DSpace 8
DSpace is the world leading open source repository platform that enables organisations to:
- easily ingest documents, audio, video, datasets and their corresponding Dublin Core metadata
- open up this content to local and global audiences, thanks to the OAI-PMH interface and Google Scholar optimizations
- issue permanent urls and trustworthy identifiers, including optional integrations with handle.net and DataCite DOI
Join an international community of leading institutions using DSpace.
The test user accounts below have their password set to the name of this software in lowercase.
- Demo Site Administrator = dspacedemo+admin@gmail.com
- Demo Community Administrator = dspacedemo+commadmin@gmail.com
- Demo Collection Administrator = dspacedemo+colladmin@gmail.com
- Demo Submitter = dspacedemo+submit@gmail.com

Communities in DSpace
Select a community to browse its collections.
Recent Submissions
Перспективні напрямки менеджменту у розвитку військового туризму в Україні
(2024) Зубар, І. В.; Дзевелюк, М. В.; Zubar, I.; Dzevelyuk, М.
Наукова стаття присвячення вивченню перспектив забезпечення управління та розвитку галузі мілітарі туризму в Україні. Відзначається, що війна в Україні демонструє деструктивні соціально-економічні та екологічні наслідки. Звертаються увага на перспективи перетворення зазначених явищ на ресурс післявоєнного відновлення України. Пропонується інтегрування їх до сфери туристичної індустрії у якості військово-туристичного продукту та історико-культурної спадщини. Проведено дослідження закордонної практики ефективної реалізації зазначеної перспективи. Наголошується, що потенційний туристичний потік вимагає розробки інноваційної концепції менеджменту розвитку туристичної галузі "мілітарі туризму". Звертається увага на напрацювання учених у вивченні ідеї «мілітарі туризму» у формі використання у туризмі різних воєнних об’єктів. Мілітарі туризм позиціонується у якості перспективного джерела для поповнення державного і місцевих бюджетів та економічного розвитку вцілому. Ключовою проблемою у розвитку мілітарі туризму вбачається відсутність моделі управління та менеджменту у даному сегменті. Акцентовано увагу на відсутності профільної організації, яка б здійснювала контроль за якістю послуг та безпекою у військово-туристичній сфері. Розроблено концептуальні напрями управління сферою мілітарі туризму у посткризовий період. Ефективним інструментом для інтеграції описаної концепції на практиці визначено модель створення нового туристичного продукту – інноваційного туристичного кластеру. Обгрунтовано, що дана пропозиція передбачає об’єднання органів державного управління, підприємств, товариств, закладів вищої освіти, громадських організацій з метою синергетичного співробітництва. Цінність проведеного дослідження визначено у встановленні та аналізі причинно-наслідкового зв’язку між можливостями розвитку соціальноекономічної системи.
The Role of Organizational and Managerial Relations in the Formation of an Effective Organizational and Legal Structure of Enterprise Management under Martial Law in Ukraine
(2024) Zubar, Ivan; Dzeveliuk, Maryna; Nazarenko, Maryna; Chernyshchuk, Nataliia
Martial law constitutes a distinct period posing a potential threat to the advancement of the organizational and legal framework governing enterprise management. Primarily, this threat manifests in its adverse impact on the stability and security of an enterprise, as well as on decision-making processes and resilience in confronting diverse challenges. The objective of this article is to investigate the significance of organizational and managerial relations in shaping an efficient organizational and legal framework for enterprise management during the implementation of martial law in Ukraine. Martial law poses not only a challenge but also a tangible threat to the sustainability, security, and efficacy of enterprise management within any organizational framework. Simultaneously, organizational and managerial relations should serve to facilitate the formulation of strategies, the mitigation of risks, and the establishment of conditions conducive to the successful development of the enterprise. Furthermore, they play a pivotal role in expediting decision-making processes and the implementation of crisis measures when deemed necessary. Under martial law, the imperative to bolster business becomes paramount, representing a direct avenue to secure economic stability within the country. Within the framework of an effective organizational and legal management structure, organizational and managerial relations are anticipated to play a pivotal role in facilitating strategic planning, crisis management, security, and control measures, collaboration with governmental authorities, and information security protocols, as well as fostering mobility and adaptability to public life during the period of martial law. The article addresses the nuances of organizational and managerial relations concerning the establishment of an effective organizational and legal framework to facilitate the operations of an enterprise during martial law. The author delves into the distinctive aspects of entrepreneurial development under martial law in Ukraine. It is discerned that ongoing hostilities result in substantial daily losses for businesses, and the relocation of enterprises, though undertaken, does not comprehensively resolve all inherent challenges. Nevertheless, such relocations do impact the trajectory of development and the sustenance of domestic entrepreneurship. The author concludes that judicious decisions made by enterprise managers during martial law have the potential not only to preserve material resources but also to safeguard human capital.
