовж підготовчого періоду в базовому та контрольно-підготовчому мезоциклах упродовж 8 тижнів. Засоби, що використовувалися у коловому тренуванні за величиною навантаження та їх специфічністю відповідали поточним завданням мікроциклів. Результати тестування свідчать про високу ефективність застосованої програми та її позитивний вплив на рівень спеціальної фізичної підготовленості футболістів експериментальної групи, що відбивалося у статистично значущому покращенню результатів за всіма тестами. Висновки. За показниками спеціальної фізичної підготовленості кваліфікованих футболістів ЕГ визначено статистично достовірний приріст (р<0,05), що варіювався від 5,06 % у вправі «Ведення м’яча на 30 метрів» до 11,80 % у вправі «Вкидання м’яча двома руками із-за голови». Отже, можемо констатувати позитивний вплив розробленої програми колового тренування.
Item
Психологічні складові готовності борців до змагальної діяльності
(Вінниця; ТВОРИ, 2024) Воронова, Валентина; Ковальчук, Вікторія
Актуальність. У роботі викладено результати експериментального дослідження особистісних особливостей спортсменів-борців як важливих складових, що обумовлюють стан їх готовності до змагальної діяльності. Встановлено, що хоча рівень сформованості більшості досліджених психологічних властивостей особистості борців впливають на готовність до змагань, проте є якості, від яких цей стан суттєво не залежить Мета дослідження – вивчення особливостей прояву показників особистості спортсменів-борців, що свідчать про їх психологічну готовність до змагальної діяльності. Матеріал та методи дослідження – для вирішення поставлених завдань даного дослідження було застосовано аналіз та узагальнення даних науково-методичної літератури; аналіз педагогічних показників результативності технічних дій, психологічну діагностику; методи математичної статистики. У дослідженнях взяли участь 20 спортсменів – 9 майстрів спорту (5 – дзюдо, 3 – вільний стиль, 1 – греко-римський стиль) та 11 кандидатів у майстри спорту (4 – дзюдо, 3 – вільний стиль, 2 – греко-римський стиль, 2 – самбо). Стаж занять спортом 10-12 років, вік випробуваних 20-21 рік. Результати дослідження. Між рівнем тривожності та оцінкою сприйняття можливостей спортсмена спостерігається пряма залежність (r=0,52), тобто на рівень хвилювання борців перед стартом оцінка іншими людьми їх можливостей має вплив. Зворотну залежність між рівнем тривожності та результатом виступу спортсменів (r=-0,42) вказує на наступне: чим вищий рівень тривожності, тим нижча оцінка виступу борця, і водночас, за дуже низького рівня тривожності також знижується результативність боротьби. Аналіз результатів дослідження спрямованості мотивації виявив рівну кількість випробуваних з помірно високим (6 чол.) та середнім (6 чол.) рівнем мотивації до досягнення успіху. Надто високий рівень мотивації до успіху встановлено у 4 борців. Найменше спортсменів було з низьким рівнем мотивації до успіху (4 чол.). За результатами аналізу графіків працездатності за методикою тепінг-тесту, переважають борці з нервовою системою сильного типу (8 чол.). У 6 спортсменів нервова система середньої сили та у 2 середньо слабка та у 4 слабка нервова система. Це дозволяє зробити висновок, що сила нервової системи очевидно не відіграє провідної ролі при досягненні перемоги у боротьбі, оскільки хороші результати в нашому випадку зафіксовані у спортсменів із різними типами нервової системи. Висновки. Проведений аналіз отриманих у дослідженнях даних свідчить, що серед психологічних параметрів, що впливають на стан психічної готовності спортсменів-борців можна назвати рівень ситуативної тривожності, оцінку значущості змагань та бажання виступати, спрямованість та рівень мотивації на успіх та уникнення невдачі, рівень впевненості спортсмена у своїх силах.