Графічна компетентність як складова професійної підготовки майбутніх фахівців у закладах вищої освіти
(2024) Волошина, Оксана Василівна; Бурлака, Неля Іванівна; Пінаєва, Ольга Юріївна; Voloshyna, Oksana Vasylivna; Burlaka, Nelia Ivanivna; Pinaeva, Olga Yuriivna
Велика кількість наукових розвідок, присвячених формуванню графічної компетентності, підкреслює її важливе значення. Графічні засоби представлення інформації широко використовують у всіх сферах життя. Графічні зображення відрізняються образністю, символічністю, компактністю, відносною легкістю сприйняття. Сучасний рівень розвитку постіндустріального суспільства обумовлює необхідність посилення вимог до формування графічної компетентності як метапредметної. Мета статті полягає у характеристиці графічної компетентності як складової професійної підготовки майбутніх фахівців у закладах вищої освіти в умовах реформування освіти в Україні. Основними методами дослідження є аналіз наукових джерел, загально-логічні методи (порівняння, узагальнення та систематизація), спостереження, аналіз продуктів навчальної діяльності. Результати дослідження. В умовах постіндустріального суспільства графічна мова стає міжнародною мовою ділового спілкування. Як і будь-яка національна мова, вона виконує такі функції: спілкування (комунікативну), повідомлення (інформаційну), впливу (емотивну) та функцію фіксації і збереження знань й уявлень . Графічна компетентність здобувачів освіти є важливою метапредметною компетентністю, оскільки її визначають як здатність і готовність застосовувати знання, вміння й навички виконання графічних дій в умовах цілісного освітнього процесу. Графічна компетентність поєднує такі компоненти: графічна грамотність, графічна інформація, графічні знання, графічні вміння, графічні навички. Нині цифрові технології є потужним інструментом у формуванні графічної компетентності, надають нові можливості для навчання, розвитку та самореалізації в сучасному світі. Серед них виокремимо: програмне забезпечення для графічного дизайну та моделювання, використання онлайн-платформ і мобільних додатків, технології віртуальної та доповненої реальності, інтерактивне навчання та курси, розвиток алгоритмічного мислення; хмарні технології. Висновки. Важливою метапредметною компетентістю сучасного випускника закладів вищої освіти є графічна компетеність, яка дозволяє успішно адаптуватися у професійному середовищі, ефективно виконувати професійні обов’язки, використовувати програмне забезпечення в різних сферах життя. Формування графічної компетентності з використанням цифрових технологій активізує розумову діяльність здобувачів освіти, розвиває просторове уявлення та образне мислення
Готовність майбутніх педагогів до роботи в команді: теоретичні та практичні аспекти
(2025) Волошина, Оксана Василівна; Voloshyna, Oksana Vasylivna
У сучасній системі вищої освіти, яка орієнтована на підвищення якості й конкурентоспроможності випускників, в умовах реалізації компетентнісного підходу та впровадження в освітній процес практикоорієнтованих технологій особливо актуальним є формування готовності до командної роботи у майбутніх педагогів, що розвиває здатність до взаємодії в соціумі, демонструє можливості колективної діяльності у вирішенні складних завдань у сучасних реаліях. Мета статті полягає у розкритті теоретичних і практичних аспектів підготовки майбутніх педагогів до роботи в команді. Основними методами дослідження є аналіз наукових джерел, загально-логічні методи (порівняння, узагальнення та систематизація), спостереження, аналіз продуктів навчальної діяльності. Результати дослідження. Однією з навичок XXI століття визначена навичка «співробітництва», до сформованості якої відносять лідерські якості, вміння працювати в команді, про що зазначено в Професійному стандарті вчителя (2020). Командна робота відрізняється такими особливостями: спрямованість на досягнення поставлених командних цілей, визнання спільних цінностей, виконання спільних завдань; високий рівень взаєморозуміння, взаємоспівпраці між учасниками; командна єдність; інтерактивність; високий рівень самовіддачі кожного учасника; рольове позиціонування. Передумовою формування у майбутніх учителів компетентності командної роботи є організація навчання на основі аналізу прикладних педагогічних ситуацій та проєктна діяльність. Висновки. Сформована у майбутніх учителів компетентність командної роботи і продуктивної взаємодії у колективі зумовлює їх професійну успішність та визначає можливості для кар’єрного зростання в подальшому. Отриманий досвід командно-орієнтованої роботи є важливим упродовж усього навчання у закладі вищої освіти, проходження практики та в умовах подальшої професійної діяльності.
Інтеграція формальної та неформальної освіти в розвитку ключових компетентностей здобувачів повної загальної середньої освіти
(2024) Бельдій, Алла Олександрівна; Волошина, Оксана Василівна; Сарнавська, Інна Володимирівна
У статті розкриті особливості інтеграції формальної та неформальної освіти в розвитку ключових компетентностей здобувачів повної загальної середньої освіти. Визначено конвергенцію формальної і неформальної освіти як процес інтеграції й наближення формальних і неформальних підходів до навчання, що спрямований на створення більш гнучкої, всеосяжної та адаптивної освітньої системи, яка поєднує найкращі практики обох форм навчання. Представлено визначення формальної, неформальної та інформальної освіти на законодавчому рівні, їх характеристика у працях науковців. Проаналізовані особливості неформальної освіти: дискретність, гнучкість, індивідуальний підхід, практична спрямованість, результативність, демократичний стиль спілкування. Окреслено напрями та види інтеграції формальної та неформальної освіти: на рівні змісту освіти з окремого предмета, на рівні міжпредметних зв’язків, на рівні інформаційноосвітнього середовища. Подана класифікація формату навчання за способом використання віртуального простору (офлайн і онлайн навчання), за витраченим часом (короткотермінові да довготермінові). Акцентовано увагу на важливій ролі формування іншомовної комунікативної компетентності сучасної молоді. Охарактеризовані форми навчання іноземній мові в контексті неформальної освіти. Описані такі методи неформальної освіти: майстер-класи і семінари, курси і тренінги, вебінари й онлайн-курси, групи за інтересами, літні школи і табори, самоосвіта, робота над проєктами, волонтерство та громадська діяльність, екскурсії і подорожі з освітньою метою. Окреслена специфіка формування іншомовної комунікативної компетентності здобувачів середньої освіти в приватних закладах. Визначено нові ролі суб’єктів освітнього процесу у процесі організації неформальної освіти (здобувачів повної середньої освіти і учителів).